زخم پای دیابتی چیست و چگونه درمان می شود؟

برخی از افراد مبتلا به دیابت دچار بی حسی در پاها یا جریان خون ضعیف می شوند. که می تواند تشخیص تاول، زخم و بریدگی را دشوار کند. زخم های تشخیص داده نشده و درمان نشده می توانند به سرعت عفونی شوند و منجر به عوارض و گاهی قطع عضو شوند. استراتژی های زیادی برای محافظت از شما در برابر زخم و عفونت وجود دارد.

بیماری های پای دیابتی چیست؟

افراد مبتلا به دیابت اغلب با پاهای خود مشکل دارند. آنها ممکن است به راحتی دچار زخم، بدشکلی و عفونت در پا شوند.
اگر به سرعت درمان نشود، زخم پا یا تاول در فرد مبتلا به دیابت می تواند عفونی شود. گاهی اوقات جراح برای جلوگیری از گسترش عفونت باید انگشت، پا یا بخشی از ساق پا را قطع کند.

چه کسانی ممکن است مشکلات پای دیابتی را داشته باشند؟

مشکلات پا اغلب در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد، به ویژه در میان افرادی که دارای موارد زیر هستند:

☑️ آسیب عصبی یا جریان خون ضعیف در پاها.
☑️ مشکل در مدیریت سطح قند خون در دوره های طولانی، از جمله دوره های مکرر هیپرگلیسمی (قند خون بسیار بالا).
☑️ BMI بیش از 25 (اضافه وزن/چاقی).
☑️ فشار خون بالا یا کلسترول بالا.

چه کسانی ممکن است مشکلات پای دیابتی را داشته باشند؟

علل بیماری پای دیابتی چیست؟

قند خون بالا در طولانی مدت می تواند باعث نوعی آسیب عصبی به نام نوروپاتی مرتبط با دیابت شود. نوروپاتی مرتبط با دیابت می تواند در سراسر بدن رخ دهد، اما اغلب در پاها و ساق ها.

این وضعیت ممکن است باعث شود احساس پاهای خود را از دست بدهید. اگر پاهای شما بی حس است، ممکن است متوجه تاول، بریدگی یا زخم نشوید. مثلاً ممکن است حتی یک سنگریزه را در جوراب خود احساس نکنید که پای شما را بریده است. زخم هایی که مورد توجه قرار نمی گیرند و درمان نمی شوند می توانند عفونی شوند.

دیابت همچنین می تواند بر جریان خون در پاها و ساق های شما تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شریان محیطی PAD) ) هستند. این وضعیت باعث تنگ شدن یا انسداد شریان ها می شود. کاهش جریان خون (گردش خون ضعیف) می تواند بهبود زخم یا عفونت پای مرتبط با دیابت را دشوار کند.

علائم نوروپاتی مرتبط با دیابت چیست؟

علائم نوروپاتی مرتبط با دیابت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

☑️ پوست تیره در ناحیه آسیب دیده
☑️ کاهش توانایی احساس گرما یا سرما
☑️ ریزش مو در ناحیه
☑️ بی حسی
☑️ درد
☑️ مور مور

انواع زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی دارای چندین نوع است که عبارت‌اند از:

زخم‌های نوروپاتیک

در بروز این زخم‌ها نوروپاتی محیطی ناشی از بیماری شریان‌های محیطی وجود داشته اما هیچ‌گونه ایسکمی مشاهده نمی‌شود.

زخم ایسکمیک

زخم‌های ایسکمیک هنگامی بروز می‌دهند که فرد به بیماری شریان‌های محیطی مبتلا بوده اما به نوروپاتی محیطی دچار نمی‌باشد.

زخم نوروایسکمیک

این موارد هنگامی بروز می‌دهند که فرد به هر دو بیماری شریان‌های محیطی و نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت ابتلا دارد.
تشخیص درست و شناسایی عامل زخم دیابتی به دلیل تأثیرگذاری بر برنامه درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

علل بیماری پای دیابتی چیست؟

اگر نوروپاتی مرتبط با دیابت منجر به زخم پا شود، علائمی که باید مراقب آنها بود چیست؟

☑️هرگونه تغییر در پوست یا ناخن پا، از جمله بریدگی، تاول، پینه یا زخم
☑️ ترشح مایع یا چرک
☑️ بوی بد
☑️ درد
☑️ سرخی
☑️ تغییر رنگ پوست
☑️ تورم

شرایط پای دیابتی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بیماری های پای مرتبط با دیابت، یک ارائه دهنده پزشک موارد زیر را انجام می دهد:

در مورد علائم و نحوه مدیریت قند خون بپرسید.

انگشتان پا، پاها و ساق ها خود را بررسی کنید. و با وسایل مختلف لمس کنید تا بررسی کنید که آیا بی حسی دارید یا خیر.

اگر زخم یا تاول مرتبط با دیابت وجود داشته باشد، پزشک احتمالاً موارد زیر را انجام می دهد:

آن را برای هر گونه علائم عفونت، مانند قرمزی، تورم، گرمی، تغییر رنگ یا ترشح بررسی می کند.

برای گرفتن عکس های عمیق تر از پوست، آزمایش هایی مانند اشعه ایکس یا ام آر آی درخواست می دهد.

نمونه ای از پوست یا ترشحات را برای آزمایش عفونت می گیرد.

زخم های پای دیابتی چگونه درمان می شوند؟

درمان  شامل موارد زیر است:

تمیز کردن زخم.

تخلیه هر گونه مایع یا چرک از زخم.

برداشتن یا بریدن بافت مرده یا عفونی (دبریدمان).

استفاده از باند و پمادهای مخصوص برای جذب مایع اضافی، محافظت از زخم و کمک به التیام آن.

تجویز ویلچر یا عصا برای کاهش وزن از روی پای آسیب دیده (به نام تخلیه).

تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی یا وریدی برای مدیریت و از بین بردن عفونت.

موارد شدید ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشد.

گاهی اوقات عفونت ها به استخوان ها یا بافت ها نفوذ می کنند و آبسه ایجاد می کنند. درمان رایج تخلیه آن است. ممکن است نیاز به برداشتن برخی از استخوان یا بافت داشته باشد، اما روش‌های جدیدتر، مانند اکسیژن درمانی، کمتر تهاجمی هستند.

چگونه می توان از زخم پای دیابتی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از هیپرگلیسمی و نوروپاتی مرتبط با دیابت، باید قند خون را با دقت مدیریت کنید.

شما همچنین می توانید خطر مشکلات پای مرتبط با دیابت را با موارد زیر کاهش دهید:

هر روز پاهای خود را برای هرگونه تغییر بررسی کنید. فراموش نکنید که بین انگشتان پا نگاه کنید. از کسی کمک بخواهید یا در صورت نیاز از آینه استفاده کنید.

چک کردن پاهای خود در هر ملاقات با یک پزشک.

ناخن های پای خود را کوتاه و سوهان شده نگه دارید.

حفظ جریان خون در پاها: به عنوان مثال، هنگام نشستن پاهای خود را بالا نگه دارید و انگشتان پا را اغلب تکان دهید.

اگر چاق هستید وزن خود را کم کنید.