اوزون درمانی تنگی کانال نخاع

اوزون تراپی تنگی کانال نخاع در مشهد

اوزون درمانی به عنوان یک روش درمانی نوین بسیار ایمن و فاقد هر گونه عوارض جانبی برای درمان تنگی کانال نخاعی شناخته می‌شود. عملکرد روش اوزون تراپی به این صورت است که مقادیر مختلفی از اکسیژن خالص به داخل ستون فقرات و دقیقاً در محلی که درد ناشی از تنگی کانال نخاعی وجود دارد، تزریق می‌شود. اکسیژن تزریق شده باعث کاهش فشار وارد بر اعصاب شما و تسکین درد و التهاب می‌شود.

تنگی کانال نخاع چیست؟

ستون فقرات ما برای اینکه بتوانیم به جلو و عقب خم شویم یا در جهات مختلف حرکت کنیم یکپارچه درست نشده است، بلکه مانند دانه‌های تسبیح تکه تکه درست شده است و سپس به هم متصل شده است.
هر مهره با مهره بالایی توسط سه ساختمان به هم متصل می شود. یکی در جلو که دیسک نام دارد و دو ساختمان در عقب که فاست یا مفاصل مهره ها نام دارند. این ساختمان ها توسط لیگامان هایی محکم به هم متصل می شوند به طوری که ما می‌توانیم به جلو و عقب و طرفین حرکت کنیم خم شویم بدون اینکه مهره ها جابجا شوند.
 بنابراین بین هر دو مهره یک سوراخ وجود دارد که سوراخ بین مهره ای نامیده می‌شود و از داخل این سوراخ یک ریشه عصبی خارج شده که به اندام‌های تحتانی می رود و باعث حرکت عضلات می شود.
 در عده ای از افراد این فاست ها یا مفاصل های پشت مهره بیش از حد رشد می کنند و در نتیجه جا برای ریشه عصبی تنگ می شود. به این بیماری را تنگی کانال نخاعی می گویند.
تنگی کانال نخاعی یعنی سوراخ هایی که عصب از درون آنها خارج می شود به دلایل نا معلومی تنگ میشود. این تنگ شدن کانال نخاعی باعث فشار روی عصب و در نتیجه ایجاد درد و بی حسی میشود ، که به قسمت تحتانی کمر ، باسن و پاها کشیده می شود.

علت تنگی کانال نخاع چیست؟

آرتروز: شایع ترین علت تنگی ستون فقرات، آرتروز است ، تنگی ستون فقرات شایع است زیرا استئوآرتریت شروع به ایجاد تغییرات در ستون فقرات در افراد بالای ۵۰ سال می کند.

به همین دلیل است که اکثر افرادی که علائم تنگی ستون فقرات را دارند 50 سال یا بیشتر سن دارند، طبق تحقیقات زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به تنگی کانال نخاعی هستند.

افزایش سن : اصولاً افراد با افزایش سن دچار تنگی کانال نخاعی می شوند. این امر به این دلیل است که مفاصل پشت ستون فقرات که به آنها فاست گفته می شود، فرسوده می شوند و باعث می شوند شکل خود را از دست بدهند و در واقع  دچار بزرگ شدن  فاست ها می شوند. زیرا با افزایش سن، عضلات ما ضعیف می شوند، رباط های شل می شوند و در نتیجه فشار بیشتری به فاست ها وارد می شود و آنها را ناپایدار و شل می کند.  فاست ها برای متعادل کردن این فشار و ایجاد ثبات در ستون فقرات و جلوگیری از شل شدن ستون فقرات باید سطح تماس خود را افزایش دهند. این بدان معناست که آنها باید بزرگ شوند تا بتوانند فشار وزن ما را تحمل کنند که کانال نخاعی را باریک می کند.

وراثت و عوامل ژنتیکی : اگر اندازه کانال نخاعی از زمان تولد به صورت مادرزادی کوچک باشد، ممکن است که در سنین جوانی و نوجوانی به تدریج علائم عارضه تنگی کانال نخاعی شروع شود . ناهنجاری‌های ساختاری مادرزادی در مهره‌ها و ستون فقرات هم می‌تواند باعث تنگ شدن کانال نخاعی شود.

ناپایداری ستون فقرات این عارضه هنگامی پیش می‌آید که یکی از مهره‌ها بر روی مهره زیرین خود به طرف جلو می‌لغزد و باعث تنگ شدن کانال نخاعی می‌شود.

تومورهای ستون فقرات : رشد غیر طبیعی بافت‌های نرم ستون فقرات می‌تواند مستقیماً از طریق ایجاد التهاب و یا رشد بافت‌ها به داخل کانال نخاعی باعث تنگ شدن این کانال شود. زوائد بافتی همچنین می‌تواند منجر به اضمحلال استخوان (از دست رفتن بافت استخوان به خاطر فعالیت شدید بعضی از سلول‌های استخوانی) و یا دررفتگی استخوان مهره و نهایتاً به هم ریختن چارچوب حمایتی ستون فقرات شود.

تروما (آسیب ‌دیدگی): تصادفات رانندگی و سایر ضربه ها می توانند باعث دررفتگی ستون مهره‌ها و کانال نخاعی شود و یا ترک خوردگی و شکستگی‌هایی را بر روی استخوان مهره‌ها ایجاد کند که در آینده، بافت‌های زائدی بر روی آنها رشد کرده و به داخل کانال نخاعی نفوذ می‌کند.

درمانی تنگی کانال نخاعی

روش‌های درمانی متعددی برای تسکین عارضه تنگی کانال نخاعی وجود دارد مثل درمان دارویی، فیزیوتراپی، ماساژ درمانی، طب سوزنی، اوزون تراپی و…

اوزون درمانی تنگی کانال نخاع

یکی از جدیدترین روش های درمان تنگی کانال نخال اوزون تراپی است، این شیوه درمانی بسیار ایمن و فاقد هرگونه عوارض جانبی است.
اوزون گازی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که عملکرد آن به این صورت است که مقادیر مختلفی از اکسیژن خالص به داخل ستون فقرات و دقیقاً در محلی که درد ناشی از تنگی کانال نخاعی وجود دارد، تزریق می‌شود. اکسیژن تزریق شده باعث کاهش فشار وارد بر اعصاب شما و تسکین درد و التهاب می‌شود.

دکتر سعید مهاجرزاده متخصص دیسک کمر در مشهد از اوزون تراپی به عنوان یک روش درمانی نوین برای تنگی کانال نخاع بهره می گیرد، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از هنرهای چینی‌ها در عرصه پزشکی است که سابقه استفاده از آن به هزاران سال قبل به چین و سایر مناطق آسیای شرقی باز می‌گردد. در این روش، سوزن‌های کوچکی در محل اعصاب نخاعی و در اطراف ناحیه‌ای که علائم تنگی کانال نخاع  مشاهده شده است، در بدن فرو برده می‌شود. این کار می‌تواند باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده و تسریع در روند بهبودی علائم ناشی از تنگی کانال نخاعی شود.

فیزیوتراپی

شما با استفاده از روش‌های فیزیوتراپی می‌توانید یاد بگیرید که طرز صحیح نشستن، ایستادن و راه رفتن چگونه باید باشد تا از بدتر شدن علائم این عارضه جلوگیری شده و عامل زمینه‌ای که منجر به تنگی کانال نخاعی شده است، برطرف شود.

[کل: 12 میانگین: 4.2]

یک پاسخ

1. سلام وقتتون بخیر
    من پیش آقا دکتر اوزون تراپی برای تنگی کانال نخاع در شهر مشهد انجام دادم و واقعااا از تشخیص و تصمیم خودم برای انجام این کار بسیار رضایت دارم