بیماری پای پرانتزی چیست و چگونه درمان می شود؟

پای پرانتزی چیست؟

پای پرانتزی به حالتی اطلاق می شود که در آن پاهای فرد خمیده به بیروناست  حتی زمانی که مچ پاها کنار هم هستند. در نوزادان به دلیل موقعیت آنها در رحم طبیعی است. اما کودکی که در حدود سه سالگی هنوز پای پرانتزی دارد باید توسط متخصص ارتوپدی ارزیابی شود.

تا دو سالگی خمیدگی پاها غیرعادی نیست. در واقع، طیف وسیعی از آنچه طبیعی تلقی می شود وجود دارد. در بیشتر موارد، پاهای کودک هنگامی که شروع به تحمل وزن در هنگام ایستادن یا راه رفتن می کنند معمولاً بین 12 تا 18 ماهگی شروع به صاف شدن می کنند. در سن دو تا سه سالگی، زاویه پا معمولاً معکوس می‌شود و بیشتر شبیه به پای ضربدری می‌شود، جایی که زانوها به سمت داخل به سمت یکدیگر خم می‌شوند. پس از حدود شش سالگی، زانوهای بیشتر کودکان حالت صاف تری به خود می گیرند که طبیعی تلقی می شود.

☑️ والدین باید با پزشک مشورت کنند تا تعیین کنند که آیا فرزندشان پتانسیل ابتلا به ناهنجاری زانو را دارد یا نه
☑️ زاویه استخوان ران کودک به ساق پا خارج از محدوده طبیعی است
☑️ جهت زانوها در مقابل جهتی که پا خارج از الگوی طبیعی قرار می گیرد
☑️ یک پا به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر از دیگری زاویه دارد

فهرست مطالب

علائم بدشکلی زانو چیست؟

شایع ترین علامت بیماری پای پرانتزی این است که زانوهای یک فرد در حالی که ایستاده و مچ پاها و پاها روی هم قرار گرفته اند با هم تماس پیدا نمی کند. این باعث خمیدگی پاها می شود که اگر بیشتر از سه سالگی ادامه یابد، نشان دهنده تغییر شکل پاشنه است.
سایر علائمی که توسط افراد مبتلا به پای پرانتزی تجربه می شود عبارتند از:

☑️ درد زانو یا لگن
☑️ کاهش دامنه حرکتی در لگن
☑️ مشکل در راه رفتن یا دویدن
☑️ بی ثباتی زانو
☑️ احساسات ناخوشایند ظاهر

آرتریت پیشرونده زانو در بزرگسالانی که در اوایل زندگی شان تشخیص داده نشده یا تحت درمان قرار نگرفته اند، شایع است.

چه چیزی باعث سندرم پای پرانتزی می شود؟

علل متعدد سندرم پای پرانتزی از بیماری هایی مانند بیماری بلونت گرفته تا شکستگی های نادرست بهبود یافته، کمبود ویتامین ها و مسمومیت با سرب متغیر است.
بیماری‌ها و شرایطی که باعث بیماری می‌شوند عبارتند از:

☑️ رشد غیر طبیعی استخوان
☑️ بیماری بلونت
☑️ بیماری پاژه (یک بیماری متابولیک که بر نحوه شکستن و بازسازی استخوان ها تأثیر می گذارد)
☑️ شکستگی های نادرست بهبود یافته
☑️ مسمومیت با  سرب
☑️ مسمومیت با فلوراید
☑️ آکندروپلازی( شایع ترین شکل کوتولگی)
☑️ راشیتیسم
☑️ آسیب به صفحه رشد

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و جراح در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

درمان پای پرانتزی چگونه است؟

پای پرانتزی چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً، پزشک شرح حال بیمار را می‌گیرد، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و تصویربرداری با اشعه ایکس یا سونوگرافی در حالت ایستاده از استخوان‌های ساق پا از باسن تا مچ پا را درخواست می‌کند. تصویربرداری به ارتوپد کمک می کند تا مکان، بزرگی و محور مکانیکی ناهنجاری را تعیین کند.

در صورت عدم درمان، افرادی که پای پرانتزی دارند ممکن است درد، افزایش بدشکلی، بی ثباتی زانو و دژنراسیون پیشرونده زانو را تجربه کنند. اصلاح تغییر شکل منجر به بهبود مکانیک زانو، راه رفتن بهتر، درد کمتر و جلوگیری از پیشرفت سریع آسیب به زانو می شود.

چه کسی پای پرانتزی می گیرد؟

پاهای کمانی در نوزادان و کودکان نوپا رایج است. این وضعیت به ندرت جدی است. نوزادانی که با پاهای کمان به دنیا می‌آیند، معمولاً تا ۱۸ ماهگی از این وضعیت خارج می‌شوند. پاهای کمان همچنین ممکن است در کودکان بزرگتر ایجاد شود.

پاهای کمان در نوزادان چگونه اصلاح می شود؟

درمان پاهای کمان بستگی به علت این بیماری دارد. گزینه‌های درمانی اولیه ممکن است شامل کفش‌های مخصوص، آتل‌ها، بریس‌ها یا گچ‌گیری باشد.

هیچ درمانی در نوزادان و کودکان نوپا لازم نیست مگر اینکه بیماری شدید باشد. اگر  پای پرانتزی بعد از 2 سالگی ادامه یابد، درمان بستگی به علت بیماری دارد. درمان ممکن است شامل کفش‌های مخصوص، آتل‌ها، بریس‌ها، گچ‌گیری، جراحی یا درمان بیماری ایجاد کننده پاهای کمان باشد.

☑️ در بیماری بلونت درمان زودهنگام با آتل یا بریس پا ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است.
☑️ پزشک کودک شما ممکن است با افزودن ویتامین D و کلسیم به رژیم غذایی کودک شما، وضعیت او را درمان کند. اگر راشیتیسم به دلیل یک بیماری ژنتیکی باشد، ممکن است پزشک کودک شما را برای درمان به یک متخصص ارجاع دهد.
☑️ اگر با وجود سایر درمان ها، وضعیت ادامه یابد، ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اصلاح مشکل، جراحی مورد نیاز باشد. گزینه های جراحی عبارتند از:

جراح کودک شما یک پلاتین یا پین را در پای کودک شما قرار می دهد. این به طور موقت رشد را در سمت سالم استخوان ساق پا متوقف می کند تا قسمت ناسالم بتواند به آن برسد. پای کودک شما با رشد طبیعی‌اش صاف می‌شود و جراح کودک شما پلاتین یا پین را پس از بهبود هم‌ترازی خارج می‌کند.

استئوتومی تیبیا: با این روش، جراح کودک شما استخوان ساق پا را در زیر زانو برش می دهد و آن را تغییر شکل می دهد تا تراز را ثابت کند. در حالی که استخوان بهبود می یابد، آن را با یک صفحه و پیچ در داخل ساق پا یا چارچوبی که در خارج از ساق قرار دارد، در جای خود نگه می دارید.

پای پرانتزی چیست؟

چگونه می توانم جلوی پای پرانتزی نوزادم را بگیرم؟

هیچ راهی برای جلوگیری از خمیده شدن پاهای کودک شما وجود ندارد. اما ممکن است بتوانید از برخی شرایط که باعث ایجاد پاهای خمیده می شوند جلوگیری کنید. برای جلوگیری از راشیتیسم، مطمئن شوید که فرزندتان ویتامین D و کلسیم کافی در رژیم غذایی خود دریافت می کند.

چقدر طول می کشد تا پاهای کودک صاف شود؟

همانطور که کودک شما شروع به راه رفتن می کند، پاهای او باید شروع به صاف شدن کنند. این معمولا بین 11 تا 18 ماهگی رخ می دهد. در بیشتر موارد، این وضعیت جدی نیست و هیچ عارضه جانبی پایداری وجود ندارد. اگر پاهای فرزندتان تا ۲ سالگی صاف نشده است، با پزشک او تماس بگیرید.

چشم انداز پای پرانتزی چیست؟

نوزادان و کودکان نوپا معمولاً تا زمانی که 2 ساله می شوند از پاهای کمانی رشد می کنند. آنها نباید هیچ مشکلی در راه رفتن، دویدن یا شرکت در هر فعالیتی که می خواهند داشته باشند. علاوه بر این، کودکانی که پاهای کمانی دارند می توانند پس از درمان به زندگی عادی و فعال ادامه دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *