خشکی مفصل چیست و بهترین روش های درمان خشکی مفصل

خشکی مفصل چیست؟

خشکی مفصل یا stiff joints، یکی از عارضه هایی است که بسیاری از افراد با افزایش سن، به آن دچار می شوند. با این حال برخی عوامل دیگر، همچون شرایط جسمانی و سبک زندگی، از جمله مواردی هستند که در شکل گیری خشکی مفصل، مؤثرند. در این مقاله به این می پردازیم که خشکی مفاصل چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد. با ما همراه باشید

فهرست مطالب

دلایل خشکی مفصل

چاقی

افرادی که دچار اضافه وزن هستند در واقع فشار بیشتری بر مفاصل مخصوصا مفاصل باسن و زانو وارد می کنند.
علاوه بر این، سلول های چربی منجر به آزادسازی پروتئین هایی می شوند که باعث ایجاد التهاب می شوند. هر دوی این عوامل با هم ممکن است منجر به آرتروز و درنهایت خشکی مفصل شوند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که اضافه وزن ممکن است باعث انواع مشکلات متابولیک در بدن شود، که ممکن است اثر منفی بر سلامت استخوان داشته باشد.

افزایش سن

با گذشت زمان، دامنه حرکت مفاصل به مرور زمان کم و کمتر خواهد شد در نتیجه انعطاف پذیری مفاصل کاهش می یابد و خشکی مفاصل در افراد مسن بیشتر خواهد شد.علاوه بر این، غضروف بالشتکی که از اتصال بین استخوان ها محافظت می کند نیز شروع به ساییدگی می کند. این شرایط منجر به التهاب و در نهایت آرتروز می شود.
مطالعات نشان می دهد زنان بالا ۵۰ سال سن بیشتر از مردان در معرض خشکی مفاصل هستند

آرتروز

آرتروز یکی از بیماری های شایع است که معمولاً در مفاصل انگشتان، لگن، زانو و گردن ایجاد می شود. در صورتی که برای درمان آرتروز به موقع اقدام نشود، تورم و درد بیشتر خواهد شد و گاها در حین حرکت صدای ترک خودن استخوانها به گوش می رسد. 
این بیماری بیش‌تر در افراد بالای ۶۵ سال ایجاد می‌گردد و طی آن، غضروف مفصلی نازک شده و ممکن است از بین برود. استئوآرتریت در هر مفصلی از بدن ممکن است ایجاد شود اما شانس ابتلای این مفاصل بیشتر است:

  • زانو
  • لگن
  • انگشتان
  • گردن
  • کمر

در صورتی که استئوآرتریت پیشرفت کند، می‌تواند علائمی غیر از خشکی نیز برای فرد ایجاد کند. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد
  • تورم
  • حرکت صدادار مفصل

. برای درمان آرتروز معمولاً از داروهای مختلف جهت تسکین درد و کاهش تورم استفاده می شود اما اگر بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد، احتمالاً به جراحی نیاز خواهد بود

لوپوس

لوپوس همانند روماتوئید آرتریت یک بیماری خود ایمنی است که به بدن شما از جمله اندام ها و بافت ها حمل می کند و به آنها آسیب می رساند ، این بیماری در صورتی که مفاصل را درگیر کند باعث خشکی، درد و تورم می شود.
تشخیص لوپوس بسیار دشوار است چرا که علائم آن بسیار شبیه بیماری های دیگر است، تشخیص این بیماری چندین ماه طول می کشد .
لوپوس یک بیماری مزمن است. در صورتی که به این بیماری مبتلا شوید، علائم مربوط به آن را تا آخر عمر تجربه خواهید کرد. هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌های موجود با هدف کنترل بیماری و کاهش علائم آن انجام می‌گیرند.

بورسیت

بورس ها، کیسه های ریز پر از مایع هستند که از استخوان ها، رباط ها و ماهیچه های مفاصل شما محافظت می کنند و  باعث نرمی و راحتی حرکات استخوان‌ها، لیگامان‌ها و عضلات در ساختار مفصلی می‌گردند زمانی که این کیسه ها ملتهب می شوند دچار بورسیت می شوید. این وضعیت می تواند باعث سفتی و درد در مفصل آسیب دیده شود.

بورسیت می تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما در مفاصل بزرگ مانند موارد زیر شایع است:

  • آرنج
  • شانه
  • باسن

سایر سایت های رایج شامل موارد زیر است:

  • زانو
  • مچ پا
  • انگشت شست پا

بورسیت اغلب موقتی است و نیاز به استراحت چند هفته دارد و. این ممکن است به این معنی باشد که باید فعالیت بدنی را کاهش دهید و مفصل را برای دوره‌هایی ثابت نگه دارید تا بورسا بهبود یابد و سفتی برطرف شود.

متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد که ورزش هایی را برای تسکین برخی از دردهای بورسیت انجام دهید.

NSAID های خوراکی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن یا NSAID های موضعی مانند دیکلوفناک نیز می توانند به کاهش درد و کاهش التهاب کمک کنند

نقرس

نقرس نیز نوعی آرتریت است که به طور ناگهانی و بیشتر در مردان بروز می کند. نقرس بیماری است که به سرعت ایجاد می شود. علائم گاهی یک شبه و اغلب در شست پا ظاهر می شوند. برخی از شایع ترین علائم این بیماری عبارتند از: درد شدید، حساسیت و خشکی شدید مفاصل و همچنین تورم و افزایش گرمای مفصل. نقرس می تواند در هر مفصلی در مدت زمان کوتاهی ایجاد و ناپدید شود. روش های درمانی این بیماری بر تسکین درد و کاهش سطح اسید اوریک خون تمرکز دارد.

تومورهای استخوانی

اگرچه این تومورهای استخوانی به ندرت باعث درد و سفتی مفاصل می شوند. اما هنوز این احتمال وجود دارد که خشکی مفصل نشانه بدخیمی باشد. افرادی که به سرطان‌های استخوانی مبتلا هستند دچار درد استخوانی و مفصلی، تورم یا حساسیت نسبت به محرک‌های معمولی می‌شوند .
البته، باید توجه داشته باشید که همه افراد مبتلا به سرطان استخوان لزوماً درد را تجربه نمی کنند، به همین دلیل است که بدخیمی پیشرفت کرده و با علائم بدتری کشف شود.

دلایل خشکی مفصل

درمان خشکی مفاصل

کمپرس سرد یا گرم

استفاده از کمپرس سرد یا گرم می تواند به کاهش و درمان خشکی مفاصل کمک کند. چند بار در روز یک کمپرس سرد یا کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی مفصل سفت خود قرار دهید. این درمان به کاهش التهاب یا تورم کمک می کند و دامنه حرکتی مفصل را افزایش می دهد. همچنین از پد گرم کننده، دوش آب گرم یا حمام برای شل کردن عضلات و افزایش جریان خون استفاده کنید

انواع مسکن ها

بسیاری از مسکن ها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، رایج ترین داروهای مورد استفاده در آرتروز هستند. بسیاری از داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن برای تسکین درد و رفع خشکی مفاصل مفید هستند.

استروئیدها

اگر التهاب و تورم در مفصل باعث خشکی مفصل شود، استروئیدها ممکن است یک گزینه درمانی باشند. تورم و التهاب در آرتروز شایع است که کورتیکواستروئیدها موجب کاهش آن می شوند. همزمان با کاهش التهاب، میزان درد و خشکی مفصل هم کاهش می یابد. لازم به ذکر است اگر بیماری پیشرفته باشد، احتمال مصرف دارو چه به صورت قرص و چه تزریقی، کمکی به کاهش درد نخواهد کرد.

ورزش

ورزش و فیزیوتراپی می تواند به افزایش تحرک مفاصل و کاهش سفتی کمک کند. ورزش همچنین به کاهش وزن به طور طبیعی کمک می کند. فراموش نکنید که اضافه وزن زمینه ای برای ایجاد بیماری های مختلف است. به خاطر داشته باشید که انجام برخی از حرکت های ورزشی، خصوصاً بدون هیچ پیش زمنیه ای، احتمالاً شرایط بیماری شما را بدتر می کند. به همین دلیل توصیه می کند که از یک پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست برای کاهش درد مفصل خشک از طریق ورزش، کمک بگیرید.

علائم خشکی مفصل زانو

چه زمانی برای درمان خشکی مفصل به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنیم؟

در این مطلب به مهمترین دلایل تاثیرگذار در شکل گیری خشکی مفصل، اشاره کردیم. همان طور که گفته شد روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد؛ اما در برخی موارد بهتر است که هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کرد و از شدت گرفتن این بیماری جلوگیری کرد. به طور معمول، اگر خشکی مفصل و درد آن بیش از 5 یا 7 روز ادامه یافت و درد به مرور زمان بیشتر شد، بهتر است برای درمان، به متخصص ارتوپد مراجعه کرد.
دکتر سعید مهاجرزاده یکی از بهترین متخصص ارتوپد مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.
علاوه بر این، در صورتی که قرمزی شدید، داغی در مفصل و همچنین بدفرمی در ناحیه مورد نظر مشاهده کردید، سریعا ً به پزشک مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *