بهترین روش های درمان شکستگی ساق پا

شکستگی ساق پا که به آن شکستگی درشت نی یا استخوان تیبیا نیز گفته می‌شود، اغلب اوقات همراه با آسیب‌های بافتی به عضلات پا و رباط‌های مجاور است و حتماً بایستی پزشک متخصص آن را بررسی کند. این نوع شکستگی پا می‌تواند با شدت و در انواع مختلفی اتفاق بیفتد. شکستگی ساق پا می‌تواند از یک ترک کوچک و متعاقباً ایجاد دردهای خفیف در هنگام راه رفتن تا بیرون‌ زدگی استخوان در موارد شدیدتر باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که شکستگی ساق پا چیست، چه علائمی دارد، چگونه تشخیص داده می‌شود و راه‌های درمان شکستگی ساق پا کدامند.

شکستگی ساق پا چیست؟

استخوان درشت نی یا اصطلاحاً تیبیا به بخش بزرگ‌تر دو استخوان موجود در قسمت پایینی پا گفته می‌شود. شکستگی ساق پا یکی از شایع‌ترین انواع شکستگی پا به شمار می‌رود و جالب است که بدانید این نوع شکستگی 10 تا 15 درصد موارد شکستگی در کودکان را به خود اختصاص می‌دهد. بسته به میزان آسیب، علائم شکستگی ساق پا می‌تواند از کبودی تا درد شدید در ناحیه ساق پا متغیر باشد. پزشک برای تشخیص این نوع صدمات، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و ممکن است از تصویربرداری پزشکی برای تأیید تشخیص شکستگی درشت نی استفاده کند.

بسته به نوع شکستگی ساق پا، ممکن است لازم باشد که به دستور پزشک تحت عمل جراحی قرار بگیرید. زمان بهبودی نیز به فاکتورهای مختلفی از جمله شدت شکستگی، به عنوان مهم‌ترین عامل، بستگی دارد. برای بهبودی کامل ممکن است به چهار تا شش ماه زمان نیاز داشته باشید.

علائم اصلی شکستگی ساق پا کدامند؟

علائم شکستگی ساق پا بسته به شدت شکستگی متفاوت خواهد بود. علائم اصلی شکستگی ساق پا عبارتند از:

☑️ درد شدید در ناحیه ساق پا
☑️ مشکل در راه رفتن، دویدن یا لگد زدن
☑️ بی‌حسی یا احساس گزگز در پا
☑️ عدم توانایی در تحمل کردن وزن روی پای صدمه دیده
☑️ تغییر شکل در قسمت پایین پا، زانو، ساق پا یا ناحیه مچ پا
☑️ بیرون‌زدگی استخوان از پوست
☑️ ایجاد محدودیت در خم کردن زانو
☑️ متورم شدن اطراف ناحیه آسیب دیده
☑️ ایجاد کوفتگی و کبودی روی پای آسیب دیده

هنگامی که استخوان درشت نی (تیبیا) دچار شکستگی می‌شود، استخوان کوچک‌تر در ناحیه ساق پا نیز اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به این استخوان اصطلاحاً فیبولا یا نازک نی گفته می‌شود.

چه عواملی باعث شکستگی ساق پا می‌شوند؟

برای اقدام به درمان شکستگی ساق پا، باید بدانیم که چه عواملی باعث بروز این صدمات می‌‌شوند. شایع‌ترین دلیل شکستگی استخوان ساق پا عبارتند از:

☑️ برخوردهای پرانرژی. به طور معمول، این نوع برخوردها شامل تصادفات با خودرو یا موتورسیکلت می‌شود. چنین برخوردهای پرانرژی می‌توانند منجر به شدیدترین انواع شکستگی‌ در ناحیه ساق پا شوند.
☑️ سقوط. سقوط از ارتفاع بالا یا روی سطوح سخت یکی دیگر از علل شایع شکستگی ساق پا است. این مورد بیشتر راجع به افراد مسن که ممکن است ثبات کافی نداشته باشند و همچنین ورزشکاران صدق می‌کند.
☑️ حرکات پیچشی مانند چرخش روی پاشنه. ورزش‌هایی مانند اسنوبورد، اسکی و ورزش‌های تماسی جزو این دسته قرار می‌گیرند و یک علت شایع در بروز صدمات ساق پا به حساب می‌آیند.

باید اشاره کرد که برخی بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نیز می‌توانند در شکستگی ساق پا مؤثر باشند. از آن جمله می‌توانیم به دیابت نوع 2 یا بیماری‌های استخوان مانند استئوآرتریت اشاره کنیم.

درمان شکستگی ساق پا با روش‌های غیرجراحی

شکستگی ساق پا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر مشکوک به شکستگی استخوان ساق پا هستید، پزشک شما را به یک متخصص ارتوپد ارجاع خواهد داد. متخصص ارتوپد ناهنجاری‌ها و آسیب‌های استخوان را تشخیص داده و درمان می‌کند. پزشک از شما در مورد علائمی که دارید و یک حادثه خاص مثل سقوط از ارتفاع یا تصادف که ممکن است باعث شکستگی شده باشد، سؤال خواهد کرد. پزشک همچنین سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد و به دنبال ریسک فاکتورها و سوابق صدمات قبلی می‌گردد. به علاوه، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا موارد زیر را بررسی کند.

☑️ وجود کبودی، کوفتگی و یا تورم زیاد
☑️ بی‌ثباتی بدن در هنگام راه رفتن
☑️ حساسیت نسبت به درد
☑️ وجود هر گونه تغییر شکل آشکار مانند خم شدن غیرطبیعی یا کوتاه شدن پا
☑️ وجود هر گونه آسیب مرتبط با استخوان فیبولا

متخصص ارتوپد برای درمان شکستگی ساق پا، تست‌های مختلفی را برای بررسی قدرت عضلانی انجام می‌دهد و همچنین، بررسی خواهد کرد که آیا در ساق پا، پا و مچ پا حس دارید یا خیر. ضمناً، برای تأیید تشخیص شکستگی، از روش‌های تصویربرداری زیر استفاده می‌شود.

☑️ تصویربرداری با اشعه ایکس
☑️ سی تی اسکن
☑️ اسکن استخوان
☑️ اسکن MRI

بسته به میزان صدمات، شاید لازم باشد که به صورت اورژانسی عمل کنید. در شرایطی مثل نفوذ استخوان شکسته شده به پوست، شکستگی چندین استخوان یا صدمه دیدن یکی از شریان‌ها یا اعصاب اصلی پا، فرد سریعاً باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

نحوه درمان شکستگی ساق پا چگونه است؟

برای انجام درمان شکستگی استخوان ساق پا، پزشک چند فاکتور را مد نظر قرار خواهد داد که عبارتند از:

☑️ میزان آسیب ناشی از شکستگی
☑️ میزان آسیب به بافت‌های نرم اطراف
☑️ دلایل بروز آسیب‌دیدگی
☑️ سلامت عمومی و تاریخچه پزشکی شخص
☑️ ترجیحات شخصی بیمار
☑️ وجود هر نوع شکستگی دیگر مانند شکستگی در استخوان نازک نی

درمان شکستگی ساق پا با روش‌های غیرجراحی

درمان شکستگی استخوان ساق پا با روش‌های غیرجراحی شامل موارد زیر است.

☑️ گچ‌گیری
☑️ بریس‌های عملکردی که اجازه می‌دهند پا بتواند مقداری حرکت داشته باشد.
☑️ داروهای ضد درد مانند داروهای مسکن مخدر یا داروهای ضد التهاب
☑️ فیزیوتراپی
☑️ تمرینات ورزشی در خانه
☑️ آتل‌بندی

همچنین، محققان در حال کار بر روی یک روش درمان غیرجراحی بالقوه برای شکستگی‌ها با استفاده از پروتئین‌های مورفوژنتیک استخوان هستند. البته، تحقیقات در مورد این شیوه درمان هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

درمان شکستگی استخوان ساق پا با روش جراحی

متخصص ارتوپد، در موارد خاص، از روش جراحی برای درمان شکستگی استفاده خواهد کرد. چنانچه شخص شکستگی باز یا شکستگی خرد شده داشته یا دچار بی‌ثباتی شدید در استخوان‌ یا اندام باشد، به احتمال زیاد از روش جراحی برای درمان شکستگی ساق پا استفاده خواهد شد. چنانچه استفاده از شیوه‌های غیرجراحی جواب ندهد، ممکن است ضرورتاً از جراحی استفاده شود. به طور کلی، از دو روش جراحی زیر برای درمان شکستگی در ساق پا استفاده می‌شود.

• تثبیت داخلی. در این روش، از پیچ، میله یا صفحاتی برای در کنار هم نگه داشتن استخوان درشت نی استفاده می‌شود.
  • تثبیت خارجی. در جراحی به شیوه تثبیت خارجی، پیچ‌ها یا پین‌های مورد استفاده در داخل شکستگی را به یک میله فلزی در بیرون از پا متصل می‌کنند.

در کنار روش‌های جراحی، معمولاً از فیزیوتراپی، تمرینات ‌ورزشی در خانه و داروهای مسکن استفاده می‌شود. استفاده از روش‌های جراحی می‌تواند با بعضی ریسک‌های کوچک همراه باشد. قبل از انجام جراحی، می‌توانید از پزشک خود در این باره سؤال کنید.