ارتوکین تراپی در مشهد

جامعه محققان  پزشكی بعد از گذشت چندین سال از تحقیق در مورد درمان  بیماری های مختلف از جمله آرتروز زانو و شانه ,دردهای شانه ناشی از پارگی تاندون های شانه و شانه ی منجمد شده درد های ستون فقرات ناشی از آرتروز ستون فقرات روش درمانی بسیار نوآورانه‌ای به نام ارتوكین تراپی را معرفی کرده اند. این محققان  به این نتیجه رسیده اند كه این روش قابلیت‌های زیادی دارد

ارتوکین تراپی درمان مدرن موثری برای مقابله با بیماری‌های فرسایشی مفصل و زانو درد است. این درمان جدید مبتنی بر تزریق پروتئین‌های محافظی است که از خون خود بیمار تولید و تکثیر می‌شوند.

ما در كلینیک دكتر سید سعید مهاجرزاده متخصص ارتوپد با استفاده از روش تزریق ارتوكین می‌توانیم انواع مشكلات مفصلی و استخوانی مانند زانو درد و درمان آرتروز زانو و مشکلات تاندونی شانه را با ارتوکین تراپی را به كمك کادر درمانی باتجربه مان  در این زمینه درمان كنیم.

فهرست مطالب

ارتوكین درمانی نوعی روش تزریقی است؛ كه باعث مهار و تقویت مكانیسم‌های دفاعی بدن در برابر التهاب شده و برای كاهش درد و بهبود عملكرد بدن بسیار مفید است.

كسانی كه آرتروز دارند و نمی‌خواهند مورد عمل جراحی قرار بگیرند؛ نامزد مناسبی برای استفاده از این روش درمانی هستند. ضمنا افرادی كه دچار پارگی تاندون و رباط شده‌اند و سایر درمان‌ها برای‌شان با شكست مواجه شده است نیز می‌توانند با استفاده از ارتوكین تراپی تحت نظر پزشك متخصص دكتر سید سعید مهاجرزاده فوق تخصصی ارتوپد نتیجه شگفت‌انگیزی را شاهد باشند.

ما از این درمان بیولوژیكی كه باعث بهبود طبیعی بافت‌های آسیب دیده بدن می‌شود؛ برای موارد زیر استفاده می‌كنیم:

  • درمان آتروز مفاصل زانو، لگن و شانه
  • آسیب‌دیدگی غضروف‌های مفصل
  • پارگی عضلات
  • تغییرات پاتولوژیك تاندون‌ها و رباط‌ها
  • سایر بیماری‌های التهابی

ارتوكین تراپی یك درمان جدید پزشكی احیاكننده است؛ كه ضمن بهبود بیماری و مصدومیت‌ها، از درجه ایمنی بالایی نیز برخوردار می‌باشد.

استفاده از سرم اتولوگ در محل بیماری (درون حفره مفصل، تاندون، رباط یا ماهیچه بیمار یا آسیب‌دیده) فقط باید توسط پزشك متخصص و مجرب انجام شود.كه ما به شما دكتر مهاجرزاده متخصص ارتوپدی در مشهد را معرفی می كنیم.

برای افزایش دقت تزریق می‌توان سرم غنی شده از پروتئین ضدالتهابی را به كمك سونوگرافی به حفره مفصل (داخل مفصل) هدایت كرد. این روش باعث افزایش دقت در تزریق سرم می‌شود.

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین تراپی نوعی درمان تزریقی است که مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن را در برابر التهاب،  برای کاهش درد و بهبود عملکرد مهار و تقویت می کند.

این فرآیند شامل گرفتن خون بیمار و آماده سازی خون است تا پروتئین های ضد التهابی و فاکتورهای رشد (سرم خون) را بتوان به مفاصل یا تاندون ها و سایر بافت های نرم تزریق کرد. این فرآیند ممکن است منجر به کاهش درد و افزایش عملکرد شود و ممکن است در بهبود طبیعی نقش داشته باشد.
ارتوکین تراپی عمدتا در درمان آرتروز و به ویژه آرتروز زانو استفاده می شود، درمان در درجه اول بر نقش اینترلوکین 1 (IL1) متمرکز است.

برطبق مطالعات انجام شده، حدود 75 درصد از بیماران، پس از انجام ارتوکین تراپی، نتایج و اثرات مناسب و موفقیت‌آمیز در درمان را تجربه می‌کنند. درمان با ارتوکین تراپی، هنگامی موفق تلقی می‌شود که میزان درد و التهاب مفصلی شخص، تا حدود 50 درصد کاهش پیدا کند. تحقیقات، از اثر مناسب ارتوکین تراپی زانو، در کاهش نیاز به تعویض مفصل زانو و پیشگیری از آن خبر می‌دهند.

برای درمان آرتروز و دردهای مزمن از روش ارتوکین تراپی یا تزریق ارتوکین (سرم تعدیل شده‌ی اتولوگ) استفاده می‌شود. در این روش، سرم تعدیل شده‌ از خون خود بیماران گرفته می‌شود.

مراحل ارتوکین تراپی

مزایای درمان ارتوکین چیست؟

ارتوکین ماده ای اتولوگ بوده یعنی از خون خود بیمار به دست می آید و هیچ افزودنی ندارد و طی فرآیندهای بیولوژیک پروتئین های مورد نظر سنتز و تغلیظ شده است ولذا عارضه جانبی خاصی به همراه ندارد.
 اینترلوکین-۱ موجب تخریب، التهاب و در نتیجه درد در منطقه آسیب دیده می شود و لذا ارتوکین با بلوک و خنثی نمودن این پروتئین مخرب فعالیت تخریبی منطقه درگیر را مهار کرده و از سوی دیگر موجب ترمیم بافت آسیب دیده نیز می شود لذا بطور خلاصه ارتوکین اثر ضدالتهابی، ضددرد و ترمیمی دارد ولذا بطور کلینیکی دامنه حرکتی مفاصل و بهبود فعالیت فرد را بدنبال خواهد داشت.

به صورت خلاصه مزایای ارتوکین شامل :

  • به لطف بهبود تحرک در مفاصل، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد
  • از التهاب جلوگیری می کند
  • با بیماری های دژنراتیو مفصل مقابله می کند
  • از غضروف محافظت می کند
  • این درمان اثر طولانی مدت دارد (تقریباً 35-40٪ از بیماران مبتلا به استئوآرتریت پس از 3.5 سال از تجویز داروها مزایای درمان را نشان دادند)
  • به طور موثر به محل التهاب و درد می رسد
  • تجویز نیازی به بیهوشی عمومی یا جراحی ندارد، بنابراین خطر عفونت کم است

اثرات درمان ارتوکین چقدر طول می کشد؟

میزان تأثیر و مدت ‌زمان لازم برای ظهور نتایج حاصل از درمان با ارتوکین، به شرایط مفصل و شدت آسیب بستگی داشته و در بیماران مختلف، متفاوت است. پروسه ترمیم و احیا، بلافاصله پس از تزریق ارتوکین آغاز می‌شود. میزان نتیجه و تأثیر حاصل از این روش درمانی، به توانایی بیمار در دنبال کردن برنامه‌های پس از درمان، مانند درمان‌های فیزیوتراپی و بازتوانی نیز وابسته است.

عوارض جانبی

این روش درمانی بسیار ایمن است و هیچ گونه عارضه جانبی شدیدی ندارد. فقط ممکن است در ناحیه‌ی تزریق، احساس درد و تورم موضعی جزئی شود. این علائم معمولاً طی 24 تا 48 ساعت بدون هیچ گونه عوارض دیگری برطرف می‌شوند. این اثرات معمولاً فقط پس از تزریق اول دیده می‌شوند و در جلسات بعدی بیمار درد و ورم ندارد.

اگر در هنگام تزریق در فضای مفصل اقدامات احتیاطی سپتیک انجام نشود، ممکن است آرتروز سپتیک ایجاد شود و درمان موثر نباشد.

تفاوت ارتوکین با پی آرپی در درمان آرتروز و آسیب های ورزشی

ارتوکین اغلب با پی آر پی (پلاسمای غنی شده با پلاکت) اشتباه گرفته میشود.

این اشتباه ناشی از این باور است که در هر دو درمان تزریق سرم خون در موضع درد صورت می گیرد.
ارتوکین با پی آر پی کاملا متفاوت است زیرا که در ارتوکین درمانی خون بیمار در انکوباتور گرم می شود.

پیش از قرار گرفتن در سانتریفیوژ جهت افزایش غلظت پروتئین های ضد التهابی به جای پلاکت ها. در ارتوکین درمانی تنها تمرکز بر روی مشکلات مکانیکی در مفاصل نمی باشد بلکه درمان التهاب به عنوان یکی از عوامل آسیب بافتی است درنتیجه در ارتوکین تراپی التهاب از بین میرود.
در هر دو روش هم پی آر پی و هم ارتوکین درمانی خون بیمار گرفته می شود ولی در پی آر پی پروتئین التهابی خون گرفته می‌شود.

در حالی که در ارتوکین پروتئین ضد التهابی خون گرفته می شود و پر واضح است که هر دو روش به صورت ترکیبی نمی توانند جهت درمان به کار روند.

موارد استفاده ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی در درمان طیف وسیعی از بیماری های مفاصل، بافت اسکلتال و ستون فقرات کاربرد دارد از جمله در ۳ مورد ذیل بسیار موثر است:

۱بیماری استئوآرتریت (آرتروز) :

در تغییرات دژنراتیو (استحاله) مفاصل نظیر آرتروز زانو ، لگن ، شانه و… ارتوکین تراپی یکی از روش های بسیار موثر و مفید است. (۶ تزریق مورد نیاز است)

۲مشکلات سیستم عضلانی–اسکلتی:

فشارهای نابهنجار به سیستم عضلانی از جمله در بیماری های شغلی  و یا آسیب های ورزشکاران و فعالیت های شدید بدنی موجب پارگی و التهاب تاندون ها، رباط ها، بورس ها و عضلات شده که با ارتوکین تراپی محل آسیب دیدگی می توان موجب ترمیم ضایعه و برطرف شدن التهاب گردید. (۶تزریق مورد نیاز است).

۳آرتروزهای ستون فقرات :

تغییرات دژنراتیو و آرتروزی در مفاصل میان مهره ای همراه با التهاب بوده که با ارتوکین تراپی می توان مشکلات کانال و التهاب منطقه درگیر را کنترل نمود. (۴تزریق مورد نیاز است).

ویدئو معرفی کامل مراحل ارتوکین تراپی

پی ار پی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 4.6]