۷ درمان موثر برای درد سیاتیک

درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک دردی است که ناشی از آسیب یا تحریک عصب سیاتیک است و در مسیر عصب سیاتیک بوجود می آید یعنی از کمر به باسن ، پشت ران و پشت و یا خارج ساق پا احساس می شود. معمولاً،علت درد سیاتیک یک طرفه است اما می تواند دو طرفه نیز باشد.
درد می تواند به صورت ناگهانی ایجاد شده یا به تدریج و با گذشت زمان افزایش پیدا کند . درد  سیاتیک در 90 درصد موارد در نتیجه پارگی یا فتق دیسک ایجاد می شود و در اینگونه مواقع معمولاً دیسک پاره شده یا فتق دیسک  به ریشه های عصب سیاتیک(معمولا ریشه عصبی L5  به علت دیسک L4-L5 و ریشه عصبی  S1  به علت فتق یا پاره شدن دیسک L5-S1  فشار وارد می کند
عصب سیاتیک طولانی ترین و ضخیم ترین (تقریبا به عرض انگشت) عصب بدن است. در واقع از پنج ریشه عصبی تشکیل شده است: دو ریشه از ناحیه تحتانی کمر به نام ستون فقرات کمری و سه ریشه از قسمت نهایی ستون فقرات به نام ساکروم. پنج ریشه عصبی به هم می رسند و عصب سیاتیک راست و چپ را تشکیل می دهند. در هر طرف بدن شما، یک عصب سیاتیک از لگن، باسن و پایین پا می گذرد و درست زیر زانو ختم می شود. سپس عصب سیاتیک به اعصاب دیگر منشعب می شود که به سمت پایین پا و پا و انگشتان پا ادامه می یابد.

علائم درد سیاتیک

علائم سیاتیک عبارتند از:

• درد متوسط ​​تا شدید در ناحیه کمر، باسن و پایین ساق پا.
  • بی حسی یا ضعف در ناحیه کمر، باسن، ساق پا یا پاها.
  • درد هنگام حرکت کردن بدتر می‌شود.
  • احساس “سوزن و سوزن” در پاها، انگشتان پا یا پاهای شما.
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • درد مداوم در پشت یک پا وجود داشته باشد.
  • تیر کشیدن در پا که ایستادن را سخت‌تر می‌کند.

راه های تشخیص درد سیاتیک چیست ؟

در معاینه فیزیکی ، پزشک وضعیت قدرت عضلات را مورد بررسی قرار می دهد . از بیمار خواسته می شود تا روی انگشتان یا پاشنه خود راه بروید، از یک حالت چمباتمه بلند شود، یا در زمانی که به پشت دراز کشیده است ، یکی از پاهای خود را در هوا بلند کند. معمولاً دردی که ناشی از عصب سیاتیک باشد، با انجام این فعالیت ها تشدید خواهد شد.

تشخیص درد سیاتیک با تصویربرداری

برای تشخیص بیماری سیاتیک از روش های تصویر برداری زیر استفاده میکنیم :

عکس برداری رادیولوژی

– تصویر برداری ام آر آی (MRI)

تشخیص درد سیاتیک

۷ درمان درد سیاتیک

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs)

مصرف این داروها باعث کاهش تورم و التهاب و تسکین درد بیمار مبتلا به سیاتیک می شود. با نظر پزشک از داروهایی برای کاهش درد ، التهاب و تورم وجود دارد استفاده کنید. بسیاری از داروهای رایج در این گروه که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) نامیده می شوند ، شامل آسپرین ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin) و ناپروکسن (Naprosyn ، Aleve) است

تزریق استروئید اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی از درمان‌هایی است که توسط متخصص درد برای رهایی از درد سیاتیک انجام می‌شود و منجر به تسکین درد سیاتیک ناشی از شرایطی مانند تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک یا بیماری دژنراتیو دیسک است.

فیزیوتراپی

هدف ازفیزیوتراپی یافتن حرکات ورزشی است که با کاهش فشار روی عصب، درد سیاتیک را کاهش دهد.
یک برنامه ورزشی برای درد سیاتیک باید شامل تمرینات کششی برای بهبود انعطاف پذیری عضلات و تمرینات هوازی (مانند پیاده روی، شنا، ایروبیک در آب) باشد.

جراحی سیاتیک

معمولا این گزینه برای زمانی نگه داشته می شود که عصب فشرده شده منجر به ضعف قابل توجه، از دست دادن کنترل روده یا مثانه می شود یا زمانی که دردی وجود دارد که بدتر شده یا با درمان های فیزیوتراپی ودرمان دارویی بهبود نمی یابد.

جراحان می توانند زائده استخوانی یا قسمتی از دیسک درگیر فتق را که به عصب فشار می آورد جدا کنند.

ورزش برای درمان درد سیاتیک

۱ـ روی زمین دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید و پاها را به باسن نزدیک کنید. دست های شما باید موازی با پاهای شما باشد. با مکیدن شکم کمر خود را بچرخانید. در این حالت از باسن و پاها استفاده نکنید. 5 ثانیه نگه دارید و 10 بار تکرار کنید.

۲ـ به پشت دراز بکشید و پاهای خود را خم کنید و دستان خود را جلوی سینه خود ضربدری کنید. با استفاده از عضلات شکم خود را تا 15 درجه بالا ببرید.

۳ـورزش زیر آب: می توانید این حرکت را در استخر انجام دهید. در حالی که پشت خود را به دیوار تکیه داده اید، پای خود را به سمت بالا بکشید و 10 بار تکرار کنید.

۴ـ یک بالش یا حوله زیر سر خود بگذارید، به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. پاها باید صاف نگه داشته شوند و عرض لگن از هم باز باشند. یک زانو را به سمت سینه بکشید. با هر دو دست نفس عمیق بکشید و زانوی خود را نگه دارید. همین کار را با زانوی دیگر خود انجام دهید و 5 بار تکرار کنید. این حرکت مفیدترین ورزش برای عصب سیاتیک است که در کنار ماساژ سیاتیک می تواند بسیار مفید باشد.

۵ـ یک بالش یا حوله زیر سر خود قرار دهید، به پشت دراز بکشید، زانوهای خود را مانند حرکت قبلی خم کنید و یک زانو را به سمت سینه خود بکشید. در این حالت به آرامی پای خود را صاف کنید حدود 30 ثانیه نگه دارید و پای خود را به حالت قبل برگردانید. اگر احساس می کنید مشکلی دارید، آن را رها کنید. این تمرینات باید 4 بار در هفته تکرار شوند تا موثر باشند.

استفاده از کمپرس یخ و یا گرم

ابتدا از کیسه های یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. بسته های یخ  را که در حوله پیچیده شده است ، در منطقه آسیب دیده بگذارید. به مدت 20 دقیقه و چند بار در روز این کار را انجام  دهید.  پس از چند روز از کیف آب گرم یا پد گرم کننده استفاده کنید. از گرما هم هر بار به مدت 20 دقیقه استفاده کنید.  اگر هنوز درد دارید ، از بسته های گرم و سرد را به طور متناوب استفاده  کنید ،  ببینید  کدام یک بهتر درد  شما را تسکین می دهد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی سیاتیک را با شل کردن عضلات، بهبود تحرک و افزایش انعطاف پذیری درمان می‌کند. بنابر نظر پزشکان این کار باید.توسط افراد حرفه ای صورت پذیرد. بنابراین از اقدام خود سرانه برای دریافت این وع از خدمات پرهیز کنیم. فواید ماساژ درمانی

• بهبود گردش خون، که به نوبه خود پاسخ درمانی بهتری را در بدن ایجاد می کند
  • شل کردن عضلات سفت، که به درمان درد کمک کند
  • ترشح اندورفین ها، هورمون هایی در بدن که به عنوان مسکن های طبیعی عمل می کنند
ماساژ درمانی درد سیاتیک

زمان مراجعه به پزشک متخصص

سیاتیک خفیف معمولا با گذشت زمان بهتر می شود. اگر علائم سیاتیک پس از هفته ها بهبود نیافت و در بدن شما باقی ماند، به پزشک مراجعه کنید. سیاتیک شدید به ندرت نیاز به جراحی دارد. اگر علائم زیر ظاهر شود، درمان فوری مورد نیاز است.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص سیاتیک در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

1- درد ناگهانی و شدید در مفاصل کمر و ساق پا و همچنین بی حسی و ضعف در پاها

2-دردی که در هنگام آسیب جدی مانند تصادف ایجاد می شود

3- عدم کنترل روده و مثانه

4- علائمی که به جای بهبودی شدیدتر می شوند و این به دلیل آسیب جدی به عصب است، به ویژه آسیبی که باعث ضعف و بی حسی عصب می شود.

5- علائمی که در هر دو پا ظاهر می شود به آن سیاتیک دوطرفه می گویند که باعث عملکرد ضعیف روده ها و مثانه می شود و نشان دهنده بروز سندرم اسب دمی (سندرم اسب دمی) است. ) ناشی از فشاری است که به عصب وارد می شود و حدود 2 درصد آن به دلیل بیماری فتق دیسک است.

بهترین دکتر سیاتیک مشهد سعید مهاجرزاده

آیا می توان از سیاتیک پیشگیری کرد؟

ـ حفظ وضعیت بدنی خوب : پیروی از تکنیک های خوب وضعیت بدن در هنگام نشستن، ایستادن، بلند کردن اجسام و به کاهش فشار روی کمر کمک می کند.

ـ سیگار نکشید: نیکوتین خون رسانی به استخوان ها را کاهش می دهد. ستون فقرات و دیسک‌های مهره‌ای را ضعیف می‌کند که فشار بیشتری به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد می‌کند و باعث مشکلات کمر و ستون فقرات می‌شود.

ـ حفظ تناسب اندام : وزن اضافی و رژیم غذایی نامناسب با التهاب و درد در سراسر بدن شما همراه است. برای کاهش وزن یا یادگیری عادات غذایی سالم تر، به رژیم غذایی توجه کنید. هر چه به وزن ایده آل خود نزدیک تر باشید، فشار کمتری به ستون فقرات وارد می کنید.

ـ به طور منظم ورزش کنید: ورزش شامل کشش برای انعطاف پذیر نگه داشتن مفاصل و تمریناتی برای تقویت هسته مرکزی بدن عضلات کمر و شکم است. این عضلات برای حمایت از ستون فقرات شما کار می کنند

ـ فعالیت های بدنی را انتخاب کنید که کمتر به کمر شما آسیب برساند

ـ خود را از سقوط در امان نگه دارید و کفش‌هایی بپوشید که مناسب باشند

سوالات متداول درد سیاتیک :

آیا سیاتیک در هر دو پا رخ می دهد؟

سیاتیک معمولاً فقط یک پا را در یک زمان درگیر می کند. با این حال، ممکن است سیاتیک در هر دو پا رخ دهد. این به سادگی این است که عصب در امتداد ستون فقرات در کجا فشرده می شود

آیا اضافه وزن در بارداری دلیل ابتلای بسیاری از زنان باردار به سیاتیک است؟

درست است که سیاتیک در بارداری شایع است، اما افزایش وزن دلیل اصلی ابتلای زنان باردار به سیاتیک نیست.
توضیح بهتر این است که برخی از هورمون های بارداری باعث شل شدن رباط ها می شود. رباط ها مهره ها را کنار هم نگه می دارند، از دیسک ها محافظت می کنند و ستون فقرات را ثابت نگه می دارند، لق شدن رباط‌ها می‌تواند باعث ناپایداری ستون فقرات شود و ممکن است باعث لغزش دیسک‌ها شود که منجر به فشرده شدن اعصاب و ایجاد سیاتیک می‌شود، وزن و موقعیت کودک نیز می تواند به عصب فشار بیاورد.

خبر خوب این است که راه هایی برای کاهش درد سیاتیک در دوران بارداری وجود دارد و این درد پس از تولد با درمان غیر جراحی از بین می رود. فیزیوتراپی و ماساژ درمانی، دوش آب گرم، داروها و سایر اقدامات می تواند کمک کننده باشد. اگر باردار هستید،حتما به وضعیت بدنی خود توجه کنید تا درد خود را نیز کاهش دهید

مراحل درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک حاد. درد سیاتیک حاد دردی است که تازه شروع شده است و 4-8 هفته درد سیاتیک طول می‌کشد.

درد سیاتیک مزمن. درد سیاتیک مزمن درد مداوم عصب سیاتیک است که بیش از 8 هفته طول می‌کشد و با درمان‌های ساده برطرف نمی‌شود.

درد سیاتیک متناوب.

درد سیاتیک دوطرفه.

[کل: 5 میانگین: 3.4]

یک پاسخ