تنیس البو یا ارنج تنیسی چیست

بیماری تنیس البو چیست؟

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو عارضه‌ای دردناک است که در صورت استفاده مفرط از تاندون‌های آرنج، معمولاً در اثر حرکت‌های مکرر مچ و بازو، رخ می‌دهد. آرنج تنیس بازان، برخلاف نام آن، محدود به گروه خاصی نمی‌شود و احتمال بروز آن در هر فردی وجود دارد.

چه کسی ممکن است به آرنج تنیس بازان مبتلا شود؟

هر کسی که به طور منظم فعالیت های تکراری را انجام می دهد که به شدت از ساعد، مچ دست یا دست استفاده می کند، می تواند به آرنج تنیس بازان مبتلا شود. آرنج تنیس بازان می تواند بر فعالیت های تفریحی و حرفه ای تأثیر بگذارد:

☑️ بازیکنان بیسبال
☑️ شمشیربازان
☑️ گلف بازان
☑️ بازیکنان تنیس، اسکواش و راکتبال

افرادی که در مشاغل خاصی کار می کنند نیز بیشتر مستعد ابتلا به تنیس البو هستند:

☑️ کارگران خط مونتاژ و مکانیک خودرو.
☑️ قصاب ها و سرآشپزها.
☑️ نجار، نظافتچی، نقاش و لوله کش.
☑️ دندانپزشکان
☑️ باغبان و باغبان.
☑️ مانیکوریست ها.
☑️ نوازندگان

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان را افزایش دهند عبارتند از:

☑️ سن این عارضه ممکن است در هر گروه سنی بروز کند، اما در بزرگسالان بین 35 تا 50 سال شایع تر است.
☑️ اشتغالافرادی که مشاغلی دارند که شامل حرکات مکرر مچ دست و بازو می شود، بیشتر در معرض ابتلا به آرنج تنیس بازان هستند. به عنوان مثال می توان به لوله کش، نقاش، نجار، قصاب و آشپز اشاره کرد.
☑️ ورزش های خاص شرکت در ورزش های راکتی خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان را افزایش می دهد.

راههای پیشگیری از بیماری آرنج تنیس بازان

چند راه برای پیشگیری از تنیس البو وجود دارد، از جمله:

☑️ اطمینان از اینکه برای در انجام ورزش و وظایف مختلف از لوازم و تکنیک درستی استفاده می‌کنید.
☑️ انجام ورزش‌هایی که قدرت و انعطاف پذیری را حفظ می‌کنند.
☑️ گذاشتن یخ بر روی آرنج پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین.
☑️ استراحت دادن آرنج در صورت بروز درد هنگام خم یا راست کردن بازو.

علائم

☑️ سوزش یا درد در ناحیه خارجی آرنج که ممکن است به مچ دست شما برسد (این احساسات ممکن است در شب بدتر شوند).

☑️ درد هنگام چرخاندن یا خم کردن بازوی خود (به عنوان مثال، برای چرخاندن دستگیره در یا باز کردن یک شیشه).
☑️ سفتی یا درد هنگام دراز کردن بازو.

☑️ مفصل آرنج متورم که در لمس حساس است.

تشخیص تنیس البو

☑️ معاینه فیزیکی: پزشک فاکتورهای بسیاری را در رسیدن به تشخیص مد نظر قرار می‌دهد. این فاکتورها شامل نحوه بروز علائم بالینی، فاکتورهای خطر شغلی و شرکت در ورزش‌های تفریحی است.
پزشک درباره فعالیت‌هایی که باعث تشدید این عارضه می‌شوند و محل بروز علائم بالینی با شما صحبت خواهد کرد. اگر از ناحیه آرنج دچار مصدومیت شده‌اید حتماً پزشک را در جریان بگذارید.

اگر شما سابقه آرتریت روماتوئید یا بیماری عصبی دارید، به پزشک اطلاع دهید. در حین معاینه، پزشک از آزمایشات متنوعی استفاده می‌کند تا به تشخیص دقیق برسد.
برای مثال، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا در حالی که بازوی خود را کاملاً صاف نگاه داشته‌اید، مچ دست و انگشتان خود را در برابر مقاومت بیرونی صاف کنید تا ببینید این مسئله باعث درد می‌شود یا خیر.
اگر نتیجه آزمایشات مثبت باشند، نشاندهنده وجود مشکلی در عضلات دست است.

☑️ عکس رادیولوژی: این آزمایش تصاویر واضحی از ساختارهای متراکم بدن همچون استخوان ایجاد می‌کند. ممکن است از عکس رادیولوژی برای بررسی احتمال وجود آرتروز آرنج استفاده شود.

☑️ اسکن MRI: اگر پزشک به این نتیجه برسد که علائم شما با مشکلی در گردن مرتبط است، اسکن MRI تجویز خواهد شد.
اسکن MRI جزئیاتی از بافت‌های نرم بدن را نشان می‌دهد و به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا فتق دیسک یا آرتریت گردن وجود دارد یا خیر. هر دو این عارضه باعث بروز درد بازو می‌شوند.

☑️ الکترومایوگرافی (EMG): پزشک برای بررسی وجود فشردگی عصبی الکترومایوگرافی را تجویز می‌کند. عصب‌های زیادی در آرنج وجود دارد و علائم فشردگی عصب شبیه به علائم تنیس البو هستند

درمان تنیس البو یا ارنج تنیسی

☑️ استراحت: اولین قدم برای بهبود این عارضه استراحت است، فرد بیمار می بایست فعالیت‌هایی که علائم درد و التهاب را تشدید می‌کنند را متوقف کند و به آرنج خود استراحت بدهد.

☑️داروهای ضدالتهابی :  از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین استفاده کنید.

☑️ تزریق کورتیکواستروئید:  تزریق کورتیکواستروئید برای درمان مشکلات عضلانی ـ اسکلتی بسیار دردناک مؤثر است. کورتیکواستروئید نوعی دارو حاوی گونه‌های مصنوعی هورمون کورتیزول است.

☑️ درمان بیماری آرنج تنیس بازان یا همان Tennis elbow توسط تزریق PRP : در این روش از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت خون در محل تاندون آرنج استفاده می‌شود که طبق تحقیقات بسیاری این روش مفید و موثر بوده است .

برای مطالعه بیشتر درمان بیماری آرنج تنیس بازان با PRP کلیک کنید.

☑️ درمان با سلول بنیادی : یکی از درمان‌های جدید و بسیار موثر در درمان بیماری آرنج تنیس بازان تزریق سلول بنیادی یا همان stem cell در محل آرنج می باشد. سلول بنیادی از بند ناف جنین و یا از مغز استخوان گرفته و در محیط خاصی کشت داده می‌شود و پس از آماده سازی به آرنج تزریق می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد درمان با سلول بنیادی کلیک کنید.