درمان دیسک گردن در مشهد

گردن انسان از هفت استخوان به نام مهره ساخته شده است؛ در بین این مهره های استخوانی دیسک های بین مهره ای قرار دارند.
دیسک مانند بالشتی است که باعث میشود حرکت مهره‌ها روی هم به نرمی انجام شود و فشار جمجمه را روی مهره‌ها توزیع میکند.
در واقع دیسک مانند ضربه گیر برای گردن عمل می کند و ما به کمک دیسک می توانیم گردن خود را به جلو و عقب و چپ و راست حرکت دهیم.
اگر لایه خارجی که دیسک آن را احاطه کرده دچار پارگی شود ، مرکز ژله ای آن از طریق شکاف خارج شده و فتق دیسک به وجود خواهد آمد.
عواملی مانند افزایش سن موجب می شوند که دیسک های ستون فقرات انعطاف پذیری خود را از دست بدهند و رباط هایی که اطراف دیسک ها هستند به دلیل شکننده بودن به آسانی دچار پارگی خواهند شد.

علت دیسک گردن چیست؟

دربیشتر موارد دیسک گردن در اثر یک فشار ناگهانی بر گردن رخ می‌دهد؛ این حالت در حین حرکاتی که منجر به خم و راست شدن یا پیچش ناگهانی گردن می‌شوند اتفاق می‌افتد؛ برای مثال در اثر افتادن یا تصادف با خودرو.

گاهی اوقات فتق دیسک گردن بطور تدریجی طی چند هفته یا چند ماه رخ می‌دهد. هرچند عوامل خطری وجود دارند که می‌توانند احتمال ابتلا به دیسک گردن را افزایش دهند، از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش سن
  • آسیب به ستون فقرات
  • شیوه زندگی

تاثیر افزایش سن بر روی دیسک گردن

با افزایش سن، دیسک‌ها به تدریج خشک می‌شوند که بر استحکام و انعطاف پذیری آنها تاثیر می‌گذارد.
اکثر مطالعات نشان داده اند که خانمها در معرض خطر بیشتری برای فتق دیسک گردن هستند.

آسیب به ستون فقرات

یکی از علت های مهم دیسک گردن آسیب های ستون فقرات است برای مثال تصادفات شدید رانندگی می توتند باعث بیرون زدن دیسک گردن شود.
همچنین علائم دیسک گردن می تواند به علت بلند کردن نادرست یک جسم سنگین و یا چرخیدن بیش از اندازه ی بدن به وجود آید.

شیوه زندگی

عدم انجام ورزش منظم، نداشتن رژیم غذایی متعادل و استفاده از دخانیات نقش عمده‌ای در مشکلات دیسک دارند.
علاوه بر این، وضعیت بد قرارگیری بدن، وزنه زدن بصورت نامناسب یا مکرر و حرکات پیچشی می‌توانند فشار اضافه‌ای را بر ستون فقرات گردنی وارد کنند.

علائم دیسک گردن

علائم دیسک گردن چیست؟

درد گردن

گردن درد شایع ترین علامت بیماری دیسک گردن است. گردن درد نوعی درد مکانیکی است، یعنی با حرکت بدتر و با استراحت بهتر می شود.
 گردن درد گاهی اوقات در شب افزایش می یابد، زیرا در شب ماهیچه های ما شل می شوند و گردن دیگر حالت صاف و مستقم خود را که در بیداری دارد را از دست می دهد و به همین جهت درد ناشی از دیسک گردن در شب ها افزایش پیدا می کند.

بی حسی یا سوزش

افراد مبتلا به فتق دیسک اغلب از بی حسی یا سوزش، گزگز در بازو یا شانه شکایت دارند.
به طور معمول، هر عصب بخشی از اندام فوقانی را عصب دهی می کند. بنابراین هنگامی که به یکی از ریشه های آن فشار وارد می شود، تبدیل به درد، احساس سوزش و بی حسی در کانال ریشه می شود.

ضعف عضلانی

هر عضله ای توسط چندین ریشه های عصبی ، عصب دهی می شود. بنابراین اگر فشار بر روی یکی از این ریشه های عصبی وارد شود باعث ضعف یا در موارد شدیدتر لاغر شدن عضله می شود.

روش های درمان دیسک گردن

درمان دیسک گردن، بسته به شدت و ضعف عارضه و  میزان حاد بودن علائم دیسک گردن متفاوت بوده و بهترین پزشک متخصص دیسک گردن راه های درمانی متنوعی را به شما پیشنهاد می دهد. که اولویت روش های درمان از روش های غیر تهاجمی شروع شده و عمل جراحی آخرین انتخاب می باشد. می توان از جمله روش های درمان دیسک گردن به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دیسک گردن بستگی به شدت، ضعف عارضه ومیزان حاد بودن علائم دیسک گردن دارد وبرای درمان بهترین روش مشاوره با پزشک متخصص ارتوپد است

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و درمان دیسک گردن در مشهد، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

در مجموع اولویت روش های درمانی از روش های غیر تهاجمی شروع می شود و جراحی آخرین انتخاب است. روش های درمان دیسک گردن شامل موارد زیر است :

•  اوزون تراپی دیسک گردن در مشهد
  • ورزش و تمرینات مناسب برای درمان دیسک گردن
  •  جراحی دیسک گردن
  •  ورزش‌های فیزیوتراپی
  •  دارو های درمان دیسک گردن

دارو درمان دیسک گردن

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) به کاهش التهاب در درمان فتق دیسک گردن کمک می کنند. از آنجا که درد ناشی از فتق دیسک گردن به دلیل التهاب ریشه های عصبی و بافت اطراف ایجاد می شود. داروهای NSAID شامل استامینوفن، دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن معمولاً برای درمان اولیه فتق دیسک گردن توصیه می شوند. پزشک ممکن است مسکن های کوتاه مدت برای شما تجویز کند. به دلیل خطر بالای عوارض جانبی مسکن های تجویزی فقط برای دوره های کوتاه مدت مانند یک تا دو هفته استفاده می شوند.

تزریق

زمانی که داروهای خوراکی و فیزیوتراپی تسکین کافی برای درد ناشی از فتق دیسک گردن ایجاد نمی کنند، ممکن است داروهای تزریقی توصیه شوند. اکثر تزریقات گردن تحت فلوروسکوپی (هدایت اشعه ایکس) برای تعیین موقعیت دقیق سوزن در ستون فقرات انجام می شود. هدف از تزریق درمانی در درمان فتق دیسک، قرار دادن دارو در جایی که باید باشد بدون آسیب رساندن به ساختارهای حیاتی ستون فقرات مانند ریشه های عصبی، رگ های خونی یا نخاع است. دو تزریق رایج برای فتق دیسک گردن عبارتند از:

1_ تزریق استروئید اپیدورال گردن: محلولی از استروئیدها به فضای اپیدورال (لایه بیرونی کانال نخاع) برای کاهش التهاب تزریق می شود. این تزریق رایج ترین فتق دیسک است.

2_ تزریق به اطراف ریشه عصب گردنی: محلول استروئیدی در نزدیکی عصب نخاعی به هنگام خروج از سرکارگر یا سوراخ بین مهره ها تزریق می شود. از این تزریق می توان برای تعیین اینکه کدام ریشه عصبی باعث درد می شود نیز استفاده کرد.

اوزون تراپی دیسک گردن در مشهد

اوزون تراپی پاسخی است به تلاشهای علم پزشکی به یافتن جایگزینی مناسب برای کورتون درمانی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

اوزون تراپی دیسک گردن یک روش غیر جراحی با کمترین تهاجم در درمان فتق دیسک گردن است که توسط جراح ارتوپد انجام می شود.

انتخاب بیمار مناسب و مناسب بودن یا نبودن این روش برای آن نقش مهمی در موفقیت این روش درمانی دارد.

اگر این درمان توسط پزشک متخصص انجام شود، خطر خاصی وجود ندارد و بیمار با مشکلی مواجه نخواهد شد.

درمان دیسک گردن با اوزون بسیار ایمن تر از جراحی است و هزینه های درمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اوزون از یک مولکول اکسیژن و با یک اتم اکسیزن اضافه تشکیل شده که در بافت های بدن تبدیل به اکسیژن در دسترس سلول ها می شود و از این طریق می تواند به روند بهبودی کمک زیادی بکند.

فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپی برای بیرون زدگی دیسک یک روش بسیار موثر است و هدف از انجام آن کاهش درد و سفتی و اسپاسم عضلات می‌باشد. به محض آنکه علائم و نشانه‌های حاصل از بیرون زدگی دیسک کاهش پیدا کرد متخصص فیزیوتراپی به شما برای بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضلات کمک خواهد کرد.
متخصص فیزیوتراپی به طراحی یک برنامه ورزشی می‌پردازد که به تسکین درد کمک می‌کند و باعث می‌شود گردن شما قوی و انعطاف پذیر باشد و از بروز آسیب دیدگی و مشکلات بیشتر در ناحیه گردن جلوگیری خواهد کرد.
 در فیزیوتراپی علاوه بر ورزش از مدالیته‌های منفعل متعددی از قبیل تراکشن دستی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، تحریک الکتریکی و التراسوند تراپی استفاده می‌شود که هدف از کاربرد آنها رفع علائم و نشانه‌های حاصل از بیرون زدگی دیسک گردن و کاهش التهاب می‌باشد. در بخش زیر به طور دقیق بررسی برخی از روش‌های رایج فیزیوتراپی می‌‌پردازیم که برای درمان بیرون زدگی دیسک گردن کاربرد دارند.

[کل: 12 میانگین: 4.4]

1. به نظر من بهترین دکتر ارتوپد در مشهد، دکتر سعید مهاجرزاده هستند.
    من گردن درد شدید داشتم پیش چند تا دکتر دیگه هم رفته بودم اونا فقط دارو بهم دادن ولی ایشون کاملا روش های دیگه رو بهم معرفی کردن و الان خداروشکر خیلی بهترم
    ممنونم ازشون

2. به نظر من بهترین دکتر ارتوپد در مشهد، دکتر سعید مهاجرزاده هستند.
    ممنونم ازشون

3. سلام وقت بخیر
    من آرتروز شدید گردن دارم و دنبال متخصص آرتروز گردن در مشهد هستم میخواستم بدونم آقا دکتر مطبشون در مشهد است؟؟
    آرتروز من بسیار شدید شده است و با دارو دیگر بهبود نمی یابد لطفا در زمینه درمان بهم مشاوره بدین

4. سلام خوبین ببخشید مامان من گردن درد دارن ک دکتر بهشون گفتن ک آرتروز گردن دارین یا دیسک گردن نمیدونم ولی دستشم درد میگیره مشکل از کجاست میتون آقای دکتر بگن ک ما نوبت بگیریم بیایم مشهد آخه مشهدی نیستیم

1. سلام وقتتون بخیر
      متوجه شرایط شما هستیم ولی برای تشخیص درست حتما لازمه که توسط دکتر مهاجرزاده معاینه بشن