دسترسی سریع

پی آر پی چیست؟

پی آر پی نامی اختصاری از درمان با «پلاسمای غنی از پلاکت» یا «Platelet-Rich Plasma» است. برای این که بتوانیم درمان PRP را توضیح بدهیم، اول باید بدانید که پلاسما و پلاکت چه هستند.
اساس کاربرد این تکنیک استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ها است. در این روش از بیمار خون دریافت شده و سپس تغلیظ شده بطوریکه پلاکت های سرم خون بیمار از سرم جدا شده و به بیمار تزریق میگردند.
 پلاکت‌ها حاوی مواد رشدی و ترمیم‌کننده فراوان می‌باشند و تزریق مقدار غنی‌شده از  آن (که با استفاده از پی آر پی به 5 برابر نرمال می‌رسد) می‌تواند موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه‌دیده خصوصاً در غضروف و لیگامانها شود و به همین دلیل پی آر پی یکی از کاربردهای اثبات‌شده و اساسی آن در آرتروز زانو و آرتروز مچ پا،  صدمات منیسک و رباط‌های زانو،  صدمات تاندون‌های شانه و التهابات و دردهای آرنج مانند آرنج تنیس‌بازان و التهاب فاسیای کف پا ( که به‌طور عامیانه به آن خار پاشنه می‌گویند) می‌باشد.PRP زانو توسط سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران به عنوان یک روش درمانی موثر تایید شده است

درواقع در روش  پی آر پی سلول‌های فعالی  را که در روند ترمیم یک ضایعه شرکت دارند را از خون جدا کرده و با غلظت بالا و درعین‌حال کنترل‌شده و متناسب با شدت بیماری، در مفصل تزریق می‌نمایند. اثرات درمانی پی آر پی در زانو بعد از گذشت حدود 4 تا 3 روز از تزریق، شروع می‌شود ولی حداکثر اثر ان آن حدود 4-3 هفته بعد تزریق می‌باشد. حداقل 3 تزریق زانو و هرکدام بافاصله‌  4 تا 1  هفته، می‌تواند به درمان مناسب آرتروز زانو کمک شایان توجهی کند. بهتر است تزربق اول و دوم به فاصله یک هفته و سوم به فاصله  ۱۰ روز تا ۳۰ روز بعد انجام شود .

بیمار باید 1 هفته قبل و 2 هفته بعد درمان داروهای ضد فعالیت پلاکت مانند آسپرین را قطع کند. همچنین انجام  پی آر پی زانو را باید تا 2 هفته بعد از خوردن کورتن خوراکی و 4 هفته  بعد از انجام کورتن داخل مفصلی (و نه تزریقات ساده مفصلی ) به تأخیر انداخت. داروهای NSAID یعنی مسکن‌های از دسته بروفن، دیکلوفناک،  ناپروکسن و داروهای مشابه باید 48 تا 72 ساعت قبل از تزریق قطع شود. استفاده از استامینوفن و پمادهای ضد درد قبل و بعد از تزریق ممنوعیتی ندارد. توجه شود که همزمانی برنامه طب فیزیکی و  توان‌بخشی  1 هفته بعد درمان جزء اساسی درمان می‌باشد و هم در حداکثری جواب پی آر پی تأثیر دارد و هم موجب حداکثری جواب درمان می‌شود

دکتر سعید مهاجرزاده
prp در مشهد

پی آر پی زانو چیست؟

پی آر پی زانو و یا (Platelet Rich Plasma) یک روش درمانی جدید برای بهبود آسیب‌های زانو است. PRP حاوی مقادیر زیادی پلاکت است. پلاکت بخشی از خون است که با وجود فاکتورهای رشد و پروتئین، در بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده، بهبود عملکرد مفصل و عضلات و کاهش درد محل آسیب، بسیار تاثیرگذار است. در این روش از پلاکت‌های خون بیمار استفاده می‌شود. بنابراین یک درمان بسیار ایمن بدون بروز واکنش‌های آلرژی و انتقال هر گونه بیماری است.

کاربردهای پی آر پی زانو چیست؟

پی آر پی زانو نسبت به سایر روش‌های تزریقی نتایج بسیار موثرتری را به همراه دارد و در بسیاری از موارد نیاز به عمل جراحی و تعویض مفصل زانو را به تاخیر می‌اندازد. از این تکنیک برای کمک به بیمارانی که دچار التهاب مفصل و آرتوز زانو شده‌اند، افرادی که تاندون آنها دچار کشیدگی و آسیب شده است، ناپایداری و کشیدگی زانو استفاده می‌شود. از پلاسمای غنی از پلاکت علاوه بر مفصل زانو برای درمان‌ سایر مفاصل نیز استفاده می‌شود که عبارتند از:

• بی ثباتی مفاصل مختلف
  • آسیب در مفصل شانه، آرنج و سایر مفاصل
  • سندرم تونل کارپال
  • پیچ خوردگی و کشیدگی
  • درمان آرتروز در مفاصل مختلف
  • درد مزمن در مفاصل
  • درمان انواع بیماری‌های اسکلتی عضلانی
  • فشار و پارگی روتاتورکاف
  • صدمات رباط صلیبی قدامی
  • صدمات و درد در ناحیه گردن و کمر
  • تاندونوز (آرنج تنیس)
  • تاندونیت و پیچ خوردگی رباط
  • درد مزمن زانو
  • کشیدگی‌های عضلانی

پی آر پی زانو در مشهد

پی آر پی زانو یکی از موثرترین روش‌های درمانی است. این روش با اثرگذاری 85 درصدی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته ‌است.
پی آر پی در مشهد توسط مراکز معتبر انجام می شود که یکی از این مراکز مطب دکتر سید سعید مهاجرزاده متخصص ارتوپدی در مشهد هست که این کار با کمترین هزینه انجام میشود.

عوارض بعد از تزریق پی آر پی زانو چیست؟

بطور کل عوارض تزریق PRP زانو بسیار کم است. هر چند که هر تزریقی می تواند به دلیل رعایت نکردن مسایل استریل و …. می تواند موجب عفونت شود، حتی تزریق های ساده عضلانی. ولی چون پی ار پی در واقع استفاده از خون خود فرد می باشد لذا کم ترین عوارض و مشکلات را برای فرد رقم می زند. ولی بعضی از انواع کیت PRP زانو امکان عفونتشان بیشتر از انواع PRP زانو می باشد ولی در کلینیک دکتر سعید مهاجرزاده از مرغوبترین کیت های موجود در کشور استفاده میشود تا این عوارض به حداقل برسد.

پی ار پی

پی آر پی شانه

PRP شانه هم‌ مانند دیگر موارد تزریق پی ار پی نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است علی الخصوص در مورد تاندونیت ، آرتروز شانه و البته پارگی تاندون شانه و صدمات مفصل شانه و لابروم. پی ار پی شانه در پارگی نسبی مفصل شانه بسیار خوب جواب می دهد ولی در پارگی کامل پی ار پی شانه نتایج متناقضی در بر داشته است و غالبا نیاز به عمل جراحی خواهد شد. پی ار پی شانه برخلاف تزریق کورتن یک روش تسکین درد نیست بلکه با تحریک 3 عامل در سطح سلولی موجب ترمیم قسمتی از ضایعه شما می شود و آن قسمتی که ناشی از پی ار پی ترمیم می شود نتایج آن موقتی نخواهد بود، در واقع PRP شانه یک روش ترمیم دایمی است

[کل: 14 میانگین: 3.8]