کف پای صاف چیست و درمان کف پای صاف

کف پای صاف چیست؟

صافی کف پا زمانی است که یک یا هر دو پا بدون قوس یا قوس بسیار پایین است. این می تواند باعث شود که پاها کاملاً صاف روی زمین دراز بکشند که می تواند وضعیت بدن فرد را مختل کند و باعث درد و ناراحتی شود.

انواع کف پای صاف

به طور کلی، دو نوع بیماری کف پای صاف وجود دارد:

☑️ کف پای صاف انعطاف پذیر

این وضعیت بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی کودک می ایستد، قوس پای او از بین می رود. هنگام نشستن یا راه رفتن روی نوک پا، قوس دوباره نمایان خواهد شد.

☑️ کف پای صاف سخت

وقتی فردی دارای کف پای صاف سخت است، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا روی پای خود وزن می‌اندازد، مانند زمانی که ایستاده است، قوس نخواهد داشت. این وضعیت می تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد و می تواند در بزرگسالان ایجاد شود.

علائم صافی کف پا

شایع ترین علامت صافی کف پا درد است. این می تواند در نتیجه کشیدگی عضلات و رباط های متصل رخ دهد.
فشارهای غیرعادی روی زانو و لگن ممکن است منجر به درد در این مفاصل شود. اگر مچ پا به سمت داخل بچرخد این استرس ها محتمل است.درد، و گاهی تورم یا سفتی، اغلب بر قسمت‌های زیر تأثیر می‌گذارد:

☑️ مچ پا
☑️ قوس پا
☑️ ساق
☑️ زانو
☑️ باسن
☑️ پایین کمر
☑️ پایین پاها

کف پای صاف همچنین می تواند باعث توزیع نابرابر وزن بدن شود. این ممکن است منجر به فرسودگی کفش ها به طور ناهموار یا سریع تر از حد معمول شود، به خصوص در یک طرف، که می تواند منجر به آسیب های بیشتر شود. افراد ممکن است در راه رفتن یا دویدن یکنواخت مشکل داشته باشند.

کف پای صاف چیست و درمان کف پای صاف

عوامل خطر کف پای صاف چیست؟

علل و عوامل خطر برای ایجاد کف پای صاف در هم تنیده شده اند. برخی از عواملی که می توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهند نیز ممکن است باعث آن شوند. خطرات رایج عبارتند از:

☑️ چاقی
☑️ بارداری
☑️ دیابت
☑️ ضربه به پا
☑️ داشتن اعضای خانواده مبتلا به این بیماری

دلایل ایجاد کف پای صاف چیست؟

عوامل ژنتیکی، زیرا کف پای صاف می تواند در ژن ها از والدین به فرزندان منتقل شود
قوس‌های ضعیف، به این معنی که وقتی فرد می‌نشیند، قوس آن قابل مشاهده است، اما هنگام ایستادن پا روی زمین صاف می‌شود.

☑️ صدمات پا یا مچ پا
☑️ فشار روی قوس پا به دلیل اضافه وزن
☑️ آرتریت یا آرتریت روماتوئید
☑️ آسیب، اختلال عملکرد، یا پارگی تاندون تیبیال خلفی
☑️ بیماری‌های سیستم عصبی یا ماهیچه‌ای، مانند اسپینا بیفیدا، دیستروفی عضلانی، یا فلج مغزی
☑️ استفاده طولانی مدت از پاها، که می تواند باعث ضعیف شدن تاندون تیبیال خلفی، ساختار اصلی حمایت از قوس پا، در سنین بالاتر شود.
☑️ تاندونیت، که التهاب ناشی از استفاده بیش از حد یا آسیب های دیگر به تاندون است

تشخیص

افراد مبتلا به کف پای صاف که درد یا علائم دیگر را تجربه نمی کنند معمولا نیازی به مشورت با پزشک ندارند.
با این حال، هر کسی که علائم زیر را دارد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد:

☑️ صافی کف پا که اخیراً ایجاد شده است
☑️ درد در پا، مچ پا یا اندام تحتانی
☑️ علائمی که با کفش های حمایت کننده و مناسب بهبود نمی یابند
☑️ یک یا هر دو پا صاف تر می شود
☑️ پاها احساس سفت، سفت، سنگین و ناتوان می کنند

پزشک پاها را از جلو و عقب معاینه می کند. ممکن است لازم باشد فرد روی نوک انگشتان خود بایستد تا به پزشک اجازه دهد شکل و عملکرد هر پا را بررسی کند.
پزشک ممکن است در برخی موارد عکس اشعه ایکس، سی تی اسکن، اسکن MRI یا الکترومیوگرافی را سفارش دهند.

علل ایجاد کف پای صاف چیست؟

تمرینات

یک متخصص پا یا فیزیوتراپ ممکن است تمرینات خاصی را برای مدیریت علائم کف پای صاف یا جلوگیری از ایجاد آنها توصیه کند.
در یک مطالعه در سال2020 ، محققان دریافتند که راه رفتن و هم ترازی پای شرکت کنندگان تنها پس از 8 هفته تمرین پا بهبود یافته است.
آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا تمرین‌های زیر را برای بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری در پا و مچ پا توصیه می‌کند، که ممکن است به کاهش علائم صافی کف پا کمک کند.

• کشش بند پاشنه

تاندون آشیل سفت، پا را تشویق می کند تا به سمت داخل بچرخد. هدف از کشش طناب پاشنه کشش تاندون آشیل و عضلات خلفی ساق پا است.

برای انجام کشش طناب پاشنه، فرد باید:

رو به دیوار بایستید و یک دست را در سطح چشم روی دیوار قرار دهید.

پایی را که نیاز به کشش دارد تقریباً یک قدم پشت پای دیگر قرار دهید و پاشنه پا را محکم روی زمین بگذارید.

زانوی پای جلویی را خم کنید تا جایی که در پای عقب احساس کشیدگی کنید.

30 ثانیه نگه دارید و سپس 30 ثانیه استراحت کنید.

نه بار دیگر تکرار کنید. اجتناب از قوس شدن پشت و صاف نگه داشتن آن ضروری است.

افراد باید این تمرین را دو بار در روز انجام دهند.

درمان کف پای صاف چیست؟

برخی از افراد مبتلا به کف پای صاف ممکن است به طور خودکار اندام های خود را به گونه ای تنظیم کنند که از علائم جلوگیری شود. افرادی که علائم را تجربه نمی کنند معمولاً نیازی به درمان ندارند. اگر صافی کف پا باعث درد می شود، کفش های حمایتی و مناسب می توانند به شما کمک کنند. کفش های بسیار پهن می تواننددرد را تسکین دهند.

کودکان معمولاً برای کف پای صاف نیازی به درمان ندارند. اگر درد را تجربه کنند، ممکن است نیاز به استفاده از کفی های نصب شده و ارتز داشته باشند. تکیه گاه های قوس طراحی شده سفارشی ممکن است فشار روی قوس را کاهش داده و در صورت خم شدن بیش از حد پا به سمت داخل، درد را کاهش دهند.

برخی از استخوان ها در دوران کودکی به درستی رشد نمی کنند، که می تواند منجر به صافی کف پا از بدو تولد تا بزرگسالی شود. در این موارد نادر، ممکن است مداخله جراحی برای جداسازی استخوان های جوش خورده ضروری باشد.

بزرگسالان همچنین ممکن است از ارتزهای پا استفاده کنند و افراد مبتلا به تاندونیت خلفی تیبیا ممکن است از قرار دادن گوه در کفش خود در امتداد لبه داخلی ارتز سود ببرند. این باید مقداری از باری را که بدن بر روی بافت تاندون وارد می‌کند، کاهش دهد.

با این حال، مهم است که فرد تحت نظر پزشک از ارتز استفاده کند، زیرا استفاده از ارتزهای نامناسب یا استفاده نادرست از آنها می تواند علائم را بدتر کند.

فرد همچنین می‌تواند از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی برای تسکین درد استفاده کند. در مواردی که چاقی یکی از عوامل موثر است، پزشک ممکن است خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش را برای رسیدن به شاخص توده بدنی سالم و کاهش استرس روی قوس‌ها توصیه کند.

پوشیدن مچ بند نیز ممکن است تا زمان کاهش التهاب مفید باشد. پزشکان ممکن است به برخی از افراد توصیه کنند تا زمانی که علائم آنها بهبود نیابد استراحت کنند و از فعالیت هایی که ممکن است باعث تشدید درد شود خودداری کنند.

فرد مبتلا به آرتریت یا پارگی تاندون ممکن است متوجه شود که ترکیبی از استفاده از کفی و مصرف مسکن‌ها می‌تواند علائم خود را به حداقل برساند. اگر اینها جواب نداد، ممکن است جراحی لازم باشد

عوارض

افرادی که سایر مشکلات پا، مچ پا یا ساق پا دارند ممکن است متوجه شوند که صافی کف پا می تواند به آنها کمک کند یا علائم را بدتر کند.

مثال‌ها شامل موارد زیر است:

☑️ تاندونیت آشیل
☑️ آرتریت در مچ پا