آرتروز زانو

آرتروز زانو چیست؟

اصلی ترین ارکان حرکتی پا و حتی بدن، زانوها هستند. این عضو به دلیل کارکرد فراوان، ساختار بطور کل پر استهلاک و تحمل فشار زیاد و برخی اشکالات مادرزادی و اکتسابی، حتی در سنین جوانی، ممکن است دچار آسیب شده و عملکرد صحیح خود را از دست بدهد. یکی از رایج ترین مشکلات زانو آرتروز (استوآرتریت)  است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر کاهش کیفیت زندگی افراد داشته باشد .
بیماران مبتلا به ارتروز زانو با علایم مختلفی به درمانکاه یا مطب پزشکان مراجعه میکنند: ازجمله درد جلوی زانو، درد پشت زانو، درد هنگام دو زانو یا چهار زانو نشستن، درد هنگام بالا و پایین رفتن از پله از جمله ی شایعترین علایم ارتروز زانو هستند.

آرتروز (اُستئوآرتریت) چیست؟

آرتروز یا ساییدگی  غضروف مفصل، بیماری پیش رونده‌ای است که زمینه ساز آن، تخریب و فرسایش غضروف مفصلی است. غضروف بافتی لغزنده است که انتهای استخوان‌ها را در یک مفصل می‌پوشاند؛ و به دلیل ماهیت لغزندگی، موجب می‌شود استخوان‌ها بر روی هم حرکتی آسان داشته باشند.

رفته رفته در اثر پیشرفت تخریب غضروف مفصلی، مفصل و استخوان‌های مربوطه نیز درگیر می‌شوند و التهاب بافت‌های اطراف را ایجاد می‌کنند. غضروف بافتی است بدون عروق خونی، و فاقد عصب. به دلیل عدم خونرسانی، ترمیم خود به خودی غضروف امکان پذیر نیست و به دلیل فقدان عصب در صورت آسیب، دردی احساس نخواهد شد؛ به همین دلایل، روند تخریب غضروف سریع و بی علامت خواهد بود.این بیماری بسیار شایع است و در اغلب افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود (همه افراد مبتلا به آرتروز، علامت دار نیستند).

این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل بدن را درگیر سازد ولی شایع‌ترین مفاصل درگیر آرتروز، مفصل ران، ستون فقرات، دست و زانو هستند که البته به جرأت می‌توان گفت: متداول ترین و ناتوان کننده ترین آرتروز، آرتروز زانو است

آرتروز زانو چیست؟

علت ایجاد ارتروز زانو چیست؟

بطور کل شایعترین و مهمترین علت و عوامل زمینه ساز ارتروز زانو دو مورد است:

• اضافه وزن(چاقی)
  • ضعف عضلات چهار سر ران

عواملی که موجب ایجاد و سرعت پیشرفت آرتروز زانو خواهند شد،علاوه بر این دو مورد که بیشتر تمرکز درمانی ما هم بر اصلاح همین دو مورد هست علل دیگری نیز در ایجاد ارتروز رثزانو دخیل هستد که در ذیل اشاره می شود:

1. عادات غلطی مانند دوزانو و چهار زانو نشستن، توالت ایرانی و بالا و پایین رفتن مکرر از پله (بخصوص پله‌های با شیب تند)
  2. شرایط شغلی نامناسب که فشار مضاعف و بدون استراحت به مفصل زانو وارد می‌کند
  3. ابتلا به بیماری‌های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و بیماری عفونی در مفصل و…
  4. ضربه و فشار ناگهانی به مفصل زانو مانند فشار ناشی از تصادف
  5. دفورمیتی‌های مفصل زانو (پای ضربدری و پای پرانتزی)
  6. بیماری نرمی غضروف زیر کشکک (کندرومالاسی)
  7. پارگی رباط‌ها، منیسک‌ها و کپسول مفصلی زانو
  8. در رفتگی‌ها و شکستگی‌های درون مفصلی
  9. منیسک دیسکی شکل و کیست منیسک
  10. حرکت مفصل زانو به سمت عقب
  11. بی‌ثباتی زانو به علت شلی رباط‌ها
  12. بیماری استئوکندریت دیسکان

سوالات متداول درباره آرتروز زانو

در جواب این سوال باید گفت که ارتروز یک بیماری مولتی فاکتوریال است. یعنی علل مختلفی در ایجاد ان نقش دارند ولی زمینه و استعداد ژنتیکی هم اخیرا برای ان پیدا شده است و میتوان گفت ژن در ایجاد ان دخیل است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی