فوق تخصص زانو

جراحات متخصص زانو کسانی هستند که در زمینه جراحی های تخصصی زانو نسبت به دیگران تبحر بیشتری دارند، زانو علیرغم ظاهر ساده اش از مکانیک و‌مکانیسم بسیار پیچیده ای برخوردار هست که حاصل هزاران سال تکامل بشر هست .

زانو عناصر مهمی دارد که نقش بسیار مهمی در پایدار نگه داشتن مفصل زانو‌ و تحمل وزن دارد. مهمترین قسمت های زانو که در پایدار سازی این مفصل نقش دارند عبارتند از رباط های جانبی لترال (LCL) و‌مدیال(MCL) , رباط صلیبی قدامی(ACL) , رباط صلیبی خلفی(pcl) , منیسک های مدیال و لترال.

متخصص ارتوپدی باید از بهبود عملکرد زانوی بیماران پس از عمل اطمینان حاصل کند و مطمئن شود که اندام آنها عملکرد گذشته را دارد. جراح متخصص ارتوپدی برای درمان نیز معمولا هم از روش‌های جراحی و هم غیرجراحی در کنار یکدیگر استفاده می‌کند.
پزشک فوق تخصص زانو در کنار طبابت، وقت خاصی را برای انجام تحقیقات اختصاص می‌دهد و تخصص خود را در زمینه‌های مختلف تکمیل می‌کند بطوریکه اکثر وقت خود را به مطالعۀ ژورنال‌های پزشکی و نشریات اختصاص می‌دهد تا از جدیدترین فناوری‌ها و پیشرفت‌های علم پزشکی مطلع باشد.
افراد جامعه در هر جایگاهی که هستند و به هر کاری که مشغول هستند ، چه به عنوان یک کارمند پشت میز نشسته باشند و چه ورزشکاری حرفه‌ای ، از زانوی خود استفاده می‌کنند. این مطلب باید جزوی از فرهنگ باشد که هرگونه دردی که در زانو احساس کردیم سریعا باید به پزشک فوق تخصص زانو مراجعه کنیم؛ زیرا که هرچه زودتر مشکل را چه با روش‌های درمانی غیرجراحی و چه با جراحی حل کنیم، از بروز مشکلات بدتر و جبران‌ناپذیر بعدی جلوگیری میکنیم . بطوریکه هر گونه تاخیر درمان در بیماران میتواند منجر به آسیب های منسیک و یا غضروف منجر شود که جبران این خسارت بسیار سخت و طاقت فرساست.

آرتروز زانو

متخصصین زانو روش‌های متفاوتی برای کاهش درد و درمان توصیه می‌کنند.

پزشک متخصص زانو، بسته به تخصصی که دارد، معالجۀ بیماری‌های خاصی را بر‌عهده می‌گیرد. برای مثال برخی پزشکان انتخاب می‌کنند که تنها متخصص آسیب‌های ورزشی باشند. برخی دیگر به کار در مراکز مراقبت از سالمندان مشغول به کار می‌شوند و به درمان آرتروز یا پوکی استخوان می‌پردازند. پزشکان عمومی نیز ترجیح می‌دهند که روی تمامی اعضای حرکتی انسان مسلط شوند.
جراح زانو در مورد روش‌های درمانی متفاوت با بیمار خود مشورت می‌کند، مزایا و عوارض جانبی هر کدام را برای بیمار توضیح ‌می‌دهد تا بیمار خودش تصمیم بگیرد که چه روش درمانی را انتخاب کند.

آرتروز زانو | دکتر مهاجرزاده

آرتروز زانو

آرتروز زانو یا ساییدگی زانو شایع‌ترین بیماری‌ که پزشکان ارتوپد و متخصصین زانو با آن سر و کار دارند، آرتروز زانو در سنین بالا است.
ورم مفاصل، شکستگی غضروف و مفصل از جمله عواملی‌اند که موجب درد، تورم و بی‌ثباتی می‌شود و در نهایت ناهنجاری‌هایی را به ‌وجود می‌آورند. آرتروز شدید موجب اختلال در عملکرد روزانه بیمار شده و محدودیت ایجاد می‌کند.
ساییدگی زانو و یا آرتروز زانو یا استئوآرتریت زانو، زمانی رخ می‌دهد که غضروف زانو بر اثر ساییدگی از بین برود. هنگام از بین رفتن این غضروف، استخوان‌ها دچار ساییدگی شده که در نهایت باعث درد می‌شود. نوع دیگری از آرتروز، التهابی است. در این نوع آرتروز، آنزیم‌هایی که بر اثر تورم و گرمای غضروف ایجاد می‌شود، باعث نرم شدن غضروف‌ها و در انتها موجب از بین رفتن آن می‌شود.
در حالت عادی قسمت‌های مفصلی زانو بدون هیچ درد و اصطحکاکی با یکدیگر کار می‌کنند. در صورت بروز بیماری همانند آرتروز یا آسیب‌دیدگی، عملکرد طبیعی زانو مختل می‌شود.
این اختلال عملکردی منجر به درد، ضعف عضلانی و محدودیت حرکتی می‌شود. در برخی موارد حادتر که حرکت بیمار با مشکل مواجه است، تعویض مفصل زانو می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و سطح امید به زندگی و فعالیت را در بیماران افزایش دهد.

استوکندریت دیسکانت چیست؟

استئوکندریت دیسکانت یکی از بیماری های  درگیر کننده غضروف مفاصل است که میتواند موجب درد و لنگش شود. این بیماری معمولا کندیل های استخوان ران و مفصل مچ پا در اتسخوان تالوس را درگیر میکند.

در بیماری استئوکندریت دیسکان قسمتی از استخوان زیر غضروف به علت نرسیدن خون کافی به آن میمیرد. این ضایعه استخوانی بیشتر در کندیل داخلی استخوان ران (آنکه به زانوی مقابل نزدیکتر است) ایجاد میشود (در ۸۵ درصد موارد).

استئوکندریت دیسکان بیماری نادری است که در دو سوم موارد زانو را درگیر کرده و‌ سپس در مفصل مچ پا در سطح بالایی استخوان تالوس و گاهی اوقات در آرنج در سطح مفصلی کاپیتلوم هم دیده میشود. بیماری در ۳۰-۲۰ درصد موارد دو طرفه است.

علت ایجاد استئوکندریت دیسکان زانو چیست؟

این بیماری میتواند در بچه های ۱۰-۸ ساله ای که ورزش های سخت و رقابتی انجام میدهند و یا در افراد میانسال دیده شود. استئوکندریت دیسکان در جنس مذکر شایعتر است. بیماری به علت اختلال در خونرسانی قسمتی از استخوان که درست زیر غضروف مفصلی واقع شده ایجاد میشود ولی علت این اختلال خونرسانی به درستی مشخص نیست.

ممکن است عواملی مانند ژنتیک، ضربات مکرر به زانو، شلی لیگامانی، انحراف محور زانو بصورت ژنو وارم یا ژنو والگوم، آسیب های منیسک و تغییرات بیومکانیک در زانو بتوانند زمینه را برای ایجاد این بیماری مساعد کنند.

بدنبال  نکروزه شدن و‌مردن استخوان، غضروف روی آن هم از بین میرود و سطح کندیل استخوان ران در ناحیه گرفتار شده ناهموار میشود. این پدیده موجب میشود در حین خم و راست شدن زانو وقتی سطح آسیب دیده از روی سطح غضروفی پلاتوی تیبیا عبور میکند صدا ایجاد شده و یک حالت خشکی و گرفتگی و درد  در زانو بوجود آید. گاهی اتفاق میافتد که قسمت مرده استخوان و غضروف اتصالشان را از دست میدهند و بصورت یک قطعه ی ازاد (loose body) در مفصل باقی مانده و باعث قفل شدن مفصل زانو میشود.

علائم استئوکندریت دیسکان زانو چیست؟

علائم این بیماری در بسیاری اوقات بصورت  یک درد کم و گنگ و مبهم است و به همین خاطر معمولا دیر تشخیص داده شده و یا اصلا تشخیص داده نمیشود. در بسیاری موارد تنها مشکل بیمار کاهش مختصری در دامنه حرکات زانو است و یا میتواند باعث لنگش نیز بشود.

تشخیص استئوکندریت چگونه است؟

پزشک متخصص ارتوپد بعد از صحبت با بیمار راجع به علائم بیماری و پس از معاینه زانو از روش های تصویربرداری برای تشخیص قطعی استفاده میکند.

بیماری استئوکندریت دیسکان در رادیوگرافی ساده زانو بصورت یک محدوده سفید رنگ در استخوان زیر غضروفی دیده میشود. از اسکن رادیوایزوتوپ هم در تشخیص این بیماری استفاده میشود ولی تشخیص قطعی این بیماری با استفاده از ام آر آی است.

در ادامه یکی از بیمارانی که مبتلا به استئوکندریت دیسکانت زانو شده اند و توسط دکتر سید سعید مهاجرزاده تحت عمل جراحی موزاییک پلاستی قرار گرفته اند را مشاهده میکنید.

تصاویر مربوط به عمل

درمان این بیماری در مراحل اولیه میتواند بصورت غیر جراحی و با گچ گیزی و یا روش های دارویی و محدود کردن فعالیت  ورزشی باشد. در موارد شدید بیماری اگر قطعه غضروفی  هنوز بصورت آزاد جدا نشده باشد میتواند قطعه را با پین های جذبی مخصوص همین کار به روش آرتروسکوپی فیکس کرد و در صورتی که قطعه ازاد شده و جدا شده باشد از روش موزاییک پلاستی استفاده کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی