انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از شایع‌ترین دفورمیتی‌های پا که نمونه‌های زیادی از آن را می‌توانید در ایران مشاهده کنید، انحراف شست پا است. زمانی که شست پا شما دچار انحراف می‌شود، برجستگی استخوانی به سمت بیرون پای شما به وجود می‌آید که پوشیدن کفش، راه رفتن و ایستادن خصوصا اگر طولانی مدت باشد را برای شما سخت و طاقت فرسا می‌کند. در واقع با به وجود آمدن این انحراف نه تنها زیبایی خود را از دست می‌دهید، بلکه نمی‌توانید به درستی راه بروید و باید تاثیرات منفی این عارضه بر زندگیتان را تحمل کنید. اگر شما نیز با این مشکل و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنید، این مطلب را دنبال کنید چرا که قصد داریم درباره درمان انحراف شست پا صحبت کنیم.

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا چیست؟

انحراف شست پا که با نام هالوکس والگوس نیز شناخته می‌شود، جزو دفورمیتی‌های پای انسان محسوب می‌شود. زمانی که شست پای شما دچار انحراف شود، یک برآمدگی استخوانی در پایه انگشت شست یا همان انگشت بزرگ شما به وجود می‌آید. این انحراف زمانی پدید می‌آید که شست پای شما به انگشت‌های کنار خود فشار آورده و به این ترتیب مفصل شست پا بزرگ و متورم ‌شود. پس از بروز تورم توده‌ای استخوانی در کنار پای شما به وجود خواهد آمد. با به وجود آمدن این انحراف فعالیت‌هایی همچون راه رفتن و کفش پوشیدن برای شما سخت خواهند شد؛ با توجه به این موضوع اگر به این بیماری دچار شدید حتما باید راهکار‌‌های درمانی آن که در این متن به آن‌ها اشاره می‌کنیم را امتحان کنید.

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا چیست؟

چه مواردی سبب می‌شوند تا انحراف در شست پا ایجاد شود؟

دلایل مختلفی برای بروز هالوکس والگوس و نیاز به درمان انحراف شست پا وجود دارد و می‌توان گفت در برخی موارد حاد چند عامل دست به دست هم داده و این انحراف را رقم می‌زنند. به طور کلی شایع‌ترین مواردی که سبب می‌شوند انحراف در شست پا به وجود بیاید عبارتند از:

☑️ پوشیدن کفش‌های تنگ و نا‌مناسب و کفش‌هایی که استاندارد نیستند، خصوصا اگر زیاد بر روی پای خود می‌ایستید یا با آن راه می‌روید، می‌تواند زمینه‌ای برای به وجود آمدن انحراف در شست پا شود.
☑️ یکی از مواردی که انحراف در شست پا به آن وابسته است، ژنتیک شما است. در واقع در برخی ژن‌ها رباط افراد انعطاف پذیری زیادی دارد و به همین دلیل احتمال به وجود آمدن انحراف افزایش می‌یابد.
☑️ سابقه وجود نا‌هنجاری‌های پا در خانواده شما می‌تواند یکی از دلایل ارثی بودن این عارضه باشد.
☑️ در برخی موارد آسیب‌هایی به پا وارد می‌شود که سبب به وجود آمدن هالوکس والگوس می‌شود.
☑️ بیماری‌های التهابی همچون آرتریت روماتوئید که مفاصل را درگیر خود می‌کنند می‌توانند احتمال بروز بیماری هالوکس والگوس را افزایش دهند.

علائم هالوکس والگوس

از علائم و نشانه‌های به وجود آمدن هالوکس والگوس یا انحراف شست پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

☑️ به وجود آمدن برآمدگی استخوانی در خارج از پایه انگشت شست پا
☑️ به وجود آمدن تورم و قرمزی در اطراف مفاصل شست پا
☑️ نا‌توانی در راه رفتن و وجود درد در ناحیه شست
☑️ اختلال در پوشیدن کفش‌های سایز پای شما

در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز روش درمان انحراف شست پا مناسب شما را پیشنهاد کند.

روش‌های درمان انحراف شست پا

بسته به شدت انحراف شست پای شما روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که در ادامه درباره برخی از این روش‌ها صحبت می‌کنیم:

پوشیدن کفش مناسب

یکی از مهم‌ترین مواردی که هم برای درمان و هم برای جلوگیری از انحراف شست پا باید به آن توجه کنید، پوشیدن کفش مناسب است. در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سبب شده افراد در ایران به هالوکس والگوس دچار شوند، پوشیدن کفش‌هایی است که هیچ بویی از استاندارد نبرده‌اند. به طور کلی کفش مناسب برای افرادی که به هالوکس والگوس دچار شدند باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

☑️ قسمت جلوی کفش، یعنی همان جایی که انگشتان پا قرار می‌گیرند پهن باشد تا به آن‌ها فشار وارد نشود.
☑️ کفش باید کاملا اندازه پای شما باشد و به هیچ عنوان فشاری به پای شما وارد نکند.
☑️ کفش نباید بیش از دو و نیم سانت پاشنه داشته باشد.
☑️ پوشیدن کفش‌های نوک تیز و باریک برای افراد دارای هالوکس والگوس توصیه نمی‌شود.
☑️ می‌توانید برای کمک به هم ترازی استخوان‎‌های پا، در کفش خود ارتوتیک قرار دهید.

ماساژ پا

نمی‌توانیم بگوییم ماساژ می‌تواند شکل و ساختار پای شما را به حالت اولیه برگرداند، اما استفاده از آن می‌تواند تا حد زیادی درد و علائم مربوط هالوکس والگوس را کاهش دهد. برای ماساژ نیاز است که از یک درمانگر کاربلد کمک بگیرید و از او بخواهید انگشتان و تاندون آشیل شما را به منظور تحرک مفاصل و جریان خون ماساژ دهد.

جراحی

یکی از موثر‌ترین روش‌ها در درمان انحرافات شست پا، جراحی است. در واقع با این روش هم از شر درد خلاص می‌شوید، هم شکل ظاهری و ساختار انگشت شما اصلاح می‌شود. در این جراحی پزشک استخوان برآمده کنار شست شما را می‌تراشد و انگشت شست شما را که دچار انحراف شده است هم‌تراز انگشت‌های دیگر قرار می‌دهد.

به طور کلی جراحی می‌تواند بهترین روش برای درمان هالوکس والگوس باشد؛ البته توجه داشته باشید که بعد از جراحی باید سبک زندگی خود را تغییر داده و مواردی همچون ورزش‌های توصیه شده توسط پزشک و رعایت نکاتی همچون پوشیدن کفش مناسب را جدی بگیرید تا انگشت مجددا دچار انحراف نشود.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا نکات مهمی را درباره انحراف و درمان شست پا یا همان هالوکس والگوس که امروزه بسیار شایع شده است، بیان کنیم. اگر پرسشی درباره این بیماری دارید، می‌توانید آن را از طریق پل‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.