فواید آب درمانی برای دیسک کمر

دیسک کمر عارضه ای است که در اثر وارد شدن فشار زیاد یا ضعیف شدن عضلات کمر در اثر بالا رفتن سن یا عوامل دیگر ممکن است به وجود آید.
مهمترین علامت پارگی دیسک کمر درد کمر است، به طوری که در 60 تا 80 درصد افرادی که دچار پارگی دیسک کمر هستند دیده می شود.
یکی دیگر از علامت های شایع دیسک کمر درد سیاتیک است؛ یعنی دردی که از کمر به داخل باسن و سپس پشت ران و پشت ساق پا سرایت می کند.
امروزه از روش های مختلفی برای درمان دیسک کمر استفاده می شود که هر یک از آنها تاثیر خود را خواهند داشت.
آب درمانی یکی از روش درمانی مکمل طبیعی است که اغلب افراد به عنوان یک روش موثر از آن استفاده می کنند.
آب درمانی جایگزینی قدرتمند برای جراحی است که با تمرینات آبی سبب بهبود بیماری دیسک کمر ( فتق دیسک کمر) است.
در مجموع قبل از انتخاب روش درمانی برای دیسک کمر لطفا با پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد مشهد مجموعه ای از بهترین روش های درمانی را در کلینیک فوق تخصصی خود برای درمان دیسک کمر به بیماران ارائه می دهد.

آب درمانی دیسک کمر

آب درمانی یا هیدروتراپی یکی از روش های درمانی است که از زمان گذشته مورد توجه افراد بوده است و امروزه به عنوان یکی از متدهای مهم و موثر درمانی در بهبود دیسک کمر کاربرد دارد.
این روش درمانی بر پایه خواص فیزیکی آب است که با کاهش وزن در آب، استفاده از نیروی فشار آب به عنوان یک عامل مقاومتی جهت تقویت عضلات بکار می رود و سبب کاهش درد بیمار، تقویت مفاصل و عضلات ضعیف شده و افزایش دامنه حرکتی مفاصل می شود.
برای درمان عارضه‌های زیر از آب درمانی می توان بهره گرفت :

• تسکین درد
  • کمردرد
  • گرفتگی و درد عضلانی
  • مشکلات مفصلی یا عضلانی
  • گردش خون نامناسب
  • بیماری‌های التهابی مفصل (آرتریت)
  • آرتروز
  • اختلال‌های خواب
  • روماتیسم

ورزش های دیسک کمر در آب

ورزش شماره یک ( تمرین بالا آوردن پا در آب)‌

در این حرکت در حالی که از لبه استخر با دست خود گرفته اید بر روی یک پا بایستید و پا دیگر را به سمت بالا بیاورید . این حرکت باعث کشش و تقویت ماهیچه‌ها در ساق پا، لگن و پایین کمر می‌شود.

ورزش شماره دو (تمرین کشش زانو به سمت سینه)

در این حرکت در حالی که با یک دست از لبه استخر گرفته اید و روی یک پا ایستاده اید پای دیگر را خم کنید و به سمت قفسه سینه خود بکشید. این حرکت باعث کشش و تقویت ماهیچه‌ها در ساق پا، لگن و پایین کمر می‌شود.

ورزش شماره سه ( کشش عضله باسن)

1. پشت دیوار استخر بایستید به طوری‌که حدود 20 سانتی‌متر از دیواره استخر فاصله داشته باشید .پاها را بهم نزدیک کنید.
  2. اکنون یک پا را بلند کنید و زیر زانو ها را با هر دو دست بگیرید و آنرا را به سمت قفسه سینه بکشید به طوری که مقدار کشش در پشت مفصل ران حس کنید برای مدت به شماره در این وضعیت بمانید.
  3. این تمرین را 10 بار تکرار کنید و سپس همین کار را با پای مقابل انجام دهید

ورزش شماره چهار ( تمرین پیاده‌روی در استخر)

در استخر بایستید و توجه کنید آب تا قفسه‌ی سینه شما بالا آمده باشد. اکنون به سمت جلو یا عقب شروع به راه رفتن کنید. در این پیاده‌روی هیچ فشاری به مفاصل زانو و لگن شما وارد نمی‌شود. همچنین افرادی که دچار آرتروز در این مفاصل هستند، می‌توانند از این تمرین بهره ببرند.

