تعویض مفصل آرنج

جراحی تعویض مفصل آرنج یکی از روش‌های درمان آسیب دیدگی شدید مفصل آرنج می‌باشد. بنابراین هر نوع مشکل و بیماری آرنج به این معنا نیست که بیمار نیازمند این جراحی خواهد بود. در واقع زمانی که عارضه با روش‌های درمانی غیر تهاجمی قابل درمان نباشند، متخصص ارتوپدی این روش را نیز در نظر می‌گیرد. با توجه به شرایط پزشکی بیمار، احتمال دارد متخصص ارتوپدی عمل تعویض مفصل آرنج که در آن مفصل برداشته می‌شود و به جای آن مفصل مصنوعی که به ‌استخوان‌های بازو و ساعد متصل می‌شود را توصیه کند.

آناتومی مفصل آرنج

مفصل آرنج از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان بازو، رادیوس (زند زبرین) و اولنا (زند زیرین) تشکیل شده است. این مفصل حرکات لولایی دارد یعنی فقط خم و راست میشود. البته چرخش استخوان رادیوس حول محور طولی خود موجب چرخش مچ دست میشود. پس چرخش مچ دست و قرار گرفتن آن در وضعیت های سوپیناسیون و پروناسیون تا حدی مربوط به چرخش استخوان رادیوس در محل مفصل شدن با استخوان بازو است.

سطح رویی این سه استخوان در محل تماس با یکدیگر به توسط لایه ای از غضروف مفصلی پوشیده شده است. غضروف مفصلی صاف و لغزنده و قابل ارتجاع است و موجب تسهیل حرکت استخوانها در کنار هم در محل مفصل میشود. این غضروف در بسیاری از انواع آرتریت ها بخصوص در آرتریت دژنراتیو ( به آن استئوآرتریت یا آرتروز یا ساییدگی مفصل هم میگویند) بتدریج نازک شده و بعد از مدتی از بین میرود. خراب شدن غضروف مفصلی موجب بروز درد و محدودیت حرکتی و تورم در مفصل آرنج میشود.

چرا جراحی تعویض آرنج انجام می شود؟

مفصل آرنج را سه استخوان به نام‌ های بازو، اولنا و رادیوس را در کنار هم قرار می‌ دهد. در انتهای این استخوان ها و دقیقا جایی که به هم می رسند، به کمک یک ساختار به نام غضروف پوشانده می شوند. این بخش سطح صافی را فراهم می کند که استخوان ها می توانند روی یکدیگر سر بخورند.

در صورت وارد شدن هر نوع آسیب به استخوان ها یا غضروف ها، درد بسیاری برای بیمار ایجاد می شود و در انجام بسیاری از کار ها با مشکل روبرو می شود.

پزشکان جراحی تعویض آرنج را برای تسکین درد و افزایش دامنه حرکتی در افراد مبتلا به درد مزمن آرنج انجام می دهند. زمانی که استفاده از دارو ها یا فیزیوتراپی جوابگو نباشد و درد آنها را به اندازه کافی کاهش نمی دهد.

شرایطی که ممکن است منجر به جراحی تعویض آرنج شود عبارتند از:

• آسیب: شکستگی یا ترک خوردگی استخوان در آرنج.
  • استئوآرتریت: فرسودگی غضروف در مفاصل.
  • آرتریت روماتوئید: یک اختلال خود ایمنی شامل التهاب (تورم) مفاصل.

جراحی مفصل آرنج :

درطول جراحی مفصل آرنج، جراح آرنج، مفصلی که از یک مفصل مصنوعی ساخته شده و به استخوان بازو متصل است را جایگزین مفصل قبلی می کند.

نکته مهم در جراحی مفصل آرنج

اگر در ناحیه ی آرنج دچار مشکل و آسیب هستید و یا طبق توصیه پزشک به دنبال تعویض مفصل هستید، نکته مهم و حیاتی آن است که باید حتما به سراغ بهترین جراح آرنج در تهران بروید و تعویض آرنج را انجام دهید.

شایع ترین عوارض جراحی مفصل آرنج

جراحی مفصل آرنج مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد از جمله :

واکنش آلرژیک به مفصل مصنوعی

شکستگی استخوان

سختی و بی ثباتی مفصل

ضعف و شکست در تاندون بازو

احساس درد

خطرات ناشی از بیهوشی و واکنش آلرژیک به داروها و یا مشکلات تنفسی که در تمام جراحی ها ممکن است به وجود بیاید.

خونریزی و لخته شدن خون،مانند هر نوع جراحی دیگری.

پیشگیری از مشکلات تعویض مفصل آرنج

جراح ارتوپد حاذق : در صورتی که نزد دکتر ارتوپد خوب، تعویض مفصل را انجام دهید، مسلما عوارض و مشکلات به حداقل خواهد رسید.

همکاری بیمار با جراح : در صورتی که سابقه پزشکی بیمار و حساسیت و مشکلات وی به صورت کامل به پزشک مربوطه اطلاع داده شود، بسیاری از مسائل به وجود نخواهد آمد.

زمان جراحی تعویض مفصل آرنج

جراحی تعویض مفصل آرنج به طور معمول، دو ساعت طول خواهد کشید و بعد از اتمام عمل، از بخیه و باند در محل مورد نظر استفاده خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل آرنج

از آن جایی که طی جراحی تعویض مفصل آرنج، برش پوست، تاندون و استخوان ها صورت گرفته و همینطور مفصل مصنوعی در بدن کارگذاشته شده است، ، بعد از جراحی احساس درد طبیعی است ، بنابراین پزشک مربوطه دارو ها و توصیه های لازم را تجویز خواهد کرد.

تعویض مفصل زانو  نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر سعید مهاجرزاده ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو نوبت آنلاین کلیک کنید.

بعد از تصویض مفصل آرنج چه زمانی می توان از آرنج استفاده کرد؟

برای به کارگیری و استفاده از مفصل آرنج زمان لازم است و باید مدتی بگذرد و نبایدد تا یک هفته بعد از جراحی آرنج، حتی یک فنجان بلند کنید.

باتوجه به میزان و شدت جراحی، جراح مربوطه به بیمار، زمان به کارگیری ارنج و میزان استراحت را توصیه می کند. اما برای آن که بیمار نتیجه بگیرد و جراحی مطلوبی را پشت سر بگذارد باید در زمان لازم استراحت کرده و از حمل و یا بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کند.