تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز در مشهد

آرتروز زانو یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد مسن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این بیماری به مرور زمان پیشرفت کرده و درد آن نیز بدتر می‌شود. با وجود شیوع بالای این بیماری، درمانی قطعی برای آن وجود ندارد. اما روش‌های مختلفی برای کاهش درد بیماران و بهبود حرکات مفاصل وجود دارد. ما سعی داریم در این مقاله شما را با تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز آشنا کنیم. برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد فواید، عوارض و شیوه تزریق تا پایان همراه ما باشید.

فهرست مطالب

ژل  هیالورونیک اسید چه تاثیری بر روی حرکات مفاصل دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که مفصل سالم حاوی حدود  ۴ سی سی مایع بین مفصلی است. یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در مایع بین مفصلی، هیالورونیک اسید است که به بهبود حرکات مفاصل کمک می‌کند. وجود این ماده برای کاهش اصطحکاک حین حرکت ضروری است. به همین دلیل یکی از راه‌های بهبود حرکات زانوها، تزریق ژل هیالورونیک اسید است. تزریق این ماده به کسب موارد زیر کمک می‌کند.

☑️ همان طور که گفتیم به سطوح استخوان‌ها که با غضروف پوشانده شده‌اند کمک می‌کند که راحت‌تر روی یک دیگر بلغزند و دامنه حرکات بهتری داشته باشند.
☑️ یک لایه بالشتکی مانند را هنگام فعالیت جسمانی و برای محافظت از مفاصل به وجود می‌آورد.

معمولا مفاصلی که دچار استئوآرتریت شده‌اند، غلظت هیالورونیک اسید کمتری دارند. این موضوع باعث فشار مضاعف بر مفصل می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که بعضی از محققان عقیده دارند تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز، فرایند تحلیل رفتن مفصل را تسریع کرده و باعث می‌شود که مشکلات بیمار شدیدتر شود.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و جراح در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

چه افرادی متقاضی درمان با ژل هیالورونیک اسید برای درمان استئوآرتریت هستند؟

تزریق هیالورونیک اسید خط اول درمان استئوآرتریت محسوب نمی‌شود. این درمان می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد با مشخصات زیر باشد:

افرادی که مبتلا به استئوآرتریت خفیف هستند و این موضوع بر زندگی روزمره آن‌ها تاثیر گذاشته است.

افرادی که به دلایل زیر نمی‌توانند از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده کنند:

  1. داروهای مسکن بر روی درد آن‌ها تاثیری نداشته و درد آن‌ها کاهش نمی‌یابد.
  2. به دلیل عوارض جانبی این داروها را نمی‌توانند استفاده کنند. این عوارض ممکن است ناراحتی‌های گوارشی یا کلیوی باشد. این حالت باعث منع مصرف مسکن‌های مختلفی مانند مسکن‌های استروئیدی و غیر استروئیدی می‌شود.
  3. افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مختلفی مانند دیابت، فشارخون بالا و… هستند و نمی‌توانند داروهایی مانند استروئید را مصرف کنند.
  4. افرادی که قصد انجام عمل جراحی را ندارند و یا می‌خواهند مدتی جراحی را به تاخیر بیندازند.

اگرچه افراد در سنین مختلف می‌توانند از تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز کمک بگیرند، اما نتایج برای افراد بالای ۶۵ سال با تاثیرات مثبت بیشتری همراه بوده است.

تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

به طور کلی تزریق ژل هیالورونیک اسید به زانو به افراد زیر توصیه نمی‌شود:

☑️ خانم‌های باردار یا شیرده
☑️ کودکان و نوجوانان کم سن و سال
☑️ افرادی که اطراف زانوی مبتلا عفونت باکتریایی یا دیگر عفونت‌ها وجود دارد.
☑️ افرادی که به هیالورونیک اسید حساسیت دارند.

در ترکیبات این ژل‌ها از تاج خروس استفاده می‌شود. به همین دلیل افرادی که به تخم مرغ یا سایر محصولات پرندگان دیگر حساسیت دارند، باید پزشک خود را در جریان بگذارند.

چگونه ژل هیالورونیک اسید به بهبود بیماری استئوآرتریت کمک می‌کند؟

تحقیقات نشان داده که چند روز پس از تزریق هیالورونیک اسید علائم استئوآرتریت بیمار کاهش یافته و از التهاب و اصطحکاک زانو کاسته می‌شود. این فرایند می‌تواند روند تحلیل رفتن غضروف و استخوان را در بدن بیماران کاهش دهد.

تاثیر ژل هیالورونیک اسید بر کاهش التهابات در بیماران استئوآرتریت

تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز به علت خواص زیادی که دارد از علائم بیماری استئوآرتریت می‌کاهد. از جمله این خواص می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

☑️ در بعضی از افراد خاصیت ویسکوزیته بالای هیالورونیک اسید به جذب بهتر ضربه و کاهش سایش مفاصل کمک می‌کند. این موضوع از درد بیماران کاسته و میزان سفتی مفصل را نیز کاهش می‌دهد.
☑️ تحقیقات نشان داده که هیالورونیک اسید خاصیت ضد التهابی داشته و می‌تواند از تروم مفصل بکاهد.
☑️ در برخی از افراد، مولکول‌های این ماده در اطراف پایانه عصبی افراد یک لایه محافظ به وجود می‌آورد که باعث جلوگیری از ارسال سیگنال درد می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که درد بیمار کاهش یابد.

تزریق ژل هیالورونیک اسید چگونه انجام می‌شود؟

تزریق این ماده به داخل مفصل انجام شده و ماده هیالورونیک اسید به صورت مستقیم وارد کپسول داخل مفصلی می‌شود. این کار معمولا توسط ارتوپد و در مطب انجام می‌شود. البته گاهی پزشکان عمومی و روماتولوژیست‌ها هم این کار را انجام می‌دهند. بهتر است پیش از تزریق ژل توضیحات کاملی در مورد بیماری‌های خود بدهید و او را در جریان داروهایی که مصرف می‌کنید قرار دهید. تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز نیاز به آمادگی خاصی نداشته و تنها چند دقیقه طول می‌کشد. مراحل تزریق هیالورونیک اسید به داخل زانو به صورت زیر است:

☑️ شما می‌توانبد به پشت دراز کشیده و زانوی خود را صاف کنید و یا بشینید و زانوی خود را خم کنید.
☑️ پزشک ابتدا محل مورد نظر را با بتادبن یا الکل ضد عفونی می‌کند.
☑️ سپس از بیمار می‌خواهد که عضله پای خود را شل نگه دارد تا پزشک بتواند دسترسی راحت‌تری به کپسول مفصلی داشته باشد. این کار باعث می‌شود بیمار درد کم‌تری نیز احساس کند.
☑️ پس از آن پزشک به کمک لیدوکائین و یا دیگر بی حس کننده‌ها، محل مورد نظر را بی حس می‌کند.
☑️ اگر درون مفصل مایع زیادی تجمع یافته باشد، پزشک باید ابتدای مقداری از آن را تخلیه کند.
☑️ تزریق هیالورونیک اسید به درون مفصل تنها زمانی موثر است که به طور صحیح و به داخل کپسول مفصلی تزریق شود. به همین دلیل پزشکان از اولتراسوند برای دقت بیشتر حین تزریق استفاده می‌کنند.
☑️ پس از تزریق ژل زانو به کمک سوزن استریل، ناحیه مورد نظر تمیز و سپس بانداژ می‌شود. سپس پزشک از شما درخواست می‌کند که زانوی خود را خم و راست کنید تا ژل بهتر داخل کپسول مفصلی پخش شود.

راه‌های مختلفی برای درمان التهاب زانو در بیماری استئوآرتریت وجود دارند که یکی از این راه‌ها، تزریق ژل هیالورونیک اسید است. تزریق ژل زانو برای درمان آرتروز می‌تواند باعث کاهش اصطحکاک شده و از التهاب زانو بکاهد. نتیجه این کار کاهش درد و بهبود دامنه حرکات زانو است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

  1. بهترین دکتر ارتوپد مشهد هستن دکتر مهاجرزاده
    واقعا تشخیص عالی دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *