تزریق سلول بنیادی به زانو در مشهد💉

فهرست مطالب

آیا میدانید سلول های بنیادی چیست ؟ هزینه تزریق سلول های بنیادی در زانو چقدر است؟ آیا سلول های بنیادی در درمان آرتروز مفید است؟ تزریق سلول های بنیادی در زانو بهتر است یا پی ار پی؟
این سوالات یکی از رایج ترین سوالات بیماران مبتلا به آرتروز زانو است باید گفت در حقیقت سلول بنیادی یا همان stem cell  مادر و سر سلسله ی  تمام سلول‌های بدن است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن از جمله سلول های پوست و مو گرفته تا قلب و مغز و غضروف و استخوان را دارد.
استفاده از این سلول ها در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت بسیار موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ (مثلا بافت مغزی که دچار آسیب شده و یا بافت نخاعی که فلج شده و آسیب خورده و یا بافت قلبی که دچار سکته شده) که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.
امروزه از این خاصیت و ازاین توانایی سلول های بنیادی (stem cell )به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی در بازسازی بافتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این سلول‌ها  امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است.

تصور کنید در فیلم های تخیلی قهرمان یک داستان بدلیلی آسیب میبیند و زخم بر میدارد ولی در چند ثانیه با داروی خاصی زخم او در چند ثانیه بهبود میابد….!!!  اگر چه این یه تخیل است و با واقعیت بسیار فاصله دارد ولی بشر همیشه بدنبال این مهم بوده است و سعی در بالفعل ساختن این تخیلات داشته است. شاید سلول های بنیادی بتوان قدمی کوچک در این رابطه باشد.

سلول‌های بنیادی ( stem cell) بطور کل بر اساس خصوصیات و ویژگی به سه دسته

 ۱: سلول‌های بنیادی جنینی، ۲:سلول‌های بنیادی بالغ ۳: سلول‌های بنیادی خون بندناف تقسیم می‌کنند.

۱: سلول‌های بنیادی جنینی

از توده سلولی داخلی جنین 16-14 روزه گرفته می‌شود و  این سلول قادر است تمام سلول‌ها و بافت‌های یک فرد کامل را بسازد.

۲:سلول‌های بنیادی بالغ

به سلول‌هایی که پس از تولد از بافت‌های مختلف فرد بالغ جدا می‌شوند، گفته می‌شود. سلول‌های بنیادی خون ساز مستقر در مغز استخوان، مغز، کبد و سایر بافت‌ها از این دسته هستند که قدرت تمایز به برخی از بافت‌ها را دارند.

۳: سلول‌های بنیادی خون بندناف

از بندناف جنین  استخراج شده و همانند سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان هستند.

تزریق سلول های بنیادی در زانو

امروزه تحقیق در مورد تاثیر سلول بنیادی در درمان برخی بیماری ها از جمله آرتروز (یا همان ساییدگی غضروف زانو) که شایعترین بیماری زانو می باشد بسیار مورد توجه محقیق قرار گرفته و به نتایج خوبی هم رسیده است.
هم اکنون در کلینیک دکتر سید سعید مهاجر زاده این امکان فراهم شده است که  سلول بنیادی را طی یک فرایند بسیار پیچیده، حساس و دقیق شامل نمونه گیری از بانک بند ناف و کشت سلول در کلین روم ( clean room )  که یک محیط بسیار حساس و به دور از آلودگی می باشد را بدست می آوریم.
سپس این نمونه خون بند ناف جنین به زانو فردی که دچار آسیب غضروفی و یا آسیب منیسک شده است در سه نوبت به فاصله ی یکماه تزریق میکنیم .
از تزریق سلول‌های بنیادی برای درمان عارضه‌های مختلفی از جمله آرتروز زانو استفاده می‌شود. آرتروز زانو زمانی ایجاد می‌شود که غضروف مفاصل تخریب شده و در نتیجه سبب محدود شدن عملکرد مفصل و بروز درد می‌شود. این عارضه بسیار شایع می‌باشد. در واقع آرتروز زانو یکی از دلایل اصلی از کار افتادگی در افراد محسوب می‌شود.

هر ساله بیش از صد هزار نفر از روش تعویض مفصل زانو استفاده می‌کنند. تا پیش از به‌کارگیری روش تزریق سلول‌های بنیادی به زانو، تنها از روش‌های موقتی و یا جراحی استفاده می‌شده است. تزریق سلول‌های بنیادی سبب کاهش درد و ترمیم غضروف در بسیاری از موارد می‌شود. به همین دلیل هر روزه افراد بیشتری از این روش استفاده می‌کنند. تزریق سلول‌های بنیادی به زانو باعث بهبود کیفیت زندگی و عدم نیاز به استفاده از جراحی می‌شود.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و جراح در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

تزریق سلول های بنیادی در زانو

عملکرد سلول بنیادی 

سلول‌های بنیادی می‌توانند به انواع دیگر سلول‌هایی که جهت ترمیم یا جایگزینی بافت آسیب‌دیده مورد نیاز هستند تبدیل شوند. در بدن همه انسان‌ها سلول‌های بنیادی وجود دارد چرا که سلول‌های بدن انسان به طور مداوم در حال نابودی هستند و توسط سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. این سلول‌ها در استخوان، چربی و خون موجود هستند ولی بیشتر در مغز استخوان که محل ساخت سلول‌های خونی است، متمرکز هستند. سلول‌های بنیادی مغز استخوان معمولاً جهت ایجاد گلبول‌های قرمز و سفید خون و پلاکت خون تشکیل می‌شوند. در دیگر بخش‌های بدن در صورتی که سلول‌های بنیادی در معرض فاکتورهای رشد مناسب قرار بگیرند می‌توانند به سلول‌های دیگری مانند استخوان، غضروف، تاندون و رباط تبدیل شوند و بنابر این قادر به تولید مجدد بافت بدن هستند. سلول‌های بنیادی قادر به تکثیر و در نتیجه افزایش قدرت بهبود نیز می‌باشند.

مزایای تزریق سلول‌های بنیادی به زانو

  • موارد زیر از مزیت‌های تزریق سلول‌های بنیادی به زانو می‌باشند:
  • کاهش درد زانو، حتی در موارد زانودرد مزمن
  • افزایش عملکرد، بهبود دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری زانو و همچنین بهبود کیفیت خواب
  • بهبود عملکرد عضلات زانو و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی زانو در آینده
  • کاهش آسیب‌دیدگی اعصاب
  • افزایش کلاژن
  • بهبود علائم درد آرتروز زانو که می‌تواند سبب عدم نیاز به استفاده از روش‌هایی مانند مصرف بلندمدت دارو یا جراحی یا تعویض مفصل زانو شود.

عوارض و خطرات

درمان با سلول های بنیادی برای زانو غیرتهاجمی است و مطالعات نشان می دهد که عوارض جانبی آن حداقل است.
پس از این روش، برخی از افراد ممکن است به طور موقت افزایش درد و تورم را تجربه کنند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق افرادی که تزریق سلول های بنیادی انجام می دهند، هیچ عارضه جانبی نامطلوبی ندارند.
در این روش از سلول های بنیادی استفاده می شود که از بدن خود شما می آیند. در تئوری، این به طور چشمگیری خطر هر گونه عوارض جانبی جدی را کاهش می دهد. با این حال، روش‌های مختلفی برای برداشت و پردازش سلول‌های بنیادی وجود دارد که احتمالاً بر میزان موفقیت‌های مختلف مطالعات منتشر شده تأثیر می‌گذارد.

تزریق سلول های بنیادی در زانو

سوالات متداول

سوال: در درمان آرتروز زانو،استفاده از سلولهای بنیادی بندناف، باید از خود همان شخص باشه یا نه بانک خون بند ناف هست و همه افراد میتوانند استفاده کنند؟

سوال ۲: آیا در تزریق خون بند ناف نیازی به چک کردن گروه خونی فرد مبتلا و تطابق با سلول بند ناف شخص اهدا کننده هست یا خیر؟

سوال ۳: آیا کسی که از دوران تولد خون بند ناف ذخیره داشته است میتواند از آن خون استفاده کند یا خیر؟

 پاسخ :

سلول های بند ناف یک سلول مادر هستند و هنوز تمایز یافته نشده اند (stem cell  یا همان سلول ریشه ای و یا سلول ساده ای هستند) و آنتی ژن های گروه های خونی هنوز بر سطح این سلول ها پدید نیامده است که تولید ناسازگاری های ناشی از تزریق گروه خونی اشتباه به فرد را بکند لذا نیازی به چک کردن گروه خونی برای تزریق سلول بنیادی در زانو نمیباشد.

در مورد بیماری که خودش ذخیره ی بند ناف هم دارد امکان استفاده از خون بند ناف همان فرد نیز فراهم می باشد.

سوال : هزینه ی تزریق سلول بنیادی در زانو چقدر است؟

جواب: هزینه ی تزریق سلول های بنیادی در درمان آرتروز زانو بسیار کمتر از  هزینه ی درمان جراحی می‌باشد چرا که روشی سرپایی است و  نیاز به اتاق عمل و تعبیه ی پروتز نمی باشد و هزینه ی به مراتب کمتری دارد.

سوال : تزریق سلول بنیادی در درمان دیسک کمر تاثیر دارد یا خیر؟

جواب: تزریق سلول های بنیادی در برخی بیماری های کمر  برای تمام را بیماری ها تاثیر ندارد و در برخی از این بیماری ها تاثیر دارد. در این مورد بهتر از با پزشکتان مشاوره داشته باشید

سلول های بنیادی ( روش درمان توضیح کامل ) - زبان عربی

سلول های بنیادی ( روش درمان توضیح کامل )

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 4.4]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *