استوکندریت دیسکانت چیست؟

استئوکندریت دیسکانت یکی از بیماری های  درگیر کننده غضروف مفاصل است که میتواند موجب درد و لنگش شود. این بیماری معمولا کندیل های استخوان ران و مفصل مچ پا در اتسخوان تالوس را درگیر میکند.

در بیماری استئوکندریت دیسکان قسمتی از استخوان زیر غضروف به علت نرسیدن خون کافی به آن میمیرد. این ضایعه استخوانی بیشتر در کندیل داخلی استخوان ران (آنکه به زانوی مقابل نزدیکتر است) ایجاد میشود (در ۸۵ درصد موارد).

استئوکندریت دیسکان بیماری نادری است که در دو سوم موارد زانو را درگیر کرده و‌ سپس در مفصل مچ پا در سطح بالایی استخوان تالوس و گاهی اوقات در آرنج در سطح مفصلی کاپیتلوم هم دیده میشود. بیماری در ۳۰-۲۰ درصد موارد دو طرفه است.

علت ایجاد استئوکندریت دیسکان زانو چیست؟

این بیماری میتواند در بچه های ۱۰-۸ ساله ای که ورزش های سخت و رقابتی انجام میدهند و یا در افراد میانسال دیده شود. استئوکندریت دیسکان در جنس مذکر شایعتر است. بیماری به علت اختلال در خونرسانی قسمتی از استخوان که درست زیر غضروف مفصلی واقع شده ایجاد میشود ولی علت این اختلال خونرسانی به درستی مشخص نیست.

ممکن است عواملی مانند ژنتیک، ضربات مکرر به زانو، شلی لیگامانی، انحراف محور زانو بصورت ژنو وارم یا ژنو والگوم، آسیب های منیسک و تغییرات بیومکانیک در زانو بتوانند زمینه را برای ایجاد این بیماری مساعد کنند.

بدنبال  نکروزه شدن و‌مردن استخوان، غضروف روی آن هم از بین میرود و سطح کندیل استخوان ران در ناحیه گرفتار شده ناهموار میشود. این پدیده موجب میشود در حین خم و راست شدن زانو وقتی سطح آسیب دیده از روی سطح غضروفی پلاتوی تیبیا عبور میکند صدا ایجاد شده و یک حالت خشکی و گرفتگی و درد  در زانو بوجود آید. گاهی اتفاق میافتد که قسمت مرده استخوان و غضروف اتصالشان را از دست میدهند و بصورت یک قطعه ی ازاد (loose body) در مفصل باقی مانده و باعث قفل شدن مفصل زانو میشود.

علائم استئوکندریت دیسکان زانو چیست؟

علائم این بیماری در بسیاری اوقات بصورت  یک درد کم و گنگ و مبهم است و به همین خاطر معمولا دیر تشخیص داده شده و یا اصلا تشخیص داده نمیشود. در بسیاری موارد تنها مشکل بیمار کاهش مختصری در دامنه حرکات زانو است و یا میتواند باعث لنگش نیز بشود.

تشخیص استئوکندریت چگونه است؟

پزشک متخصص ارتوپد بعد از صحبت با بیمار راجع به علائم بیماری و پس از معاینه زانو از روش های تصویربرداری برای تشخیص قطعی استفاده میکند.

بیماری استئوکندریت دیسکان در رادیوگرافی ساده زانو بصورت یک محدوده سفید رنگ در استخوان زیر غضروفی دیده میشود. از اسکن رادیوایزوتوپ هم در تشخیص این بیماری استفاده میشود ولی تشخیص قطعی این بیماری با استفاده از ام آر آی است.

در ادامه یکی از بیمارانی که مبتلا به استئوکندریت دیسکانت زانو شده اند و توسط دکتر سید سعید مهاجرزاده تحت عمل جراحی موزاییک پلاستی قرار گرفته اند را مشاهده میکنید.

تصاویر مربوط به عمل

درمان این بیماری در مراحل اولیه میتواند بصورت غیر جراحی و با گچ گیزی و یا روش های دارویی و محدود کردن فعالیت  ورزشی باشد. در موارد شدید بیماری اگر قطعه غضروفی  هنوز بصورت آزاد جدا نشده باشد میتواند قطعه را با پین های جذبی مخصوص همین کار به روش آرتروسکوپی فیکس کرد و در صورتی که قطعه ازاد شده و جدا شده باشد از روش موزاییک پلاستی استفاده کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی