تزریق سلول بنیادی به کمر در مشهد

تزریق سلول بنیادی به کمر

کمردرد مزمن می‌تواند اثرات اجتماعی و اقتصادی زیادی را علاوه بر بیماران، بر روی اقتصاد بهداشت و بودجه مراقبت‌های بهداشتی بگذارد. همچنین مشکل در شناسایی علل ایجاد کمردرد و انحطاط دیسک با دستگاه‌های تصویربرداری مدرن امروزی نیز به این اثرگذاری منفی اضافه خواهد شد. با توجه به موارد گفته شده، روش‌های درمانی جراحی و غیرجراحی زیادی برای کمردرد دیسکوژنیک وجود دارد که یکی از آن‌ها تزریق سلول بنیادی به کمر در مشهد است. این روش‌ها تا حد زیادی انتظارات بسیاری از بیماران را برای رفع و درمان بیماری برآورده کرده‌اند.

هدف از تزریق سلول‌های بنیادی جدید، درمان بیماری‌های مربوط به دیسک کمر با بازگرداندن سلولی بودن دیسک و تعدیل پاسخ التهابی است. در این روش، انتخاب مناسب بیمار می‌تواند موفقیت‌آمیز بودن آن تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. در حال حاضر روش‌های بازسازی برای درد دیسکوژنیک نیز بر استفاده سلول‌های بنیادی جمع‌آوری شده از دیسک بین مهره‌ای یا دیگر سلول‌های بنیادی مانند اتوژنیک یا آلوژنیک تمرکز دارد. همچنین محیطی که این سلول‌های بنیادی در آن کشت می‌شوند نیز نقش بسیار مهمی در هدایت و یا حفظ تولید فنوتیپ‌های مورد نظر دارد و در نهایت می‌تواند پتانسیل بازسازی و درمان را افزایش دهد.

استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان دیسک کمر

درمان با تزریق سلول بنیادی به کمر در مشهد، به عنوان یک گزینه درمانی جایگزین و جذاب به شمار می‌رود. ولی باید توجه داشت که هنوز مطالعات بالینی بیشتری در این زمینه در حال انجام است تا ایمنی بیشتر در درمان ایجاد شود. در روش استفاده از سلول‌های بنیادی، منبع دریافت این سلول‌ها معمولاً از مغز استخوان یا چربی‌های شکمی است که بعد از کشت دادن آن‌ها و یا تلغیظ به بافت آسیب‌دیده تزریق شده و توانایی تبدیل به سلول‌های سازنده همان عضو را دارا هستند. این بدان معنی است که سلول‌های بنیادی به عضله، عصب و یا استخوان تزریق می‌شوند، بعد از مدتی از تکثیر آن‌ها در نهایت به سلول‌های همان بافت تبدیل شده و همان فرآیندهای سلول‌های جنینی را اجرا می‌کنند.

همچنین مطالعه‌ای توسط محققان یکی از شرکت‌های داروسازی انجام شده که نشان می‌دهد، با تزریق سلول‌های بنیادی به ستون فقرات بیماران مبتلا به کمردردهای مزمن، ناراحتی نیمی از این بیماران برای مدت دو سال و برخی دیگر برای مدت سه سال حداقل از بین می‌رود. این محققان معتقدند که سلول‌های بنیادی تزریق شده، آب میان دیسک‌ها را حفظ کرده و از این طریق مهره‌هایی که خشک شده و ترک خورده‌اند، دوباره بازسازی می‌شوند.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد، دیسک کمر و تزریق سلول بنیادی به کمر در مشهد است.

مزایا تزریق سلول بنیادی جهت درمان دیسک کمر

تزریق سلول بنیادی به کمر در مشهد مزایای بسیاری داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

• کاهش التهاب و همچنین بهبود درد در ناحیه کمر
  • دامنه حرکت در ناحیه آسیب‌دیده افزایش یافته و عملکرد بیمار نیز بهبود می‌یابد.
  • در این روش درمانی به نسبت دیگر روش‌های سنتی، زمان بهبودی کوتاه‌تر است.
  • اثرات این درمانی طبیعی و طولانی مدت است.
  • تزریق سلول‌های بنیادی به کمر جزو روش‌های جایگزین و بسیار موثر برای مداخلات جراحی خواهد بود.
  • این نوع عمل جراحی کاملاً سرپایی و بدون بیهوشی بوده و نیازی به بستری ندارد.

سلول های بنیادی و درمان دیسک کمر؛ معایب

معایب و عوارض جانبی تزریق سلول‌های بنیادی برای درمان دیسک کمر به صورت مقطعی است و شامل موارد زیر خواهد شد؛

• ایجاد حس درد در ناحیه گلو و دهان
  • حالت تهوع و استفراغ
درمان کمردرد با تزریق سلول‌های بنیادی

چگونه از تزریق سلول بنیادی برای درمان دیسک کمر استفاده می‌کنند؟

در ابتدا بیماران به طور سرپایی در کلینیک و یا مطب پزشک پذیرش شده و در اتاق عمل بدون نیاز به بیهوشی، از طریق یک دستگاه به نام فلورسکوپ، یک تصویر زنده از دیسک و ستون فقرات گرفته می‌شود. همچنین بیماران می‌توانند عکس MRI گرفته و با استفاده از این عکس نیز می‌توان علت درد را تشخیص داد. بعد از مشخص شدن نوع بیماری، یک سوزن ظریف و بلند حاوی بی‌حسی موضعی از راه پوست وارد شده و به قسمت داخلی دیسک فرستاده خواهد شد. تزریق سلول بنیادی به کمر در مشهد، بعد از تزریق بی‌حسی، به داخل دیسک بیمار انجام می‌گردد. بعد از گذشت یک ساعت و پایدار بودن شرایط بیمار، ترخیص می‌شود. بیماران بعد از چند روز استراحت نسبی می‌توانند به فعالیت‌های عادی روزانه خود برگردند.

آیا سلول های بنیادی می توانند کمردرد من را تسکین دهند؟

در زمان استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان کمردرد، هیچ محدودیتی وجود ندارد. در واقع سلول‌های بنیادی در بدن افراد مسئول بهبودی هستند و تزریق آن‌ها می‌تواند زمان استراحت بعد از آسیب را کاهش داده و از توانبخشی‌های دردناک جلوگیری خواهد شد. البته هنوز هم در این زمینه آزمایشات و تحقیقات زیادی در حال انجام است، اما با این حال دانشمندان بر این باورند که تا چندسال آینده این درمان برای بسیاری از بیماران قابل استفاده است. در حال حاضر یکی از بیماری‌هایی که با تزریق سلول‌های بنیادی قابل درمان است، دژنراتیو دیسک و کمردرد حاصل از این بیماری خواهد بود. دیسک‌های ستون فقرات به دلایل متعددی تحلیل می‌روند و هرکدام از آن‌ها در نهایت منجر به مشکلات کمری می‌شوند.

برای درمان برخی از بیماران می‌توان از تزریق سلول‌های بنیادی به عنوان یک گزینه مناسب یاد کرد. با توجه به این واقعیت که این سلول‌ها در بدن، توانایی تبدیل به هر نوع سلول دیگری را دارند، روند بهبودی ارزشمندی بسیاری خواهد یافت. در زمان تزریق سلول‌های بنیادی به دیسک‌های بین مهره‌ای، این سلول‌ها یک خاصیت ضدالتهابی ایجاد کرده و سیستم ایمنی را تعدیل می‌کنند. همین امر موجب کاهش درد بیمار شده و روند تخریب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

درمان کمردرد با تزریق سلول‌های بنیادی

تزریق سلول بنیادی به کمر در مشهد اغلب برای دیسک‌هایی قابل استفاده است که دچار آسیب، تخریب و اصطلاحاً دژنراسیون شده‌اند. برای استفاده از این درمان، معیارهای سنی و تشخیصی لازم بوده تا بیمار کاندید انجام سلول درمانی شود. رعایت این معیارها می‌تواند شانس موفقیت درمان را تا حد زیادی افزایش دهد و باید توجه داشت که در همه انواع دیسک نمی‌توان از تزریق سلول‌های بنیادی برای درمان استفاده نمود. در ابتدا بیماران باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و بعد از معاینه، در صورت نیاز به تزریق سلول‌ها بنیادی، این روش درمانی برای آن‌ها اجرا خواهد شد.

یک پاسخ