فوق تخصص شانه

وقتی در شانه خود دردی احساس می‌کنید معمولا اولین اقدام مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی خواهد بود، البته دردهای ارجاعی قلب و یا مشکلات ریوی هم امکان دارد درد تیرکشنده به شانه داشته باشد که تشخیص افتراق آن با مراجعه به پزشک ارتوپد و یا داخلی خواهد بود.

البته همه پزشکان ارتوپد نیز مهارت خاص و ویژه جهت آموزش و درمان تخصصی بیماری‌های شانه را ندارند و حتی امکان دارد دوره‌های آموزشی جراحی مخصوص به درمان بیمارهای شانه را هم نگذرانده باشند، لذا انتخاب پزشک متخصص حاذق در زمینه جراحی‌های شانه اهمیت زیادی دارد.

انواع بیماری‌های شانه

1- پارگی تاندون‌های شانه

این عارضه معمولا در افراد به دنبال کشیده شدن بازو و مفصل شانه به علت آویزان شدن از بلندی و یا به دنبال ضربه‌های سنگین به عنوان مثال تصادفات و یا در رفتگی‌های مفصل شانه اتفاق میافتد، که درمان آن در بیماران جوان در صورتی که پارگی وسیع باشد معمولا با اعمال جراحی انجام خواهد شد که آن هم به دو صورت انجام خواهد گرفت .

الف) جراحی آرتروسکوپی و یا اصطلاحا لیزری

ب) جراحی باز

2- در رفتگی مکرر شانه

معمولا بعد از دررفتگی‌های مفصل شانه پایداری این مفصل به طور کل کاهش می یابد و عناصر پایدار کننده مفصل شانه نظیر لبروم و کپسول مفصلی شانه پاره می‌شوند لذا شانه به اصطلاح لق شده و به صورت مکرر دچار در رفتگی خواهد شد و باعث درد و احساس ناپایداری در حرکات مفصل می شود . برای درمان این بیماری نیز روش های جراحی آرتروسکوپی و روش‌های جراحی باز ( عمل لاتارژه) قابل انجام است که این اعمال جراحی توسط دکتر سید سعید مهاجرزاده حد الامکان به روش آرتروسکوپی انجام خواهد شد.

3- بیماری شانه منجمد شده ( Frozen shoulder)

نام دیگر این بیماری کپسولیت چسبنده می‌باشد. این بیماری یک بیماری شایع است که بیشتر در سنین بین 45 تا 65 سال را درگیر می‌کند. علائم این بیماری با درد عمدتا شبانه و گاهی نیز در طی روز خود را نشان می‌دهد همچنین در ادامه سیر بیماری محدودیت حرکتی مفصل شانه و همچنین درد تیر کشنده به بازو نیز اضافه می‌شود به طوریکه بیمار توانایی شانه کردن موهای پشت سر در خانم‌ها و یا پوشیدن کت و کاپشن در اقایان را به سختی خواهند داشت. در 20 درصد از بیماران بیماری به صورت دو طرفه و در هر دو شانه اتفاق میافتد و همچنین در کسانی که سابقه بیماری‌های مثل دیابت و یا مشکلات تیروئید و یا سابقه سکته های قلبی و مغزی داشته‌اند 10 برابر شایع‌تر است. خوشبختانه بیماری سیر خود محدود شونده دارد یعنی بیماری خود به خود بهبود خواهد یافت اما طول دوره بیماری بسیار آزار دهنده و طولانی است که حدود 12 الی 18 ماه به طول می‌انجامد.

در این مدت پزشک متخصص ارتوپد می‌تواند با روش‌های مختلف درمانی نظیر فیزیوتراپی و حرکت درمانی طب سوزنی، تزریق مفصلی، ازون تراپی، به بیمار کمک کند.

4-بیماری رسوب کلسیم در تاندون‌های شانه ( Calcific tendinitis )

این بیماری معمولا در افراد جوان به خصوص خانم‌های جوان شایعتر است و معمولا با علایم درد تیر کشنده حاد خود را نشان می‌دهد، در عکس رادیولوژی بیمار نیز معمولا لکه‌های رسوب کلسیم در تاندون‌های شانه که درمان با روش‌های مختلف نظیر تزریق موضعی تاندون، فیزیوتراپی، و عمل جراحی ارتروسکوپی خواهد بود.

ورزش های کمربند شانه ای

پیشنهادی