کاهش درد برای تسکین کمر درد

جالب است بدانید هر گرم اضافه وزن به عضلات و رباط های کمر فشار می آورند، در حقیقت ستون فقرات برای جبران اضافه وزن تمایل به کج شدن و فشار به مفاصل کمر  را دارد.
در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه اضافه وزن منجر به مشکلات کمر می‌شود.

چاقی و کمر درد

چاقی با افزایش خطر کمردرد مرتبط است، اضافه وزن همچنین باعث طولانی شدن دوره بهبود کمردرد می‌شود. 
طبق تحقیقات افرادی که چاق هستند و یا درصد چربی بدن بالایی دارند :

  • 33 درصد بیشتر احتمال دارد کمردرد را تجربه کنند 
  • 35درصد بیشتر احتمال داردکه درد شدید را تجربه کنند
  • احتمال ابتلا به کمردرد مزمن تا 43 درصد بیشتر است 
  • برای مردان، تا 50 درصد بیشتر احتمال دارد ناتوانی و محدودیت های عملکردی را تجربه کند
  • برای زنان، حدود 100٪ بیشتر احتمال دارد که ناتوانی و محدودیت های عملکردی را تجربه کند 

کمردرد ارتباط قوی با شاخص توده بدنی (BMI) دارد، فرمول (BMI=kg/m 2 ) که وزن فرد را بر حسب کیلوگرم مرتبط با قد بر حسب متر در نظر می گیرد. در این شاخص، نمره بین 18.5 تا 24.9 نرمال، بین 25 تا 29.9 اضافه وزن و بالای 30 چاق در نظر گرفته می شود.
علاوه بر BMI، ارزیابی محل ذخیره چربی اضافی بدن مانند دور کمر یا پاها نیز مهم است.

فهرست مطالب

علائم کمر درد مرتبط با اضافه وزن

افرادی که چاق هستند یا به شدت اضافه وزن دارند و کمردرد دارند یک یا چند مورد از علائم زیر را نشان می دهند:

  • خستگی در دوره های کوتاه ورزش
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • دردی در ساق یا زانو که شدیدتر از درد پشت است
  • افزایش درد با اکستنشن پشت (خم شدن به عقب)

اگر درد ساق پا و کمر با اکستنشن افزایش یابد، احتمال اینکه کمر درد به یک بیماری مزمن و مداوم تبدیل شود، بیشتر است، این علائم ورزش را چالش برانگیز می کند، اما غیرممکن نیست.

راه های کاهش وزن برای تسکین کمردرد

انواع کمردرد مرتبط با چاقی

اضافه وزن احتمال ابتلا به چندین بیماری جدی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می دهد، چاقی همچنین به بیماری هایی مربوط می شود که به طور خاص بر ستون فقرات و کمر تأثیر می گذارد، یعنی:

فتق دیسک : بیماران چاق یا دارای اضافه وزن بیشتر در معرض فتق دیسک قرار می گیرند که یکی از دلایل رایج درد پا یا سیاتیک ناشی از رادیکولوپاتی کمری است. دیسک بیشتر احتمال دارد فتق کند زیرا مجبور است فشار وزن اضافی روی کمر را جبران کند.

آرتروز:  اضافه وزن مفاصل ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهد و منجر به افزایش خطر ابتلا به آرتروز ستون فقرات می شود. BMI بیشتر از 25 خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.

چاقی با خطر بیشتری از عوارض یا عفونت در افرادی که نیاز به جراحی دارند مرتبط است جراحی معمولاً زمانی که از نظر پزشکی توصیه می شود ارزشمند است، کاهش وزن قبل از انجام عمل جراحی کمر ممکن است به بهبود روند بهبود پس از جراحی کمک کند.

پوکی استخوان : رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی می تواند بر تراکم و استحکام مهره های ستون فقرات تاثیر بگذارد. استخوان پوک شده در خطر شکسته شدن قرار خواهد گرفت. زمانی که اصطلاح پوکی استخوان برای بیماران به کار می رود که 25-30% از تراکم استخوان کاسته شده باشد، اگر این میزان کمتر از 10-15% باشد از اصطلاح اوستئوپنی برای بیمار استفاده می شود. پیدایش این تغییرات باعث افزایش احتمال شکستگی های مختلف استخوانی خصوصاً در ستون فقرات و ران خواهد شد. شکستگی های استخوانی می توانند سبب درد و ناتوانی شدید در بیمار شوند.

افزایش احتمال آسیب : فشار بیش از حد ناشی از وزن اضافه بدن زانو درد، کمر درد و درد دیگر مفاصل را به دنبال دارد و این تنها یکی از عوارض جانبی چاقی است. اضافه وزن می تواند شما را ۱۵ درصد و چاقی ۴۸ درصد بیش از سایر افراد در خطر آسیب و صدمه دیدن قرار دهد.

 بیماری دیسک انحطاطی (DDD):  بیماری دیسک دژنراتیو به تغییراتی که در طی روند پیری طبیعی بدن اتفاق می افتد ، اشاره دارد. این بیماری تضعیف یک یا چند دیسک بین مهره‌ها است. احتمالا حالا که میگوییم این بیماری‌ای است که با پیری به وجود می‌آید از ارتباط ان با چاقی تعجب می‌کنید.

در این بیماری نیز درست مانند سایر شرایط ستون فقرات، این مربوط به فشار وزنی است که بر روی آن قرار می گیرد. در اصل، DDD در افراد دارای اضافه وزن شایع‌تر از مابقی افراد است زیرا چاقی و اضافه وزن روند پیری را تسریع می‌کند.

دکتر سهید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد مشهد مجموعه ای از بهترین روش های درمانی را در کلینیک فوق تخصصی خود برای درمان دیسک کمر به بیماران ارائه می دهد. برای دریافت نوبت آنلاین کلیک کنید

چاقی و کمر درد

راه های کاهش وزن برای تسکین کمردرد

روش های کاهش وزن برای توانایی آنها در تسکین درد مورد مطالعه قرار گرفته است. برنامه‌های فعال به مراتب بهتر از مشاوره غیرفعال، اطلاعات یا مربیگری سبک زندگی عمل کرده‌اند. 
برای افرادی که کمردرد دارند و اضافه وزن دارند یا چاق هستند، مهم است که اقدامات لازم را انجام دهند و عادات روزانه خود را برای نتایج طولانی مدت تغییر دهند.

توصیه‌شده‌ترین راه‌ها برای کاهش وزن عبارتند از:

  • یک رژیم غذایی سالم
  • ورزش های مکرر و به میزان متوسط ​​تا زیاد
  • مشاوره با یک متخصص برای دستیابی به تغییرات رفتاری

بهترین برنامه های ورزشی برای کاهش وزن و تسکین کمردرد

تحقیقات نشان می دهد که برخی از برنامه های ورزشی در کمک به کاهش وزن، کاهش کمردرد مزمن و بهبود کیفیت زندگی و توانایی عملکردی موثرتر از سایر برنامه ها هستند

مفیدترین انواع ورزش عبارتند از:ورزش مقاومتی، ورزش در آب، پیلاتس، حرکات ایروبیک

ورزش در آب ، ورزش در آب باعث تقویت ماهیچه‌ها می‌شود و در نهایت حمایت بهتری برای ستون فقرات ایجاد می‌کنند. هنگامی که در استخر ورزش می‌کنید، آب نوعی بالشتک برای بدن فراهم می‌کند که درد را از پشت و کمر دور می‌کند و کمک می‌کند راحت‌تر حرکت کنید و خطر آسیب را کاهش دهید.

دامنه حرکت در آب نیز افزایش می‌یابد، زیرا آب تا ۹۰ درصد وزن را تحمل می‌کند و فشار را از روی مفاصل و ستون فقرات می‌گیرد. بنابراین اگر، برای مثال، کمردرد اجازه انجام برخی حرکات مانند بلند کردن پا را نمی‌دهد، آب این امکان را می‌دهد که آنها را بسیار راحت‌تر انجام دهید. ورزش در آب همچنین این امکان را می‌دهد که عضلات خود را بدون خطر آسیب دیدگی تقویت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *