علت انگشت ماشه ای (تریگر فینگر) چیست؟

انگشت ماشه ای چیست؟

انگشت ماشه ای یک حالت دردناک در انگشتان بخصوص در وضعیت خم کردن انگشت است که موجب قفل شدگی در هنگام باز کردن آنها میشود که اگر این حالت در انگشت شست اتفاق بیفتد به آن trigger thumb می گویند.

انگشت ماشه ای درد یا سفتی هنگام صاف یا خم شدن انگشت است. تاندون ها نوار محکمی از بافت های همبند فیبری هستند که عضله را به استخوان پیوند می دهند. این تاندون ها توسط لایه دیگری از بافت همبند به نام غلاف تاندون محافظت می شوند. هنگامی که غلاف تاندون روی انگشت ملتهب می شود، حرکت طبیعی سر خوردن تاندون از طریق غلاف تاندون مختل می شود. هنگامی که غلاف تاندون برای مدت طولانی تحریک یا ملتهب می شود، تاندون ها ممکن است زخمی شده، ضخیم شوند و ممکن است برجستگی یا ندول ایجاد کنند. این می تواند در حرکت تاندون ها اختلال ایجاد کند که می تواند منجر به سفتی و درد در انگشت شود، وضعیتی که به عنوان انگشت ماشه ای شناخته می شود.

پوشش تاندون مانند تونلی است که در آن تاندون ها برای ایجاد حرکت می لغزند. تورم پوشش تاندون، حرکت سر خوردن تاندون ها را کاهش می دهد و باعث درد مفاصل انگشت یا احساس “گرفتگی” در هنگام تلاش برای خم کردن انگشت می شود. این وضعیت همچنین ممکن است باعث شود انگشت قفل شود یا در حالت خمیده گیر کند.

انگشت ماشه ای ، معمولا افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد که در مسیر کار یا سرگرمی خود، حرکات گرفتن مکرر انجام می دهند. زنان و افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. بسته به شدت بیماری، درمان انگشت ماشه ای ممکن است شامل داروها، درمان و روش های جراحی باشد.

علت ایجاد انگشت ماشه ای چیست؟

سن اغلب عاملی در تورم تاندون است. سایر بیماری ها نیز می توانند عامل ایجاد تورم تاندون مانند دیابت، آرتریت روماتوئید یا بیماری کلیوی باشند. گاهی اوقات تاندون ها به دلیل ضربه موضعی متورم می شوند.

در حالی که علل انگشت ماشه ای همیشه مشخص نیست، ممکن است شامل آرتریت روماتوئید، نقرس و دیابت باشد. آسیب به کف دست یا پایه انگشت نیز ممکن است باعث انگشت ماشه ای شود.

1. در اکثر موارد ایدیوپاتیک است.
  2. به دنبال حرکات تکراری در انگشتان ایجاد میشود .
  3. حرکات مکرر دست به ویژه در مشت کردن دست اتفاق می افتد.
  4. در زمینه بیماری هایی چون: دیابت، روماتوئید آرتریت ، هایپوتیرویدیسم و نقرس رخ می دهد .

☑️ بعضی افراد و مشاغل خاص  بیشتر در معرض ابتلا به trigger finger هستند که شامل:

1- کشاورزان ۲- کارگران صنعتی ۳- نوازندگان موسیقی 4- افراد سیگاری به دلیل انجام حرکات تکراری در دست

عوامل خطر برای انگشت ماشه ای چیست؟

عواملی که شما را در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای قرار می دهند عبارتند از:

شغل و سرگرمی : افرادی که شغل یا سرگرمی آنها مستلزم آن است که مرتباً گرفتن دست های تکراری و طولانی مدت را انجام دهند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد انگشت ماشه ای هستند.

جنسیت : انگشت ماشه ای وضعیتی است که در زنان شایع تر است. اگرچه این فقط یک نظریه است، اما گفته می شود که تغییرات هورمونی در زنان در ایجاد انگشت ماشه ای نقش دارد. تغییرات در سطح استروژن با افزایش تورم در تاندون ها و مفاصل ارتباط دارد. این باعث می شود انگشت ماشه ای برای زنان بیشتر باشد.

بیماری زمینه ای : افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و دیابت در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای هستند. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انگشت ماشه ای هستند زیرا گفته می شود که افزایش مزمن سطح گلوکز خون می تواند بافت های همبند را گلیکوزه کند. این باعث آسیب می شود که می تواند منجر به انگشت ماشه شود.

علت انگشت ماشه ای (تریگر فینگر) چیست؟

میزان شیوع انگشت ماشه ای چقدر است؟

انگشت ماشه ای شایع است و در 2 درصد از جمعیت و 20 درصد از افراد دیابتی دیده می شود.
یکی از شایعترین علل درد دست که در بزرگسالان اتفاق می افتد و شیوع و آن در جمعیت عمومی 2% گزارش شده است .شیوع این حالت در زنان بیشتر از مردان و اکثراً در دهه ۶-۵ اتفاق می افتد و می تواند یک انگشت یا تعداد زیادی از انگشتان یک دست یا حتی هر دو دست را درگیر کند در بالغین انگشت های ۳ و ۴ بیشتر درگیر می شود و در اطفال بیشتر انگشت شست درگیر می شود.

تظاهرات بالینی انگشت ماشه ای چیست؟

بیماردر ابتدا snapping یا کلیک بدون درد یا قفل شدگی مختصر در یک یا تعدادی از انگشتان به دنبال خم کردن آنها ذکر می کند.

پیشرفت بیماری اغلب با اپیزودهای دردناک در قاعده انگشت هنگام به سختی صاف کردن انگشت مربوطه از وضعیت خمیدگیاتفاق می افتد این درد معمولاً در محل قاعده انگشتان لوکالیزه است که می تواند به کف دست و دیستال انگشتان هم انتشارداشته باشد .درد معمولاً صبح ها و بعد از بیدار شدن از خواب بیشتر است و در طی روز با گذشت زمان بهتر و حتی از حالت قفل  شدگی خارج میشود. در مراحل پیشرفته تر انگشت قفل می شود یعنی هنگامی که بیمار میخواهد انگشت خم کرده ی خود را راست کند با گیر کردن مواجه می شود این گیر با کمی فشار بیشتر دست رد می شود به عبارتی دیگر انگشتunlock شده و صاف می  گردد ازجمله یافته های دیگر این است که به هنگام صاف کردن انگشت  ممکن است صدای تق یا snap شنیده و یا حتی احساس شود. به طور کلی علائم انگشت ماشه ای عبارتند از:

☑️ یک ندول (توده متورم) در پایه انگشت

☑️ درد مفصل انگشت

☑️ سفتی در پایه انگشت یا سفت شدن انگشتان

☑️ تحریک یا قفل شدن هنگام باز کردن یا بستن انگشتان – هنگامی که انگشت شروع به حرکت یا قفل شدن می کند (در حالت خمیده گیر می کند)، ممکن است درد در وسط انگشت یا شست احساس شود.

انگشت ماشه ای چیست؟

تشخیص انگشت ماشه ای چگونه صورت می گیرد؟

برای تشخیص وضعیت شما، پزشک در مورد علائم شما سوال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. از شما خواسته می شود که دست خود را باز و بسته کنید. پزشک همچنین انگشتان شما را معاینه می کند و قسمت های دردناک، توده ها و قفل شدن را بررسی می کند.

تشخیص trigger finger معمولاً بالینی است و بر اساس شرح حال که بیمار از حالت locking یا کلیک که در طول حرکات انگشتان میدهد تشخیص داده میشود .

از جمله یافته های دیگر وجود درد یا تندرنس در محل قاعده انگشت در محل مفصل MCPو شنیدن صدای کلیک هنگام باز کردن انگشت اشاره کرد علاوه بر این ممکن است یک ندول دردناک که همان ضخیم شدگی تاندونی است در محل مفصل لمس شود.

همچنین معاینه گر از بیمار میخواهد چندین بار انگشت خود را باز و بسته نماید که دراین حالت می توان تلاش فرد برای راست کردن انگشت را مشاهده کرد.

همان طور که گفته شد تشخیص به صورت بالینی است و رادیوگرافی هم معموال نرمال است .بنابراین نیازی به روش تصویربرداری نیست .

درمان انگشت ماشه ای چگونه انجام می شود؟

1. استراحت دادن به انگشت و بی حرکت سازی آن با استفاده از آتل های مخصوص
  2. مصرف داروهای ضد التهاب خصوصاً NSAID هایی چون ایبوپروفن و ناپروکسن برای تسکین درد و التهاب
  3. تزریق موضعی کورتیکواسترویید ها در محل غلاف تاندونی برای کاهش التهاب و به عنوان پرکاربردترین درمان
  4. درمان جراحی که در موارد پیشرفته و مقاوم به درمان انجام می شود به این صورت است که بعد از بی حسی موضعی

برش کوچکی در کف دست در قاعده انگشت به صورت عرضی ،به طول ۵ تا ۰۱ میلیمتر داده میشود و سپس غلاف تاندونی آزاد می گردد.
در نهایت هم یک سری حرکات ورزشی خاص در انگشتان به وسیله تقویت عضلات خم کننده می تواند برای رفع علائم مفید باشد.

[کل: 6 میانگین: 3.5]