ورزش شماره پنج

پشت به دیوار استخر بایستید، بدون جدا شدن کمر از استخر زانوها را تا 90 درجه خم کنید و 10 تا 15 ثانیه در حالت نیمه نشسته بمانید. این کار را 3 بار انجام دهید.

فواید و خواص آب درمانی

فواید آب درمانی معمولا در درمان آسیب‌های عضلانی، استخوانی و بیماری‌هایی مثل آرتروز، زانو درد و دیسک کمر است. در ادامه در مورد خواص آب درمانی بیشتر توضیح خواهیم داد.

• تقویت عضلات بدن

آب درمانی در تقویت عضلات بدن موثر است. به این ترتیب افزایش دمای آب استخر که معمولا بین 34 تا 37 درجه سانتیگراد است و همچنین وجود مقاومت در برابر آب باعث کاهش اسپاسم و نرمی مفاصل و ماهیچه ها می شود.

با وجود مقاوت در آب، ورزش فشار بیشتری به ماهیچه ها وارد می کند و آب گرم به افزایش جریان خون و باز شدن رگ ها کمک می کند. این حالت برای بیمارانی که مشکلات ستون فقرات، کمردرد و اسپاسم عضلانی دارند بسیار مفید است.

• بهبود آرتروز

افراد مبتلا به آرتروز اغلب دچار مشکل در حرکت هستند. هر گونه فعالیت بدنی با پیشرفت بیماری دردناک تر می شود. آرتروز بیماری است که باعث ساییدگی و از دست دادن مفاصل می شود.

از آنجایی که آب درمانی فشار روی مفاصل و وزن بدن در آب را کاهش می دهد، کشش و ورزش برای این افراد آسان تر است. یکی دیگر از خواص آب درمانی برای آرتروز این است که شیوع بیماری را کاهش می دهد.

• لاغری و کاهش وزن

خواص آب درمانی در کاهش وزن و به‌خصوص چربی‌های شکم و پهلو آشکار است. زیرا با وجود مقاومت در برابر آب و درگیری عضلات در تمرینات آب درمانی، می توانید روی قسمت های مختلف بدن کار کنید. افراد چاق معمولا انجام فعالیت های بدنی مختلف در باشگاه برایشان مشکل است. بنابراین می توانند با کمک یک متخصص آب درمانی در آب تمرین کنند.

• درمان دیسک کمر

کمردرد ناشی از التهاب یا فتق دیسک یکی از دردناک ترین و جدی ترین آسیب های فیزیکی است، زیرا بر تمام فعالیت های روزانه ما تأثیر می گذارد.
تقویت عضلات کمر و پاها در تسکین این درد موثر است. به طوری که با تمرینات اصلاحی و فیزیوتراپی از میزان درد تا حد زیادی کاسته می شود.

اما در برخی موارد انجام همین تمرینات سخت و خسته کننده است، به خصوص برای افرادی که جراحی کرده اند. به همین دلیل آب درمانی گزینه خوبی برای این افراد است. قرار گرفتن در آب و افزایش جریان خون در بدن باعث کاهش درد می شود و تمرینات کششی و قدرتی عضلات را تقویت می کند.

• درمان دردهای زانو

همانطور که قبلا ذکر شده است، آب درمانی برای تسکین درد آرتروز استفاده می شود. گاهی اوقات زانو درد صرفا به دلیل آرتروز نیست، بلکه می تواند ناشی از تصادف یا مشکلات دیگر باشد. آب درمانی بهترین گزینه برای افرادی است که تحت عمل جراحی زانو قرار می گیرند. برای افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی مفصل تعویض شده ، بهتر است بیمار تمرینات فیزیوتراپی را در آب انجام دهد تا درد را کاهش دهد.

[کل: 11 میانگین: 3.5]