درمان شانه درد

درمان شانه دردی

درد شانه در محل مفاصل شانه و اطراف آن ایجاد می شود. در بعضی موارد، تشخیص درد مفصل شانه و کتف از گردن درد دشوار و سختی است. البته در برخی موارد درد های گردن منجر به بروز درد شانه می شود که با درمان گردن درد می توان به بهبود درد مفصل شانه کمک کرد. شانه ها که محل اتصال بازوها به ستون بدن هستند، بیشترین حرکت را در بین مفاصل بدن دارد. این سطح بالای حرکت می تواند باعث ناپایداری نسبی مفاصل شانه شود. شانه درد اغلب در نتیجه یک بیماری یا آسیب دیدگی ایجاد می شود که می تواند بر ساختارهای مفصل شانه (تاندون ها، رباط ها، عضلات، و استخوان ها) تاثیر گذارد.

نتیجه ی آن به علت زمینه ای آن بستگی خواهد داشت. درد شانه و کتف ممکن است تنها تا چند هفته ، یا چند سال یا ممکن است برای همیشه ادامه داشته باشد. البته اگر علت درد شانه و کتف به موقع تشخیص داده و درمان شود، اغلب ممکن است به برطرف کردن یا کاهش چشمگیر درد در شانه تان کمک کند.

علائم و نشانه ها

درد کتف و شانه از نظر شدت می تواند ملایم تا شدید باشد. در این حالت با توجه به علت درد شانه، سایر علائم احتمالی مربوط به این مشکل شامل موارد زیر هستند:

• احساس غیر عادی بودن شانه مثل بی حسی، احساس سوزش و سردی
  • تغییر شکل
  • تغییر رنگ یا کبودی
  • ورم و التهاب
  • ضعیف شدن

در بعضی موارد، تشخیص درد شانه از درد گردن دشوار است و این درد می تواند در ناحیه بازو و دست ها نیز احساس شود. این نوع درد معمولاً با اعصاب گردن (که به آنها اعصاب رادیکولوپاتی گردن گفته می شود) ارتباط دارد، اما امکان ایجاد این درد در نتیجه بعضی انواع آسیب دیدگی های شانه همچون ناپایداری، در رفتگی یا نیم در رفتگی نیز وجود دارد.

علت درد شانه و کتف

درد شانه یک مشکل شایع با دلایل مختلف متعددی است که شامل موارد زیر می شوند:

شانه یخ زده (شانه منجمد)

شانه یخ زده که به آن کپسولیت چسبنده نیز گفته می شود باعث ایجاد درد و خشکی در شانه می شود. به مرور زمان، حرکات شانه سخت می شود.

بعد از گذشت دوره ای از زمان که علائم بدتر می شود، شانه یخ زده خودبخود بهبود می یابد، اما ممکن است بهبودی کامل تا سه سال زمان ببرد. فیزیوتراپی با تمرکز بر روی انعطاف پذیری شانه اولین درمان توصیه شده برای شانه یخ زده است، در صورت عدم توفیق کامل در درمان این بیماری از طریق فیزیوتراپی از تزریق پی آر پی جهت درمان آن استفاده خواهد شد.

شانه یخ زده به طور شایع افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال را درگیر کرده و در زنان بیشتر رخ می دهد. به علاوه، افراد مبتلا به دیابت در خطر بالاتری برای ابتلا به شانه یخ زده قرار دارند.

اختلالات روتاتور کاف

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها می باشد که مفصل شانه را احاطه کرده و به ثبات آن کمک می کند. اختلالات روتاتور کاف یکی از شایع ترین دلایل درد شانه است. اکثر افراد با موفقیت درمان می شوند و به بهبودی کامل دست می یابند.

ضربه (تروما)

یک شکستگی استخوان، مانند شکستگی استخوان فوقانی بازو (هومروس) یا یک شکستگی ترقوه (کلاویکل).

آسیب دیدگی بافت نرم مانند آسیب به رباط ، تاندون یا عضله‌ی اطراف مفصل شانه. این عارضه ممکن است به طرق مختلف ایجاد شود ، مانند آسیب ورزشی ، سانحه ی رانندگی یا یک فشار روی شانه به خاطر بلند کردن یا حمل جسم سنگین.

دررفتگی شانه. این بدان معنی است که توپی مفصل از حفره و جای خود خارج شده است.

درد ارجاعی

این به معنی دردی است که در اثر مشکلی در جایی دیگر از بدن ایجاد می شود اما به دلیل مسیرهای عصبی در شانه احساس می شود. گردن شایع ترین منبع بروز دردهای ارجاعی است. گاهی اوقات ممکن است دردی که در شانه احساس میشود، منبع آن قلب یا دیافراگم (ماهیچه ای که ناحیه قفسه سینه شما را از ناحیه شکم جدا می کند) باشد. یک مشکل در ناحیه شکم می تواند باعث تحریک دیافراگم شود که گاهی اوقات میتواند در شانه احساس شود.  در چنین مواردی معمولاً در ناحیه شکم نیز درد وجود دارد. به همین صورت اگر مشکل در ناحیه قفسه سینه شروع شود ، معمولاً به همراه درد شانه، درد قفسه سینه نیز  وجود خواهد داشت.

آرتروز

درد شانه نیز می تواند ناشی از آرتریت باشد. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد. شایع ترین نوع آرتریت در شانه، آرتروز است که به عنوان آرتریت “ساییدگی” نیز شناخته می شود. علائمی مانند تورم، درد و سفتی معمولا در دوران میانسالی شروع می شود. استئوآرتریت به کندی ایجاد می شود و درد ناشی از آن به مرور زمان بدتر می شود.

استئوآرتریت، ممکن است مربوط به ورزش یا آسیب های کاری یا ساییدگی مزمن باشد. انواع دیگر آرتریت می تواند مربوط به پارگی روتاتور کاف، عفونت یا التهاب پوشش مفصل باشد.

اغلب افراد در تلاش برای کاهش درد آرتریت از حرکات شانه خودداری می کنند. این گاهی اوقات منجر به سفت شدن یا سفت شدن قسمت‌های بافت نرم مفصل می‌شود که منجر به محدودیت حرکتی دردناک می‌شود

علل دیگر

درد ناشی از مشکلی در گردن.

اختلالات مفصل آکرومیوکلاویکولار (اخرمی- ترقوه ای)- برخی شرایط (مانند آسیب شانه یا آرتروز) ممکن است بر مفصل آکرومیوکلوویکولار که مفصلی واقع در بالای شانه است تأثیر بگذارد. مشکلات به وجود امده در این مفصل معمولاً به دلیل سایش و پارگی مفاصل یا به دلیل آسیب دیدگی است.

پلی‌میالژی‌ روماتیكا یا آرتریت‌ گیجگاهی. این وضعیتی است که باعث بروز درد ، خشکی، سوزش و حساسیت در عضلات بزرگ ، معمولا در اطراف شانه ها ، بازوها و باسن می شود.

بی ثباتی یا ناپایداری شانه. شانه به این دلیل ناپایدار می شود که مفصل استخوان ها را نزدیک به هم نگه نمیدارد. استخوان بازویی (هومروس) غالباً از جای خود بیرون میزند.

چه موقع باید در مورد درد شانه خود به پزشک مراجعه کنم؟

• مشکل در تنفس
  • تنگی قفسه سینه
  • تعریق بیش از حد
  • درد در گردن یا فک
    در صورت بروز تب، ناتوانی در حرکت دادن شانه، کبودی مداوم، گرما و حساسیت در اطراف مفصل، یا دردی که پس از چند هفته درمان خانگی ادامه دارد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.
تشخیص

در صورت آسیب حاد که باعث درد شدید می شود، در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر شدت درد کمتر باشد، ممکن است چند روز استراحت کنید تا ببینید آیا زمان مشکل را حل می کند یا خیر. در صورت تداوم علائم، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک شما یک ارزیابی کامل را انجام می دهد تا علت درد شانه شما را مشخص کند و گزینه های درمانی را در اختیار شما قرار دهد.

اولین مرحله در ارزیابی، شرح حال کامل پزشکی است، ممکن است پزشک از شما بپرسد که درد چگونه و چه زمانی شروع شده است، آیا قبلاً رخ داده است و چگونه درمان شده است یا خیر، و سؤالات دیگری که به تعیین سلامت عمومی و علل احتمالی مشکل شانه شما کمک می کند. از آنجایی که بیشتر بیماری های شانه با فعالیت های خاص تشدید می شود و با فعالیت های خاص تسکین می یابد، سابقه پزشکی می تواند ابزار ارزشمندی برای یافتن منبع درد شما باشد.

