کیست بیکر چیست؟ درمان کیست بیکر زانو

کیست بیکر (کیست پوپلیتئال) چیست؟

کیست بیکر که به عنوان کیست پوپلیتئال نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین اختلالات در زانو است. این کیست های پر از مایع یک توده در پشت زانو تشکیل می دهند که اغلب باعث سفتی و ناراحتی می شود. این بیماری به افتخار جراح قرن نوزدهمی که اولین بار آن را توصیف کرد، دکتر ویلیام مورانت بیکر، نامگذاری شده است.
کیست بیکر معمولاً از مشکلی در داخل مفصل زانو مانند آرتروز یا پارگی مینیسک ایجاد می‌شود. این شرایط باعث می شود مفصل مایع اضافی تولید کند که می تواند منجر به تشکیل کیست شود.
اکثر کیست های بیکر با درمان غیرجراحی که شامل تغییرات در فعالیت و داروهای ضد التهابی است، بهبود می یابند. برخی از کیست ها حتی ممکن است خود به خود و بدون هیچ درمانی از بین بروند.

آناتومی کیست بیکر

زانو بزرگترین و قوی ترین مفصل بدن است. این استخوان از انتهای تحتانی استخوان ران (استخوان فمور)، انتهای بالایی استخوان درشت نی (استخوان ساق پا) و کشکک (کاسه زانو) تشکیل شده است. یک بافت صاف و لغزنده به نام غضروف مفصلی انتهای استخوان ها را در جایی که به هم می رسند و یک مفصل را تشکیل می دهند، می پوشاند و از آنها محافظت می کند.

مفصل زانو با یک مایع شفاف (مایع سینوویال) پر شده است که به عنوان روان کننده برای کمک به کاهش اصطکاک درون مفصل عمل می کند. کیسه های کوچک پر از مایع به نام بورسا، مفصل را بالشتک می کند و به کاهش اصطکاک بین عضلات و سایر ساختارهای اطراف کمک می کند.

علائم و نشانه های کیست بیکر چیست؟

برخی از کیست های بیکر هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و تنها به طور اتفاقی در طول معاینه فیزیکی یا زمانی که اسکن MRI به دلایل دیگری انجام می شود، کشف می شوند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

☑️ احساس پری یا توده پشت زانو
☑️ زانو درد
☑️ سفتی یا سفتی در پشت زانو
☑️ تورم در زانو و ساق پا

اگر کیست خیلی بزرگ شود، می تواند جریان خون در وریدهای پای شما را مختل کند. این می تواند باعث درد، تورم، ضعف یا حتی بی حسی در صورت فشرده شدن عصب شود. به ندرت، کیست حتی ممکن است ترکیده شود.

گاهی اوقات علائم کیست ممکن است شبیه علائم لخته خون یا ترومبوز ورید عمقی باشد که یک مشکل بسیار جدی تر است. اگر درد و تورم فزاینده در ساق پا دارید، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا لخته خون را رد کنید.
سپس پزشک شما معاینه دقیق زانوی آسیب دیده شما را انجام می دهد و آن را با زانوی “عادی” شما مقایسه می کند.

☑️تورم
☑️ناپایداری مفصل
☑️ هنگامی که زانوی خود را خم می کنید، صدای کلیک یا ترکیدن
☑️سفتی مفصل و محدوده حرکتی محدود

پزشک همچنین پشت زانوی شما را که در آن کیست قرار دارد لمس می کند .اغلب، کیست زمانی که زانو کاملاً کشیده می شود سفت می شود و زمانی که زانو خم می شود نرم می شود.

علائم و نشانه های کیست بیکر چیست؟

تشخیص کیست بیکر چگونه صورت می گیرد؟

ممکن است آزمایش های تصویربرداری برای کمک به تایید تشخیص و ارائه اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت شما تجویز شود.

☑️ اشعه ایکس: اشعه ایکس تصاویری از ساختارهای متراکم مانند استخوان ارائه می دهد. اگرچه کیست را نمی توان در عکس اشعه ایکس مشاهده کرد، ممکن است برای پزشک شما تجویز شود تا باریک شدن فضای مفصل و سایر علائم آرتریت در مفصل را بررسی کند.

☑️ سونوگرافی: این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخل بدن استفاده می کند. سونوگرافی به پزشک کمک می کند تا توده پشت زانوی شما را با جزئیات بیشتری ببیند و تعیین کند که آیا توده پشت زانوی شما جامد است یا پر از مایع.

☑️ اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این آزمایش‌ها تصاویر واضحی از بافت‌های نرم بدن تولید می‌کنند. پزشک شما ممکن است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کیست شما و جستجوی پارگی منیسک یا بیماری زمینه‌ای دیگر، اسکن MRI را تجویز کند.

درمان کیست بیکر چگونه است؟

اکثر کیست های بیکر خود به خود از بین می روند. برای کیست هایی که ناپدید نمی شوند، درمان اولیه همیشه ماهیت غیرجراحی دارد و ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

پزشک شما ممکن است توصیه کند به سادگی کیست را در طول زمان مشاهده کنید تا اطمینان حاصل شود که بزرگتر نمی شود و علائم دردناکی ایجاد نمی کند.
کاهش فعالیت و پرهیز از فعالیت‌هایی که زانو را تحریک می‌کنند، مانند دویدن و ایروبیک، می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

☑️ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند.
☑️ تزریق استروئید: پزشک ممکن است یک داروی کورتیکواستروئیدی را به مفصل زانو تزریق کند تا التهاب را کاهش دهد.
☑️ آسپیراسیون: در این روش، پزشک ناحیه اطراف کیست را بی حس می کند، سپس از یک سوزن برای تخلیه مایع اضافی از مفصل استفاده می کند. آسپیراسیون اغلب با استفاده از سونوگرافی برای هدایت قرار دادن سوزن انجام می شود.
☑️ درمان جراحی برای کیست بیکر به ندرت مورد نیاز است. با این حال، اگر علائم دردناکی دارید که با درمان غیرجراحی تسکین نمی‌یابند یا اگر کیست شما مکرراً پس از آسپیراسیون عود می‌کند، ممکن است توصیه شود.
☑️ آرتروسکوپی: در این روش، پزشک برش‌های کوچکی را تحت بیهوشی ایجاد می‌کند، سپس یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ را در مفصل زانو قرار می‌دهد. دوربین تصاویر را روی یک صفحه ویدئو نمایش می دهد و پزشک شما از این تصاویر برای راهنمایی ابزارهای جراحی مینیاتوری استفاده می کند.

آرتروسکوپی برای درمان شرایط داخل زانو، مانند پارگی منیسک، که ممکن است باعث ایجاد کیست بیکر شود، استفاده می شود.

برداشتن کیست: برای کیست‌های بزرگ یا آن‌هایی که باعث مشکلات عصبی و عروقی می‌شوند، پزشک ممکن است یک عمل جراحی باز را برای برداشتن کل کیست انجام دهد.

بسیار مهم است که دستورالعمل های بهبودی خود را دنبال کنید تا از عود کیست بیکر جلوگیری کنید.
اگر کیست شما آسپیره شده باشد یا جراحی آرتروسکوپی انجام داده اید، به احتمال زیاد می توانید بلافاصله بعد از عمل راه بروید، اما باید از انجام فعالیت های شدید در طول نقاهت خودداری کنید.

☑️ زانوبند: پزشک شما ممکن است توصیه کند که چند هفته پس از جراحی از زانوبند استفاده کنید تا زانوی خود را بی حرکت کند.

☑️ فیزیوتراپی: تمرینات خاص به بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات اطراف زانو کمک می کند.

درمان کیست بیکر چگونه است؟

بهبودی پس از جراحی زانو چگونه خواهد بود؟

مدت زمان بهبودی پس از جراحی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و این بستگی به این دارد که آیا بیماری زمینه ای در مفصل در طول عمل درمان شده است یا خیر. اکثر بیماران می توانند انتظار بازگشت به فعالیت کامل را در حدود 4 تا 6 هفته پس از جراحی داشته باشند.

چیزی که یک فرد در زمان بهبودی پس از جراحی زانو تجربه می کند ممکن است آن چیزی نباشد که شما تجربه می کنید. برخی از نکاتی که در حین بهبودی باید در نظر داشته باشید می تواند شامل موارد زیر باشد:

☑️ پرهیز از فعالیت های سنگین.
☑️ نگه داشتن زانوی خود برای چند روز پس از جراحی برای کاهش تورم یا هر دردی که ممکن است احساس کنید.
☑️ تمام داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک خود را طبق دستور ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مصرف کنید.
☑️ چند روز پس از جراحی به قرار ملاقات بعدی خود با پزشک خود بروید.
☑️ انجام فیزیوتراپی برای ادامه تقویت زانو اگر توسط پزشک شما پیشنهاد شده باشد.
☑️ پس از جراحی، ممکن است کمی حساسیت و ضربان در زانوی خود احساس کنید. اگر این یا هر یک از دردها در حین بهبودی ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید.
☑️ اگر کیست بیکر درمان نشود ممکن است عوارضی داشته باشد؟

همه کیست های بیکر درمان نمی شوند. ممکن است احساس کنید که درد خفیف است و آن را به حال خود رها کنید. اگر کیست درمان نشود ممکن است خود به خود از بین برود. اما، اگر کیست بیکر درمان نشود، عوارض دیگری نیز وجود دارد، از جمله:

☑️ درد بدتر می شود.
☑️ اندازه کیست افزایش می یابد.
☑️ کیست می ترکد و باعث کبودی در ساق پا می شود.

اگر کیست از بین نرفت، با پزشک تماس بگیرید. مهم است که مطمئن شوید که کیست بیکر است. این وضعیت ممکن است با چیزی جدی تر مانند تومور یا آنوریسم شریان که یک اورژانس پزشکی است اشتباه گرفته شود.