بهترین دکتر تعویض مفصل لگن در مشهد

جراحی تعویض مفصل لگن جز موفقیت آمیزترین جراحی های ارتوپدی به شمار می رود و به عنوان یکی از ده پیشرفت بزرگ در علم پزشکی قرن بیست و یکم شناخته می شود.
تاکنون صدها هزار نفر در سراسر جهان با این روش جراحی تحت درمان قرار گرفته اند و بعد از تحمل مدت ها رنج ناشی از آرتروز، آسیب دیدگی، عفونت، شکستگی لگن، وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شوند.
با انجام جراحی تعویض مفصل لگن، بیماران امکان راه رفتن دوباره را پیدا می کنند و می توانند کیفیت زندگی خود را بالا ببرند. خوشبختانه در کشور ما جراحی مفصل در سطح پیشرفته و به موازات تازه ترین تکنیک های روز دنیا انجام می شود.

چه زمانی به تعویض مفصل لگن نیاز دارید؟

_ شایع ترین دلیل جراحی تعویض مفصل لگن، آرتروز است. آرتروز یک بیماری نسبتا شایع در مناطق مختلف است و اغلب افراد مسن را درگیر می کند. ابتدا غضروف در ناحیه مفصل دچار مشکل شده و سپس استخوان ناحیه مفصل را در بر می گیرد.
آرتروز سبب ساییدگی و التهاب و تورم در ناحیه مفاصل می شود. در صورتی که این ساییدگی در مفصل لگن (ران) اتفاق افتد به آن استئوآرتریت می گویند. استئوآرتریت، مهم ترین مفصل در لگن، یعنی مفصل ران را درگیر کرده و بیمار با درد زیادی در این ناحیه مواجه می شود. در نهایت درد در کشاله ران و لنگش در هنگام راه رفتن و محدودیت های مشابه در فرد بروز خواهد کرد.
علاوه بر افزایش سن که عامل اصلی آرتریت است، عوامل دیگری نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:
استفاده متوالی از پله در طولانی مدت
اجسام سنگین را جابجا کنید
و به خصوص ژنتیک
_ شکستگی، دررفتگی و یا آسیب های دیگر در ناحیه لگن بر اثر سوانح مختلف: در صورتی که عمل جوش خوردن استخوان به درستی انجام نشود.
_ درد شدید لگن که با دارو تسکین نمی‌یابد و در کار، خواب یا فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند
_ سفتی لگن که حرکت را محدود می کند و راه رفتن را دشوار می کند
_نکروز (استئونکروز): دریافت اکسیژن و مواد مورد نیاز سلول‌ها برای تمام اندام‌ها و قسمت‌های مختلف بدن، زمانی که به دلایلی جریان خون به هیچ بخشی از لگن فرد نمی‌رسد، حیاتی است. سلول های استخوانی در این ناحیه دچار نکروز می شوند.
_ روماتیسم: روماتیسم یک بیماری خودایمنی است. در این بیماری سیستم دفاعی بدن به استخوان ها و مفاصل بدن حمله می کند. اگر مفصل ران در این بیماری متورم و آسیب دیده باشد، درمان با تعویض مفصل ران انجام می شود.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و جراحی تعویض مفصل لگن در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

روند جراحی تعویض مفصل لگن چگونه است؟

تعویض مفصل لگن توسط یک پزشک جراح ارتوپد انجام می شود و طی آن پزشک مفصل آسیب دیده بیمار را برداشته و یک مفصل مصنوعی را جایگزین می کند. این جراحی 1 الی 2 ساعت طول می کشد، و به نسبت پیچیدگی عمل در بیماران مختلف متفاوت است.
مفصل لگن مصنوعی از یک سوکت و یک سر کروی تشکیل شده است که جایگزین سر استخوان فمور می شود. در این جراحی، جراح مواد مصنوعی را در جای خود قرار می دهد و سپس سر استخوان فمور جدید را در ناحیه سوکت جدید ثابت می کند. در طی جراحی، غضروف و استخوان آسیب دیده برداشته می‌شود، سپس سطح استخوان به شکلی تغییر می‌یابد که با اندازه و شکل پروتز یا مفصل مصنوعی مطابقت داشته باشد.
در پایان جراحی، برش ها بخیه می شوند و سپس بانداژی روی بخیه ها قرار می گیرد تا از عفونت جلوگیری شود

جراحی تعویض مفصل لگن

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

طول دوره نقاحت پس از جراحی تعویض مفصل لگن به شرایط بیمار و رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن وابسته می باشد. مهمترین اقدامات پس از این جراحی به شرح زیر هستند:

1- پس از جراحی تعویض مفصل لگن بیشترین احتیاط مربوط به نحوه قرارگیری صحیح لگن جهت جلوگیری از بروز آسیب به آن می باشد. به این منظور نیاز است بیمار باید به هنگام خم شدن، چرخش لگن به داخل یا خارج و نزدیک شدن دو لگن به یکدیگر دقت لازم را داشته باشد.

2- پس از تعویض مفصل لگن انجام دادن فیزیوتراپی به تقویت عضلات مفاصل کمک بسزایی می کند. همچنین انجام فعالیت هایی مانند شنا و پیاده روی آهسته به بیماران توصیه می شود.

3- بهتر است پس از جراحی یکی از نزدیکان بیمار تا چند روز مراقب او باشد.

4- داروهای تجویز شده توسط متخصص ارتوپد را جهت تسکین درد به موقع مصرف نمایید.

5- تا زمان بهبودی کامل نیاز است تا مدتی از عصا یا واکر به هنگام راه رفتن استفاده نمایید بنابراین لین وسایل را قبل از جراحی تعویض مفصل لگن آماده کنید.

6- تا زمان بهبودی از بالا و پایین رفتن از پله ها اجتناب کنید.

7- به هنگام خوابیدن بهتر است یک بالشت میان پاهای خود قرار دهید.

8- رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل های آهن برای بهبود سریعتر نیز توصیه می شود..

روند جراحی تعویض مفصل لگن

انواع مختلف جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟

سه نوع تعویض مفصل لگن عبارتند از :
تعویض کامل لگن (شایع ترین)
تعویض نا کامل مفصل لگن: در این روش مفصل به صورت جزئی ترمیم می شود
تعویض سطحی مفصل لگن: تنها بخش سطحی مفصل لگن جایگزین می شود و استخوان بیشتری در بیمار حفظ می شود
متداول ترین نوع جراحی تعویض مفصل ران، تعویض کامل مفصل ران (همچنین به آن آرتروپلاستی کامل لگن) گفته می شود. در این جراحی قسمت های فرسوده یا آسیب دیده باسن شما با ایمپلنت مصنوعی جایگزین می شود.
خطرات جراحی تعویض مفصل لگن چیست؟
جراحی بسیار ایمن است، اما هر جراحی خطراتی دارد و عفونت جدی ترین آنهاست.یکی از پایین‌ترین نرخ‌های عفونت برای جراحی تعویض مفصل لگن است، و همچنین نرخ بستری مجدد قابل‌توجه کمتری نسبت به میانگین کشوری دارد.