معاینه ی جسمی

یک معاینه جامع برای یافتن دلایل درد شانه شما لازم است. پزشک شما به دنبال ناهنجاری های فیزیکی، تورم، بدشکلی یا ضعف عضلانی خواهد بود و نواحی حساس را بررسی می کند. او دامنه حرکت و قدرت شانه شما را مشاهده خواهد کرد.

تست ها

پزشک ممکن است آزمایش‌های خاصی را برای کمک به شناسایی علت درد و هر مشکل دیگری تجویز کند.

اشعه ایکساین تصاویر هرگونه آسیب به استخوان های تشکیل دهنده مفصل شانه شما را نشان می دهد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سونوگرافیاین مطالعات تصویربرداری تصاویر بهتری از بافت های نرم ایجاد می کند. ام آر آی ممکن است به پزشک کمک کند تا آسیب های وارده به رباط ها و تاندون های اطراف مفصل شانه شما را شناسایی کند.

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکناین ابزار اشعه ایکس را با فناوری کامپیوتر ترکیب می کند تا نمای بسیار دقیقی از استخوان های ناحیه شانه ایجاد کند.

مطالعات برق پزشک ممکن است آزمایشی مانند EMG (الکترویوگرام) را برای ارزیابی عملکرد عصبی تجویز کند.

آرتروگرامدر طی این مطالعه اشعه ایکس، رنگ به شانه تزریق می شود تا مفصل و عضلات و تاندون های اطراف آن را بهتر نشان دهد. ممکن است با MRI ترکیب شود.

آرتروسکوپی در این روش جراحی، پزشک با دوربین فیبر نوری به داخل مفصل نگاه می کند. آرتروسکوپی ممکن است آسیب های بافت نرم را نشان دهد که در معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و سایر آزمایش ها مشخص نیست. علاوه بر کمک به یافتن علت درد، آرتروسکوپی ممکن است برای اصلاح مشکل استفاده شود

راه ها و روش های درمان

انتخاب روش درمان شانه درد بستگی به علت درد شانه دارد. در این حالت دردی که در نتیجه استفاده زیاد، پیچ خوردن، یا کشیدگی ایجاد شده باشد را اغلب می توان با استفاده از روش های محافظه کارانه درمان کرد. استراحت، بی حرکت کردن، سرما یا گرما درمانی، و کمپرس همگی می توانند برای درمان بعضی از انواع شانه درد مورد استفاده قرار گیرند.

سرما یا گرما

هنگام مواجه شدن با درد شانه مهم است که به شانه استراحت دهیم و از انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد می شوند یا فشار اضافی به مفصل وارد می کنند، برای حداقل 48 ساعت خودداری کنیم. در این حالت می توان از روش های درمانی محافظه کارانه مثل سرد یا گرم کردن ناحیه آسیب دیده برای چندین بار در روز به منظور کاهش درد و التهاب ایجاد شده استفاده کرد. علاوه بر این کمپرس کردن ناحیه آسیب دیده با استفاده از بانداژ قابل ارتجاع می تواند به تثبیت کردن شانه و کاهش ورم آن کمک کند.

دارو درمانی

مصرف داروهایی ضد درد مثل استامینوفن می تواند برای کاهش و درمان درد شانه مفید باشد و استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) مثل ایبو پروفن، ناپروکسین، و آسپیرین برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده امکان پذیر است. این داروها را باید فقط طبق دستور پزشک مصرف کرد و نباید به مصرف آنها به مدت طولانی تر از 7 تا 10 روز بدون مشورت با پزشک ادامه داد. مصرف این داروها می تواند برای بیمار عوارض جانبی مثل درد معده، خون ریزی سیستم گوارش، و در موارد نادر مشکلات کبد و کلیه به همراه داشته باشد. در بعضی موارد، داروهای ضد التهاب غیر استروئید می تواند باعث عوارض جانبی جدی در سیستم گوارشی و نیز قلب و عروق شود.

درمان شانه درد شدید یا دردی که به داروهای مسکن موجود در داروخانه ها واکنش نشان نمی دهد ممکن است نیازمند تجویز داروهای قوی تر (مثل سلبرکس) باشد. مصرف این داروها نیز می تواند باعث خون ریزی سیستم گوارشی و عوارض جانبی قلبی و عروقی شود. در صورتی که شانه درد به خاطر عفونت ایجاد شده باشد، می توان برای درمان آن از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کرد. اگر داروهای آنتی بیوتیک خوراکی نتواند اثر بخشی لازم را برای شما به همراه داشته باشد، ممکن است از نوع تزریقی این داروها (داخل وریدی) برای شما استفاده شود.

تزریق

تزریق کورتیزون ها می تواند برای درمان بعضی انواع شانه درد (مثل التهاب کیسه های مفصلی یا التهاب تاندون ها) که به روش های محافظه کارانه پاسخ نمی دهند، مورد استفاده قرار گیرد. این روش درمانی شامل تزریق مستقیم کورتیزون (یک داروی ضد التهاب استروئیدی) به شانه است. توجه داشته باشید که با گذشت زمان، تزریق کورتیزون می تواند باعث ضعیف شدن و وارد شدن آسیب به بافت ها و ساختارهای داخل مفصل شود.

فیزیوتراپی

روش های فیزیوتراپی (مافوق صوت، تحریک الکتریکی، سرما درمانی، درمان دستی، حرکت های کششی) می توانند برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده و نیز تقویت عضلات و کاهش اصطکاک و سایش آنها در مفصل شانه مورد استفاده قرار گیرند. فیزیوتراپی همچنین می تواند برای آموزش مکانیزم های صحیح بدن به بیمار که می تواند کاهش ریسک عود مجدد شانه درد را به همراه داشته باشد، مفید باشد.

بعضی از انواع شانه درد (جدا شدن، در رفتگی، یا شکستگی) نیازمند بی حرکت کردن مفصل است. جدا شدن شانه را اغلب می توان با بی حرکت کردن شانه با یک بند محافظ درمان کرد. در اکثر موارد، این نوع آسیب دیدگی در طول 2 یا 3 ماه درمان می شود. هنگامی که مفصل شانه دچار در رفتگی شده باشد، پزشک سر استخوان بازو را به حفره آن باز می گرداند و شانه را با استفاده از بند محافظ یا ابزارهای مخصوص (به نام ایموبلایزر) برای چند هفته بی حرکت می کند.اولتراسوند ، طب سوزنی ، ماساژ از دیگر روشهای درمانی درد شانه می باشد.

عمل جراحی

در صورتی که آسیب های وارد شده به شانه جدی یا شرایط پیچیده باشد (برای مثال قرار گیری نامناسب استخوان ها، آسیب دیدگی تاندون ها، یا پارگی شدید)، ممکن است از عمل جراحی برای درمان بیمار استفاده شود. عمل جراحی شانه می تواند به صورت عمل جراحی باز (که نیازمند ایجاد یک شکاف بزرگ در محل شانه است) یا عمل جراحی آرتروسکوپی (با استفاده از شکاف های کوچک) انجام شود. همچنین به منظور کاهش درد شانه پس از جراحی و آرتروسکوپی شانه از روش های مختلفی همچون سرما و گرما درمانی، دارودرمانی و … بهره گرفته می شود.

عمل جراحی شانه معمولاً با یک دوره بی حرکت سازی و فیزیوتراپی وسیع برای بازیابی حرکت های عادی و توان عضلات همراه است. به دنبال عمل جراحی شانه، بیمار اغلب با مقداری حساسیت و درد در ناحیه مورد نظر برای چند ماه روبرو می شود.

در صورتی که ابتلا به آرتروز باعث فرسایش شدید مفصل شانه شده باشد، ممکن است نیاز به عمل جراحی تعویض مفصل شانه یا آرتروپلاستی وجود داشته باشد. در این روش درمانی، سر استخوان بازو و حفره آن در محل تیغه شانه با اعضای مصنوعی جایگزین و تعویض می شوند. تقریباً بلافاصله پس از عمل جراحی تعویض مفصل شانه، لازم است از حرکت های تمرینی انفعالی شانه برای بهبود بیمار استفاده شود. در حرکت های انفعالی یک کارشناس متخصص در خدمات سلامت، مفصل شانه را برای شما حرکت داده و نرمش می دهد. در حدود 3 تا 6 هفته پس از جراحی، بیمار می تواند حرکت های ورزشی مربوط به کشش و تقویت شانه را شروع کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی