بیماری دکوروان چیست و چگونه ایجاد می شود؟

تنوسینوویت De Quervain یک بیماری دردناک دست است که بر تاندون‌ها که برای صاف کردن انگشت شست خود استفاده می‌کنید، تأثیر می‌گذارد.
این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌های اطراف پایه انگشت شست شما در اثر استفاده بیش از حد تحریک یا منقبض می‌شوند.
علامت اصلی درد و تورم در پایه انگشت شست یا در مچ دست است.
درد زمانی که مچ دست خود را بچرخانید، چیزی را بگیرید یا چنگ بزنید یا مشت کنید، قابل توجه است. با فعالیت بدتر می شود و با استراحت راحت می شود.

در موارد خفیف، اقدامات خودمراقبتی مانند استراحت دادن به مچ دست و شست، بستن آتل در شب، فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی ممکن است درد را کاهش داده و در عرض چند هفته بهبود پیدا کنید.
اگر درمان نشود، می تواند باعث آسیب دائمی به حرکت مچ دست و شست شما شود یا باعث پارگی غلاف تاندون شود.

ظاهر یک شخص تیپیک مبتلا به دکوروان

– تایپ اول : خانم های جوان  دارای فرزند 3 ماهه: نوزاد تا سه ماهگی گردن نمیگیرد در نتیجه مادر باید دستش را کامل باز کند تا سر نوزاد را نگه دارد.

– تایپ دوم: مشابه فرد مبتلا به سندرم تونل کارپ ولی چاق یا عضلانی نیست

شکایت اصلی در این بیماران درد در radial side مچ دست یا درد انگشت شست که به پشت دست کشیده میشود، میباشد. بیمار از افتادن اشیاء ا ز دستش نیز گله مند است ، در این بیمار درد از انگشت شست تا مچ است. درد میتواند تحت حاد یا مزمن باشد و با چرخاندن کلید، استفاده از قیچی، باز کردن در  بطری و … تشدید مییابد.

احساس درد در مچ دست در سمت انگشت شست ( در سمت رادیال ) دست میباشد که ناشی از درگیری تاندون های

اکستانسور پولیسیس برویس و ابداکتور پولیسیس لانگوس می باشد. این 2 عضله در کمپارتمان اول اکستانسوری قرار میگیرند:

• عضله اکستانسور پولیسیس برویس از سطح خلفی رادیوس و غلاف بین استخوانی منشا میگیردو به قاعده بند اول انگشت شست متصل می شود . عملکرد : ابداکت مچ و اکستانسور شست – عصبدهی : رادیال
  • عضله ابداکتور پولیسیس لانگوس از سطح خلفی رادیوس و اولنا و غلاف بین استخوانی منشا میگیرد و به قاعده بند اول انگشت شست متصل میگردد.عملکرد : ابداکشن مچ و ابداکشن شست – عصبدهی : رادیال

توضیح پاتوفیزیولوژیک بیماری :

التهاب غلاف تاندونی مشترک عضله اکستانسور و ابداکشن بوجود می اید که نهایتا باعث اختالل حرکتی در تاندون عضلات و

بروز درد میشوند. شیوع در جمعیت عمومی 1% میباشد. همچنین دارای شیوع بیشتر در خانمهای سنین 50- 40است. در ماه

های اخر بارداری یا ماه های اولیه بعد زایمان به علت بغل کردن مکرر نوزاد نیز بیشتر رخ میدهد.

تنوسینوویت دو کوئروین چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم و نشانه های بیماری سندروم دکوروان

✅ درد و تورم در قاعده انگشتان شست ؛ درد از مفصل اینترفالنکس تا ناحیه دورسال یا رادیال ساعد در مسیر تاندون های اکستانسوری شست میتواند انتشار داشته باشد. بعضی از حرکات مثل ulnar deviation مچ ، شدت درد را تشدید میکند

✅ سختی در تحرک انگشت شست و مچ در گرفتن اشیا ؛حرکاتی مانند بلند کردن اشیا مثل کتاب، لیوان، قوری و … برای بیمار سخت و دردناک است. این بیماری باعث میشود فرد نتواند بطور کارامد از دستش استفاده کند و دامنه حرکات مچ را کاهش میدهد.

✅ احساس گیر کردن شست هنگام حرکت دادن

✅ معموال در پروگزیمال استخوان رادیوس حداکثر تندرنس وجود دارد و گاهی همین ناحیه برجسته میشود.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و جراح در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

علل بیماری سندروم دکوروان

علت حقیقی ناشناخته است اما هر فعالیتی که باعث حرکات تکراری مچ دست شود مثل کار در باغچه بازی گلف یا تنیس –و بغل کردن بچه میتواند عاملی بر این حالت باشد. از جمله سایر علل شکستگی در قسمت انتهایی استخوان رادیوس و ارتریت روماتویید اشاره کرد.

بیماری دکوروان چیست

فاکتورهای خطر

• سن و جنس : در سنین 50-30 و خانمها
  • حاملگی و مراقبت و بغل کردن مکرر بچه ها که باعث استفاده مکرر از شست بعنوان اهرم میشود.
  • کار ها و سرگرمی هایی که باعث حرکات مکرر و تکراری مچ می شود مثل بازکردن بطری و چالاندن لباس و بریدن با قیچی

سایر ریسک فاکتورها شامل آرتریت روماتوئید ، شکستگی یا التهاب قبلی در ناحیۀ لترال مچ و آثار بعد از زایمان مثل تغییرات هورمونی یا  گردن نگرفتن نوزاد می باشد

تنوسینوویت دو کوئروین چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک یا فیزیوتراپیست شما می تواند بر اساس معاینه مچ دست و ارزیابی حرکات آن، تشخیص دهد. عکسبرداری با اشعه ایکس برای تشخیص ضروری نیست، اما در صورتی که ممکن است علت دیگری برای علائم شما وجود داشته باشد، مانند آرتروز، ممکن است مفید باشد.

• سوالاتی از قبیل :علائم و مدت شروع انها / علائم بدتر شده یا ثابت است ؟/چه فعالیتی باعث تشدید علائم میشود ؟/ ایا

سرگرمی یا شغلی دارید که باعث حرکات مکرر مچ یا دست شود ؟/ جدیدا ضربه ای به مچ وارد نشده ؟/ ایا درد سبب کاهش

فعالیت شده ؟

• معاینه : تست فینکل اشتاین : کاربردی است ولی اختصاصی نیست . دراین تست اگر بیمار درد شارپ در کمپارتمان خلفی اول حس کند تست مثبت است.
  • رادیوگرافی :رادیوگرافی ساده برای رد سایر علل کاربرد دارد. MRI روتین نیست اما اگر شک بالینی قوی بود میتواند مفید باشد.
  • تشخیص کاملاً بالینی است و در صورت تمایل به تایید تشخیص، سونوگرافی التهاب در ناحیه را نشان خواهد داد.

درمان بیماری سندروم دکوروان

• ابتدا درمان های نگهدارنده ؛ آتل زدن – این معمولاً شامل بی‌حرکتی پایه شست و مچ می‌شود و می‌تواند از پوشیدن آن به صورت تمام وقت تا یک شب و در حین فعالیت‌های تشدیدکننده متفاوت باشد. آتل می تواند از انواع سفارشی یا پیش ساخته باشد که بر اساس فراوانی و شدت درد شما تعیین می شود. بهترین روش استفاده همزمان از یک اسپلینت برای انگشت شست و مصرف مسکن های ضدالتهابی غیراستروئیدی و عدم انجام فعالیت هایی که سبب درد میشوند
  • اصلاح فعالیت – این معمولاً شامل یک دوره اولیه اجتناب از فعالیت های تشدید کننده شناخته شده تا زمانی است که درد برطرف شود. همچنین اغلب نیاز به ایجاد برخی تغییرات کوچک و طولانی مدت در عادات روزانه دارد.
  • ماساژ بافت نرم – شکم عضلانی تاندون های EPB/APL بیشتر از ساعد قرار دارند. از بین بردن هرگونه سفتی در اینها می تواند تنش را در سطح التهاب کاهش دهد.
  • تقویت هر دو تاندون آسیب دیده و همچنین تاندون های اطراف مچ دست.
  • نوار کینزیو – این می تواند به کاهش درد و حرکت انگشت شست در زمانی که آتل زدن در طول روز عملی یا قابل تحمل نیست کمک کند.
  • تزریق کورتیکواسترویید موضعی اگر بعد از 6-4 هفته درمان نشود
  • فیزیو تراپی ؛ سبب تسکین درد و کمک به برگشت دامنه حرکتی مچ میشود
  • انجام برخی حرکات کششی و ورزشی به درمان کمک میکند
  • جراحی ؛ اگر پیشرفتی از درمان تا 3 ماه حاصل نشد یا عود بیماری داشتیم بیمار را برای ادامه ی درمان به متخصص  ارجاع میدهیم. جراحی با آزادسازی کمپارتمان اول خلفی، گیر افتادگی تاندون را تصحیح میکنند .
  • بریس: قاعدۀ شست و مچ را میگیرد در نتیجه با کاهش حرکت، درد را کم میکند. روزانه و در فعالیت باید مورد استفاده قرار گیرد

چگونه می توانم از تنوسینوویت DeQuervain پیشگیری کنم؟

اصلاح فعالیت کلیدی است. اگر متوجه درد زود هنگام در سمت شست مچ دست خود شدید، توجه کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

پرهیز از حرکات مکرر یا طولانی با دامنه انتهایی مچ دست و شست.

استفاده از دو دست برای بلند کردن اجسام سنگین

یک مچ بند معمولی را برای شب در نظر بگیرید

چگونه ورزش می تواند کمک کند؟

اگر مبتلا به De Quervain هستید، نشان داده شده است که تمرینات تقویتی روند بهبودی را تسریع کرده و علائم شما را کاهش می دهد.

به عنوان مثال، برخی تمرینات می تواند کمک کند:

کاهش التهاب

بهبود عملکرد

جلوگیری از عود

همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه مچ دست خود را به گونه ای حرکت دهید که استرس را کاهش دهد. شما باید ظرف 4 تا 6 هفته پس از شروع تمرینات ورزشی خود بهبودی را مشاهده کنید.

چه طور باید شروع کرد؟

برای برخی از این تمرینات به این تجهیزات نیاز دارید:

توپ بتونه

نوار مقاومت الاستیک

نوار لاستیکی

وزن کم

اگر وزنه ندارید، می توانید از قوطی غذا یا چکش استفاده کنید. همچنین می توانید یک بطری آب را با آب، ماسه یا سنگ پر کنید.

می توانید این تمرینات را چند بار در طول روز انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که با زیاده روی در آن استرس یا فشار اضافی ایجاد نکنید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نیاز داشته باشید که تکرارهای کمتری انجام دهید یا چند روز استراحت کنید.

نکات ایمنی:

• فقط به اندازه لبه خود دراز کنید.
  • خودتان را به هیچ موقعیتی مجبور نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که از انجام هر گونه حرکت تند خودداری کنید.
  • حرکات خود را یکنواخت، آهسته و صاف نگه دارید.