درمان دیسک کمر بدون جراحی در مشهد

کمر درد، درد هایی دیسک ستون فقرات و همچنین عارضه های مختلف دیسک کمر به دلایل مختلفی از جمله دیسک کمر، فتق دیسک کمر و… به وجود می آیند.
به همین دلیل روش ها و درمان های مختلفی برای درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی به عنوان جایگزین پیشنهاد می شوند که در این مقاله به آن می پردازیم.
قبل از هر چیز لازم است توسط پزشک متخصص معاینات لازم برای تعیین علت درد انجام شود و در صورت وجود علت عضلانی اسکلتی در کمردرد یا دیسک کمر، درمان غیر جراحی دیسک کمر صورت می پذیرد.

دکتر سعید مهاجرزاده، یکی از بهترین متخصان ارتوپد کشور عواملی مانند سن بیمار، سوابق پزشکی بیمار، شدت و علت کمردرد، سیر بیماری و نظر شخصی بیمار را در نظر می گیرد و راهکارهایی را برای کاهش کمر در پیش می گیرد.
بهترین درمان دیسک بین مهره ای، درمانی است که بتواند بیماران را در سریع ترین زمان ممکن و البته با کمترین هزینه با کمترین عوارض و ناتوانی به زندگی بازگرداند.

فهرست مطالب

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

  • کمردرد مزمن و گاهی شدید که سبب بروز مشکلات زیادی برای فرد مبتلا می شود.
  • گزگز و مورمور، بی حسی و سرد و گرم شدن پاها
  • انتشار درد به پاها
  • تشدید درد با نشست و برخاست و حتی عطسه و سرفه
  • ضعف پاها
  • اختلال در عملکرد پاها
  • اختلالات حرکتی

دلایل بیماری دیسک کمر

  • کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف پذیری آن به دلیل افزایش سن
  • وارد آمدن فشار بیش از حد به ستون فقرات به دلایلی مانند بلند کردن اجسام سنگین
  • ورزش سنگین و بدون آمادگی قبلی
  • آسیب دیدگی دیسک ها در اثر وارد شدن ضربه شدید به ستون فقرات در اثر حوادث ناگهانی

بهترین روش درمان دیسک کمر بدون جراحی

طب سوزنی

در طب سوزنی از سوزن های نازک به اندازه مو استفاده می شود که در نزدیکی ناحیه درد در پوست قرار می گیرند، سازمان غذا و داروی آمریکا طب سوزنی را به عنوان درمان موثری برای دیسک کمر تایید کرده است.

گرما درمانی

برای درمان دیسک کمر، استفاده از حرارت برای کاهش اسپاسم عضلانی و نقاط درد ناشی از فتق دیسک توصیه می شود. علاوه بر آن گرما جریان خون را افزایش می دهد و به درمان کمردرد کمک می کند.
اعمال گرما می تواند به تسکین اسپاسم عضلانی کمک بسیاری کند، پدهای گرمایشی، کمپرس گرم و پوشش های حرارتی چسبی گزینه های خوبی هستند.

دارو

داروی کمر درد بیشتر داروهای ضد التهاب، مسکن و شل کننده های عضلانی است که با نظر متخصص، جهت بهبود دیسک کمر توصیه می شود.
بهترین دارویی که برای دیسک کمر وجود دارد داروهای ضد التهاب است که باید به مدت حداقل یک هفته مصرف شود.
این داروها شامل دیکلوفناک ، ژلوفن ، بروفن ، ملوکسیکام ، پیروکسیکام به صورت قرص مصرف می شود و علاوه بر این یک داروی شل کننده عضلانی مانند متوکاربامول یا تیزانیدین نیز در کنار آن مصرف می شود.
داروی دیگری که کمک می‌کند داروهایی که انتقال درد را مهار می‌کنند شامل پرگابالین و گاباپنتین است.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و درمان دیسک کمر در مشهد، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

فیزیوتراپی

یکی از بهترین روش های درمان غیر جراحی دیسک کمر فیزیوتراپی است، فیزیوتراپی دیسک کمر به عنوان بهترین و موثرترین روش در درمان غیرجراحی دیسک کمر شناخته می شود که نیاز به انجام عمل جراحی را به حداقل می رساند.

فیزیوتراپیست با آموزش انجام حرکات فعال و یا غیر فعال عضلات ، ماساژ و دستکاری ستون فقرات به بهبود شرایط فرد مبتلا به فتق دیسک کمر کمک می کند.

تمرینات ورزش همچنین بخش مهمی از برنامه درمان فیزیوتراپی دیسک ستون فقرات است. انجام تمرینات ورزشی مناسب با وضعیت بیمار باعث کاهش فشار در دیسک بین مهره ای، رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی و کمک به تنظیم مفاصل پشت ستون فقرات می شود.

روش درمان غیر جراحی دیسک کمر فیزیوتراپی

کشش ستون فقرات

کشش ستون فقرات، نوعی درمان با رفع فشار است که فشار بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد. این روش  به صورت دستی و یا مکانیکی انجام میشود.
متخصصان در این تکنیک با کشیدن ستون فقرات موجب صاف شدن ستون فقرات و بهبود توانایی بدن برای ترمیم خود می‌شوند.

 تزریق در داخل مفاصل ستون مهره ها یا فضای اپیدورال 

تزریق اپیدورال به تسکین درد کمرو بازگشت به فعالیت های روزانه کمک می کند. این روش درد کمر ناشی از آسیب دیسک را تسکین می دهد. (سیب‌دیدگی دیسک باعث وارد آمدن فشار بر اعصاب نخاعی می‌شود). تزریق اپیدورال یک روش غیر جراحی است و معمولاً همراه با دارو درمانی و فیزیوتراپی استفاده می شود.
قبل از تزریق پزشک سابقه پزشکی بیمار، آلرژی به دارد ها را بررسی می کند و باید مصرف داروهای رقیق کننده خون متوقف شود. تزریق بین 15تا 45 دقیقه طول می کشد و از بی حسی موضعی برای تزریق استفاده می شود. یک سوزن توسط یک  فلورسکوپ اشعه ایکس به سمت ناحیه درد هدایت می شود و دارو تزریق می شود. 

اوزون تراپی دیسک کمر

یکی از جدیدترین روش های درمان دیسک کمر اوزون تراپی است، اوزون درمانی یکی از پیشرفته ترین تکنیک های اروپایی در کنترل و درمان دیسک کمر  است  که توسط بهترین متخصص ارتوپد مشهد ( دکتر سعید مهاجرزاده ) انجام می شود .

اوزون درمانی یا اوزون تراپی دیسک کمر یک روش بدون تهاجم در درمان دیسک کمر است که با شدت بخشیدن به جریان خون در مفاصل و خاصیت ضد التهابی باعث ترمیم بافت آسیب دیده میشود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از پرکاربردترین روش های فیزیوتراپی در درمان کمردرد است که با استفاده از لیزرهای پرتوان و کم توان به تسکین علائم این بیماری کمک می کند.
انرژی لیزر پرتوان سبب افزایش انرژی ، گرمای عمقی و متابولیسم را در بافت های هدف بدن افزایش می دهد و در نتیجه روند بهبودی را تسریع می کند.

آب درمانی و ماساژ درمانی

پیاده روی در آب برای کمردرد مفید است، اما آب درمانی فقط راه رفتن در آب نیست و باید زیر نظر فیزیوتراپیست انجام شود و بسته به مشکل خاص شما تمرینات در آب به شما آموزش داده می شود.

ماساژ همچنین به عنوان یک روش درمانی غیرتهاجمی در کنار سایر روش های درمانی برای درمان انواع دردهای کمر و گردن و سایر دردهای اسکلتی- عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد. مانند روش های دیگر، این درمان باید در فواصل زمانی معین تکرار شود.

فتق دیسک کمر

چه افرادی بیشتر در معرض بیرون زدگی دیسک کمر هستند؟

آقایان بیشتر از خانم‌ها در معرض بیرون زدگی‌ دیسک کمر هستند. شایعترین سن فتق دیسک کمر بین ۳۰ تا ۵۰ سال است. به این دلیل که در این سن معمولآ دیسک‌ها پر آب هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند، لذا احتمال بیرون زدگی بیشتری وجود دارد.

اما با افزایش سن، آب دیسک کاهش یافته و احتمال کمی وجود دارد تا آب داخل دیسک به بیرون بیاید و ریشه‌های عصبی را تحت فشار قرار می‌دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 21 میانگین: 4.3]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

11 پاسخ

  1. بهترین متخصص دیسک کمر در مشهد دکتر سعید مهاجرزاده است.
    خیلی ادم متخصص و با اطلاعاتی هستند، خدا خیرشون بدهه مادر بنده رو یکسال درمان کردند.
    مرسی اقا دکتر

  2. سلام وقتتون بخیر
    من خانمی ۵۰ سال هستم و میخواستم بدونم آیا آقا دکتر درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر در مشهد هم انجام می دهند؟؟ من تمامی علائم تنگی کانال نخاع رو دارم ولی نمیخوام عمل سنگینی انجام بدم ، میخواستم ببینم اقا دکتر نظرشون در این مورد چیه؟؟ آیا این درمان برای من موثر هست

    1. سلام واسه دیسک وتنگی کانال لیزردرماتی میخوام انجام بدم میخوام بدونم هزینش چقدره بیمه تکمیلی نیروهای مسلح هم دارم

  3. سلام هزینه اوزون تراپی چندهست وآیا بیمه نیروهای مسلح این مدل درمان رو پوشش میده یانه هزینه بدون بیمه چندمیشه وهزینه لیزردرماتی دیسک کمر حدودا چندمیشه ممنون میشم جواب بدین

  4. من 5ماهه که کاملااستراحت مطلق هستم همه جورمسکن وطب سوزنی انجام دادم خوب نشدم همه دکتراگفتن جراحی ولی چون 60سالم هست اصلا راضی نمیشم براهمین اگر بالیزر درمان بشم انجام میدم

  5. سلام خسته نباشید بخشید من موره کمرم یک مقدار از سرهم درفته پای چپم گزگزمیکندروی پام ران وکشاله ران دردمیکند بلیزر و فیزیوتراپی خوب می‌شود چون نمخواهم عمل کنم

  6. سلام من قبلا جایی دیگه اوزون درمانی انجام دادم آزاد ۲/۵۰۰ ازمن گرفت اصلا هم فایده نکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *