علت و درمان گودی کمر ✅

گودی کمر چیست؟

عبارتست از انحنای بیش از حد طبیعی مهره های کمری که نام علمی آن Lordosis دارای ریشه یونانی می باشد و در زبان محاوره به آن گودی کمر یا hollow back گفته شده و از علل کمردرد می باشد. این وضعیت فقط در انسان دیده می شود و انحنای طبیعی کمری بین 40 تا 65 درجه می باشد.

ستون فقرات انسان از بالا به پایین شامل 7 مهره گردنی، 12 مهره سینه ای، 5 مهره کمری و استخوان های خاجی و دنبالچه می باشد. اگر از نیم رخ به ستون مهره ها نگاه کنیم، در می یابیم که مهره های سینه ای انحنای رو به عقب دارند در حالی که مهره های گردنی و کمری انحنای رو به جلو دارند. زمانی که  انحنای مهره های کمری بیش از مقدار طبیعی آن شود، فرد دچار گودی یا قوس کمر شده و به علت افزایش فشار روی ستون فقرات می تواند مشکلاتی از جمله کمردرد ایجاد کند.

علت گودی کمر

یکی از علل شایع لوردوز، ضعف عضلات شکم و کمر می باشد که این حالت در افراد دارای اضافه وزن و دارای فعالیت بدنی کم دیده می شود. حاملگی و چاقی بیش از حد شکم یکی دیگر از علل ایجاد لوردوز به شمار می رود زیرا بزرگ شدن شکم باعث شده که مهره های کمری بر اثر وزن آن به جلو کشیده شده و قوس و گودی کمر بیشتر شود.

از دیگر علل اوردوز می توان به بدشکلی مفصل ران ( مثلا در اثر دررفتگی دوطرفه مفصل ران)، بیماری های عصبی-عضلانی (مثل دیستروفی های عضلانی و فلج اطفال) و قوز مهره های سینه ای(فرد برای حفظ تعادل خود لوردوز کمری را زیاد می کند)  اشاره کرد.

در نهایت علل دیگری چون آکندروپلازی، پوکی استخوان و استئوسارکوم نیز مطرح شده است.

• گودی کمر چه افرادی را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد؟

گودی کمر می تواند در هر فردی ایجاد شود . برخی گروه ها بیشتر در معرض گودی کمر هستند از جمله بزرگسالان بالای 50 سال، خانم های باردار و کودکان در حال رشد

علل گودی کمر شدید در زنان چیست؟

به علت این که قوز پشت و ناهنجاری‌‌های ستون فقرات و ضعف عضلات شکمی در خانم ها شایع تر می باشد ، گودی کمر بیش از حد هم در آنها نسبتاً بیشتر است. علل گودی کمر شدید در زنان : خانم‌ها در سنین نسبتا پایین ‌تری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را تجربه می‌کنند و همین امر در کنار خاصیت شل کنندگی هورمون های زنانه برای مفاصل علت بالاتر بودن ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی از جمله ستون فقرات در خانم هاست .

استفاده از کفش‌های پاشنه بلند هم عامل دیگری برای ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها می باشد. خانم ها باید کفشی را بپوشند که پاشنه ان بیشتر از۳ تا ۵ سانتی‌متر نباشد. در ثانی باید پاشنه کفش،پهن و دارای لژ باشد.
بارداری هم به افزایش قوس کمر کمک می کند. در دوران حاملگی شکم به جلو آمده و از طرف دیگر عضلات شکم شل می‌شود و در صورت عدم انجام ورزش برای گودی کمر بعد از دوران بارداری تا حدودی این افزایش قوس کمر پایدار می ماند.

علائم و نشانه های گودی کمر چیست؟

علامت اصلی آن درد است اما بسیاری از مبتلایان هیچ علامتی ندارند و تا زمانی که تشخیص داده نشود ممکن است هرگز متوجه نشوند که به آن مبتلا هستند. معمولاً برای سایر افراد راحت تر است که متوجه تغییر در وضعیت بدن شما شوند. سر و گردن شما بیش از حد معمول به جلو خم شده ، باسن به عقب رفته و هنگام دراز کشیدن فضای بیشتری زیر کمر شما وجود خواهد داشت. علائم کمتر شایع شامل بی حسی، گزگز و مورمور و بی اختیاری ادرار در موارد بسیار شدید است.

تشخیص گودی کمر چگونه انجام می شود؟

تشخیص گودی کمر آسان است. پزشک ابتدا معاینه فیزیکی انجام می دهد تا ببیند انحنای غیرطبیعی ستون فقرات به سمت داخل وجود دارد یا خیر. و سپس در صورت لزوم عکس برداری انجام می شود که به صورت عکس ساده(xray) یا MRI خواهد بود.
در صورت مشاهده این عارضه در جهت تشخیص علت گودی کمر باید به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید. پزشک معمولاً با معاینه جسمی می تواند علت گودی کمر را تشخیص دهد. همچنین ممکن است به منظور یافتن پاسخ سوال علت گودی کمر چیست؟ از اشعه X ، MRI یا سی تی اسکن استفاده کنند. اسکن می تواند میزان منحنی در ستون فقرات را نشان دهد.

درمان گودی کمر چیست؟

در صورتی که بیمار علامت نداشته باشد احتیاج به هیچ اقدام خاصی نمی باشد. در صورت علامت دار بودن مانند درد کمر، باید برای درمان اقدام کرد. علت گودی کمر هرچه باشد تقویت عضلات شکم و کمر می تواند شدت لوردوز و علائم بیمار را کاهش دهد پس مهمترین اقدام در درمان گودی کمر، افزایش قدرت عضلات شکم و کمر می باشد. کاهش وزن و انجام ورزش های ویلیامز می تواند کمک زیادی به بهبود علائم بیمار کند.
در صورت عدم بهبودی با وجود انجام درمان های فوق، درمان جراحی می باشد.

حرکات اصلاحی برای رفع و از بین بردن گودی کمر

برخی حرکات اصلاحی رفع گودی کمر شامل موارد زیر می‌شود:

1. کشش فلکسور‌های ران
  2. کشش عضلات بخش پایین کمر (همسترینگ و سرینی)
  3. کرانچ شکم
  4. حرکت اسکوات