همه چیز در مورد سندرم تونل کارپ، درمان و علائم

فهرست مطالب

سندرم تونل کارپ چیست؟

سندرم تونل کارپال در اثر فشار بر عصب مدین ایجاد می شود. تونل کارپال یک گذرگاه باریک است که توسط استخوان ها و رباط هایی در کف دست احاطه شده است. هنگامی که عصب مدین فشرده می شود، علائم می تواند شامل بی حسی، گزگز و ضعف در دست و بازو باشد.

در چه افرادی سندرم تونل کارپ شایع تر است؟

در افراد زیر شایع تر است:

– در جنس مؤنث 8 برابر شایع تر است

–  افراد میانسال

– طبقه اجتماعی متوسط رو به پایین

– افراد با کارهای دستی مثل تایپ ، شستشوی زیاد با دست یا فرش بافی

– افراد چاق

عوامل خطر سندرم تونل کارپ چیست؟

تعدادی از عوامل با سندرم تونل کارپ مرتبط است. اگرچه ممکن است مستقیماً باعث سندرم تونل کارپال نشوند، اما ممکن است خطر تحریک یا آسیب به عصب مدین را افزایش دهند که شامل:

  • شکستگی یا دررفتگی مچ دست، یا آرتریت که استخوان‌های کوچک مچ دست را تغییر شکل می‌دهد، می‌تواند فضای داخل تونل کارپال را تغییر داده و بر عصب مدین فشار وارد کند.
  • افرادی که تونل های کارپال کوچکتری دارند ممکن است بیشتر به سندرم تونل کارپ مبتلا شوند.
  • سندرم تونل کارپال به طور کلی در زنان شایع تر است. این ممکن است به این دلیل باشد که ناحیه تونل کارپال در زنان نسبتاً کوچکتر از مردان است.زنانی که سندرم تونل کارپال دارند نیز ممکن است تونل های کارپال کوچکتری نسبت به زنانی که این عارضه را ندارند، داشته باشند.
  • دیابت، خطر آسیب عصبی از جمله آسیب به عصب مدین را افزایش می دهند.
  • آرتریت روماتوئید و سایر بیماری‌هایی که دارای یک جزء التهابی هستند، می‌توانند پوشش اطراف تاندون‌های مچ دست را تحت تأثیر قرار دهند و به عصب مدیان فشار وارد کنند.
  • برخی از مطالعات ارتباط بین سندرم تونل کارپال و استفاده از آناستروزول (آریمیدکس)، دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود، نشان داده اند.
  • چاقی یک عامل خطر برای سندرم تونل کارپال است.
  • ادم یا ورم ممکن است فشار داخل تونل کارپال را افزایش داده و عصب مدیان را تحریک کند به طور مثال در دوران بارداری و یائسگی رایج است. سندرم تونل کارپال مرتبط با بارداری معمولاً بعد از بارداری به خودی خود بهبود می یابد.
  • سایر شرایط پزشکی برخی شرایط مانند یائسگی، اختلالات تیروئید، نارسایی کلیه و لنف ادم ممکن است شانس ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهند.
  • کار با ابزارهای ارتعاشی یا روی خط مونتاژی که نیاز به خم کردن طولانی یا مکرر مچ دست دارد، ممکن است فشار مضری بر عصب مدین ایجاد کند یا آسیب عصبی موجود را بدتر کند، به خصوص اگر کار در محیط سرد انجام شود.

افرادی که به سندرم تونل کارپ هستند و می‌خواهند از بهترین و جدیدترین شیوه درمانی در مشهد بهره‌مند شوند می توانند با مراجعه به کلینیک‌ ارتوپدی دکتر سعید مهاجرزاده مطلوب‌ترین خدمات این حوزه را دریافت نمایند.

سندرم تونل کارپ چیست؟

آیا کار با رایانه می تواند باعث سندرم تونل کارپ شود؟

چندین مطالعه بررسی کرده اند که آیا ارتباطی بین استفاده از کامپیوتر و سندرم تونل کارپال وجود دارد یا خیر. برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از ماوس، و نه استفاده از صفحه کلید، ممکن است مشکل باشد. با این حال، شواهد کافی برای حمایت از استفاده زیاد از رایانه به عنوان یک عامل خطر برای سندرم تونل کارپ وجود ندارد، اگرچه ممکن است شکل متفاوتی از درد دست ایجاد کند.

سندرم تونل کارپ به چه علت هایی ایجاد می شود؟

سندرم تونل کارپال در اثر فشار بر عصب مدین ایجاد می شود.

عصب مدین از ساعد از طریق گذرگاهی در مچ دست (تونل کارپال) به سمت دست می‌رود. به جز انگشت کوچک، در قسمت کف انگشت شست و انگشتان احساس ایجاد می کند. همچنین سیگنال های عصبی را برای حرکت ماهیچه ها در اطراف قاعده شست (عملکرد حرکتی) فراهم می کند.

هر چیزی که عصب مدین را در فضای تونل کارپ فشار دهد یا تحریک کند ممکن است منجر به سندرم تونل کارپال شود. شکستگی مچ دست می تواند تونل کارپال را باریک کند و عصب را تحریک کند، و همچنین تورم و التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید نیز ممکن است باعث این بیماری شود.

بسیاری از اوقات، هیچ دلیل واحدی برای سندرم تونل کارپال وجود ندارد. ممکن است ترکیبی از عوامل خطر در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

سندرم تونل کارپ چه علائمی دارد؟

علائم سندرم تونل کارپ معمولاً به تدریج شروع می شود و شامل موارد زیر است:

ممکن است متوجه گزگز و بی حسی در انگشتان یا دست شوید. معمولا انگشت شست و اشاره، وسط یا حلقه درگیر می شود، اما انگشت کوچک تحت تاثیر قرار نمی گیرد. ممکن است در این انگشتان احساسی مانند شوک الکتریکی داشته باشید.

این احساس ممکن است از مچ دست به سمت بازو حرکت کند. این علائم اغلب هنگام در دست گرفتن فرمان، تلفن یا روزنامه رخ می دهد یا ممکن است شما را از خواب بیدار کند.

ممکن است دچار ضعف در دست شوید و اجسام را رها کنید. این ممکن است به دلیل بی حسی دست یا ضعف ماهیچه های انگشت شست باشد که توسط عصب مدین نیز کنترل می شود.

شکایت اصلی این افراد عموماً خواب رفتگی، مورمور یا حس ورم کردن دست است. در 10 % .موارد شکایت، درد در کف دست است این فرد اگر مثال لیوان را در دست بگیرند، بعد از مدتی بدون درد، لیوان از دستش رها می شود یا در خواب  مشکل ندارد ولی خواب رفتگی دست باعث بیدارشدن می شود

درد در ابتدا غالباً شبانه بوده و باعث بیدارشدن بیمار می گردد. این درد معمولاً پس از مدتی تکان دادن دست و بالا نگه داشتن تسکین می یابد. بعضی بیماران شکایت دارند که کارهای ظریف را نمی توانند به خوبی انجام دهند. گاه ضمن شستن ظرف، کاسه و بشقاب از دست آن ها می افتد.

آیا کار با رایانه می تواند باعث سندرم تونل کارپ شود؟

تشخیص سندرم تونل کارپ چگونه صورت می گیرد؟

– معاینه با لمس : مهمترین قسمت معاینه است زیرا پیدا کردن یک نقطۀ دردناک بسیار در تشخیص کمک کننده است

  • گاهی نقطه دردناک در مسیر تونل کارپال وجود دارد

– تست های اختصاصی:

  • فالن: در این تست که حداکثر یک دقیقه باید طول بکشد، ذره ذره پارستزی (گزگز و مورمور) ایجاد می شود
  • فالن معکوس: برخی بر این باورند که این تست از تست فالن دقیق تر است
  • Tinel sign (نشانه تینل): با ضربه زدن روی عصب، احساس برق گرفتگی در دست به فرد القا می شود

تشخیص CTS بالینی است ولی برای رفع شک یا مستندسازی، نوار عصب – عضله مفید واقع می گردد که شدت بیماری را نیز به ما گزارش خواهد نمود.

الکترومیوگرافی(EMG) و اندازه گیری سرعت هدایت عصبی(NCV)  وسیله بسیار خوبی برای تشخیص و تایید بیماری است. نخستین تغییری که در NCV دیده می شود کاهش سرعت در هدایت عصب حسی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم و نشانه‌های سندرم تونل کارپال را دارید که با فعالیت‌های عادی و الگوهای خواب شما تداخل دارد، به پزشک مراجعه کنید. آسیب دائمی عصبی و عضلانی بدون درمان ممکن است رخ دهد.

چگونه از سندرم تونل کارپ می توان پیشگیری نمود؟

هیچ استراتژی اثبات شده ای برای جلوگیری از سندرم تونل کارپال وجود ندارد، اما می توانید با این روش ها استرس روی دست ها و مچ دست ها را به حداقل برسانید:

  • نیروی خود را کاهش دهید و چنگال خود را شل کنید. به عنوان مثال، اگر کار شما شامل یک صندوق پول یا صفحه کلید است، به آرامی کلیدها را فشار دهید. برای دست‌نویسی طولانی‌مدت، از یک خودکار بزرگ استفاده کنید.
  • استراحت های کوتاه و مکرر داشته باشید. به آرامی دست ها و مچ ها را به صورت دوره ای کشیده و خم کنید. این امر به ویژه در صورتی که از تجهیزاتی استفاده می کنید که ارتعاش دارند یا نیاز به اعمال نیروی زیادی از شما دارند بسیار مهم است. حتی چند دقیقه در هر ساعت می تواند تفاوت ایجاد کند.
  • از خم کردن مچ دست خود به سمت بالا یا پایین خودداری کنید. یک وضعیت وسط آرام بهترین است. صفحه کلید خود را در ارتفاع آرنج یا کمی پایین تر نگه دارید.
  • وضعیت بدن خود را بهبود بخشید. وضعیت نامناسب، شانه ها را به جلو می چرخاند و عضلات گردن و شانه را کوتاه می کند و اعصاب گردن را فشرده می کند. این می تواند مچ دست، انگشتان و دست ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث درد گردن شود.
  • ماوس کامپیوتر خود را عوض کنید مطمئن شوید که موس کامپیوتر شما راحت است و مچ شما را تحت فشار قرار نمی دهد.
  • دستان خود را گرم نگه دارید. اگر در محیط سرد کار می کنید، احتمال بروز درد و سفتی دست بیشتر است. اگر نمی توانید دما را در محل کار کنترل کنید، دستکش های بدون انگشت بپوشید که دست ها و مچ ها را گرم نگه می دارد
 

چه توصیه هایی برای خانم های خانه دار برای پیشگیری از سندرم تونل کارپ وجود دارد؟

  • هنگام اﻧﺠﺎم ﻛﺎرﻫﺎي ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺮدﮔﻴﺮي، ﺷﺴﺘﻦ ﻇﺮف وﺟﺎرو ﻛﺮدن ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ دﺳﺖ در ﺣﺎﻻت ﺑﺪ و ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﻗﺮارﮔﻴﺮد و اﻳﻦ ﺣﺎﻻت، ﺑﺎﻋﺚ اﻳﺠﺎد آﺳیب ﻫﺎي اﺳﻜﻠﺘﻲ ﻋﻀﻼﻧﻲ ﺷﻮد . ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﺗﻮﺻﻴﻪ می ﺷﻮد ﻫﻨﮕﺎم اﻧﺠﺎم ﻛﺎرهای ﺧﺎﻧﻪ ﺑﻪ وﺿﻌﻴﺖ و ﻧﺤﻮه ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﭻ دﺳﺘﺘﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨید .
  • از اﻧﺠﺎم ﺣﺮﻛﺎت ﺗﻜﺮاري و ﻛﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻓﺸﺎر و ﻧﻴﺮوي زﻳﺎد دارﻧﺪ، ﺗﺎ ﺣﺪ اﻣﻜﺎن ﺧﻮدداري ﻛﻨﺪﻴ .
  • از وﺳﺎﻳﻞ و ﺗﺠﻬﻴﺰاﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﻛﺎﻫﺶ آﺳیبﻫﺎ و ﺟﺮاﺣات ﻣﭻ دﺳﺖ ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه اﻧﺪ، اﺳتفاده ﻛﻨید . ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﺷﻴﻦ

            ﻇﺮﻓﺸﻮﻳﻲ و ﺟﺎروﺑرقی.

  • ﺑﺮاي راحت ﺗﺮ ﻛﺮدن ﻛﺎر و ﻧﻴﺎز ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﻧﻴﺮوي زﻳﺎد ﺳﻌﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﺎرﻫﺎ را ﺑﻪ روش آﺳان ﺗﺮي اﻧﺠﺎم دﻫﻴﺪ؛ ﻣﺜﻼ ﺑﺮای

             ﺷﺴﺖ وﺷوی ﻟﺒﺎس و یا ﻇﺮوف ﺑﺎ دﺳﺖ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻟﺒﺎﺳﻬﺎ ویا ﻇﺮف ﻫﺎ را ﭼﻨﺪ دﻗﻴﻘﻪ در آب ﮔﺮم و یا ﻣﺎیع ﺷﺴﺘﺸﻮ    ﻗﺮار دﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎم ﺷﺴﺖ وﺷﻮ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻓﺸﺎر اﺿﺎﻓﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ و راحت ﺗﺮ ﺗﻤﻴﺰ ﺷﻮد .

  • دﺳﺘﺘﺎن را در ﻣﻌﺮض ارﺗﻌﺎش ﻗﺮار ﻧﺪﻫﻴﺪ . ﺑﺮﺧﻲ وﺳﺎﻳﻞ ﺑﺮقی ﻣﺎﻧﻨﺪ آﺑﻤﻴﻮه ﮔﻴﺮي و ﭼﺮخ ﮔﻮﺷﺖ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر ارﺗﻌﺎش اﻳﺠﺎد ﻛﻨند . ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر دﺳﺘﺘﺎن را روي ﺑﺪنه اﻳﻦ وسایل ﻗﺮار ﻧﺪﻫﻴﺪ .
  • ﺑﻪ ﻣﺪت ﻃﻮلانی و درﻳﻚ ﺣﺎﻟﺖ ﻛﺎر ﻧﻜﻨﻴﺪ . ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر اﺳﺘﺮاﺣﺖ ﻫﺎي ﻣﺘﻮاﻟﻲ اﻧﺠﺎم دﻫید .
  • ﻫﺮ وﻗﺖ در دﺳﺘﺎﻧﺘﺎن اﺣﺴﺎس درد و ﺑﻲ ﺣﺴﻲ ﻛﺮدﻳﺪ، دﺳﺖ از ﻛﺎر ﺑﻜﺸﻴﺪ .
  • در ﺻﻮرت اﺣﺴﺎس ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻧﺎراﺣﺘﻲ و وﺟﻮد ﻋﻼﻳﻢ ﺳﺮﻳﻌﺎً ﺑه ﭘﺰﺷﻚ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ و درﻣﺎن ﺑﻪ ﻣﻮقع اﻗﺪام ﻛﻨﺪ .

درمان سندرم تونل کارپ چگونه است؟

دو اصل اساسی در درمان سندرم تونل کارپ وجود دارد:

1 – درمان حمایتی

 الف)تغییر سبک زندگی:  تغییر شغل، جلوگیری از شرایطی که باعث خواب رفتن دست می شود مثل جایگزینی هندزفری در مکالمه، بستن کلیپس جای گرفتن چادر یا جابجایی دائم دست پشت فرمان می تواند موثر باش

 ب) داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی(NSAIDs) کاربردی ندارند. در سال 2003  یک کارآزمایی تصادفی شده و کنترل شده  نشان داد که هیچ فایده قابل توجهی برای داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی  در مقایسه با دارونما برای بهبود علائم CTS وجود ندارد. علاوه بر این، در صورت استفاده با گلوکوکورتیکوئیدهای خوراکی، NSAID ها ممکن است خطر عوارض جانبی دستگاه گوارش را تشدید کنند.

ج)تزریق کورتون موقتاً التهاب را از بین می برد؛ در مواردی مثل فرد مبتلا به هایپوتیروئیدی که درمان می گیرد یا فرد حامله که فرزند خود را به زودی بدنیا خواهدآورد می توان کوتاه مدت بهره برد.

د) فیزیوتراپی تکنیک هایی از قبیل کاهش ادم و … علائم را کاهش می دهد

ه) بریس : .بهترین درمان است. شبانه استفاده شود

2- جراحی : اگر بیمار به درمان حمایتی جواب ندهد، اگر عضله دست بیمار دچار آتروفی  شده باشد یا دچار علائم روزانه گردد، کاندید عمل جراحی خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *