روش‌های درمان پارگی روتاتور کاف شانه

ایجاد پارگی جزئی یا کامل در روتاتور کاف شانه باعث می‌شود که بالا بردن و حرکت دادن بازو دشوار شود. ایجاد پارگی در این قسمت شانه ممکن است با درد شانه یا ضعف بازو همراه باشد. بروز چنین صدماتی، خصوصاً با افزایش سن، بیشتر شیوع پیدا می‌کند. استراحت، استفاده از مسکن و فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش درد و بهبود شرایط بیمار کمک کند. باید اشاره کنیم که برخی افراد برای درمان پارگی روتاتور کاف در شانه نیاز به عمل جراحی دارند. در ادامه قصد داریم در مورد این نوع صدمات شانه بیشتر بحث کنیم.

پارگی روتاتور کاف در شانه چیست؟

پارگی روتاتور کاف شانه به شکافی گفته می‌شود که در گروه چهار ماهیچه و تاندون‌ها به وجود می‌آید. وظیفه این ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تثبیت مفصل شانه است و به شخص اجازه می‌دهد که بازوهای خود را بلند کند یا بچرخاند. به این نوع پارگی، پارگی کامل یا پارگی تمام ضخامت نیز گفته می‌شود.

پارگی روتاتور کاف به دو نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از پارگی جزئی و پارگی کامل. زمانی که یکی از ماهیچه‌های تشکیل‌ دهنده روتاتور کاف ساییده شده یا دچار آسیب می‌شود، به آن پارگی جزئی گفته می‌شود. زمانی که پارگی کل تاندون را تا انتها تحت تأثیر قرار دهد یا باعث شود که تاندون از استخوان بیرون کشیده شود، به آن پارگی کامل می‌گویند.

پارگی روتاتور کاف شانه یک آسیب شایع در قسمت شانه به حساب می‌آید، به خصوص در ورزش‌هایی مانند تنیس یا بیسبال و یا در مشاغلی مانند تمیز کردن پنجره‌ها یا نقاشی ساختمان. اگر دچار ساییدگی و پارگی معمولی شوید، حرکت دادن دوباره و دوباره بازو در طول زمان می‌تواند باعث پارگی روتاتور کاف شود. همچنین، اگر روی بازوی خود بیافتید یا اجسام سنگین بلند کنید، ممکن است به طور ناگهانی دچار پارگی روتاتور کاف شوید.

پارگی روتاتور کاف در شانه

علائم پارگی روتاتور کاف شانه

شما پارگی روتاتور کاف را همیشه نمی‌توانید حس کنید. اما به طور کلی، چنانه روتاتور کاف در شانه شما دچار پارگی شده باشد، ممکن است علائم زیر را داشته باشید.

☑️ در بالا بردن بازوی خود با مشکل مواجه هستید.
☑️ هنگامی که بازوی خود را به طرز خاصی حرکت می‌دهید یا روی بازوی خود دراز می‌کشید، درد احساس می‌کنید.
☑️ در صورت پارگی روتاتور کاف در شانه، ممکن است در شانه خود ضعف داشته باشید.
☑️ طبق معمول همیشه، قادر به بلند کردن اجسام نیستید.
☑️ هنگامی که بازوی خود را حرکت می‌دهید، مفصل شانه صدا می‌دهد.

چنانچه مشکوک به پارگی روتاتور کاف هستید و هر یک از این علائم را دارید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. اگر به موقع نسبت به درمان این مشکل اقدام نکنید، ممکن است در طول زمان باعث ایجاد مشکلات جدی‌تری شود. تشدید این شرایط ممکن است در نهایت منجر به شانه یخ زده (منجمد) یا آرتریت شود که روند درمان آن‌ها سخت‌تر است.

علل پارگی روتاتور کاف و ریسک فاکتورهای آن کدامند؟

پارگی روتاتور کاف به دو صورت ممکن است اتفاق بیفتد که عبارتند از وارد شدن آسیب به شانه و ساییدگی تاندون‌ها در گذشت زمان. به پارگی روتاتور کاف که در اثر ساییدگی در طول زمان ایجاد می‌شود، پارگی دژنراتیو گفته می‌شود. ریسک فاکتورهای زیر می‌توانند خطر پارگی روتاتور کاف شانه را افزایش دهند.

☑️ اشتغال. افراد فعال در مشاغلی مانند نقاشی ساختمان یا مثلاً کارگران ساختمانی بیشتر در معرض پارگی روتاتور کاف قرار دارند.
☑️ کمبود خون‌رسانی. وقتی سن بالاتر می‌رود، خون کمتری به ناحیه روتاتور کاف در شانه می‌رسد. این امر می‌تواند ترمیم پارگی‌های کوچک را دشوار کرده و خطر ایجاد پارگی‌های بزرگ‌تر را افزایش دهد.
☑️ خارهای استخوانی. بالا رفتن سن می‌تواند اغلب باعث رشد بیش از حد استخوان در ناحیه شانه شود. این امر می‌تواند باعث از بین رفتن بافت‌های روتاتور کاف شده و منجر به پارگی شود.
☑️ سن. در افراد بالای سن 60 سال، پارگی روتاتور کاف شانه شایع‌تر است.
☑️ سابقه خانوادگی. پزشکان فکر می‌کنند که پارگی روتاتور کاف در شانه ممکن است منشأ ژنتیکی داشته باشد. این نوع صدمات شانه در برخی خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود.
☑️ ورزش. بیسبال، تنیس، وزنه‌برداری و قایق‌رانی جزو ورزش‌هایی هستند که باعث می‌شوند روتاتور کاف تحت فشار قرار بگیرد. این امر به نوبه خود خطر پارگی در این ناحیه را افزایش می‌دهد.

نحوه تشخیص پارگی روتاتور کاف

پزشک برای تشخیص اینکه آیا روتاتور کاف دچار پارگی شده است یا خیر، سابقه صدمات شخص را بررسی کرده و شانه او را معاینه می‌کند. در طول معاینه، پزشک دامنه حرکتی و قدرت عضلانی بیمار را بررسی خواهد کرد. پزشک همچنین بررسی خواهد کرد که چه حرکاتی باعث ایجاد درد در شانه شخص می‌شوند.

علاوه بر این، پزشک معالج ممکن است از روش‌های تصویربرداری زیر برای تشخیص دقیق پارگی روتاتور کاف استفاده کند.

☑️ در این روش، از یک آهنربای قدرتمند و امواج رادیویی استفاده می‌شود تا تصویر دقیقی از شانه شخص به دست آید.
☑️ اشعه ایکس‌. پزشک از این روش استفاده می‌کند تا بررسی کند که آیا قسمت فوقانی استخوان بازو به فضای روتاتور کاف فشار وارد می‌کند یا خیر.
☑️ سونوگرافی‌. از روش تصویربرداری سونوگرافی برای بررسی بافت‌های نرم از جمله تاندون‌ها، ماهیچه‌ها و بورس‌ها در شانه بیمار استفاده می‌شود.

روش‌های درمان پارگی روتاتور کاف

پزشک احتمالاً از ترکیب روش‌های زیر استفاده خواهد کرد تا پارگی روتاتور کاف را درمان کند.

☑️ فیزیوتراپی جهت کمک به تقویت عضلات ناحیه شانه
☑️ استفاده از داروهایی مثل استامینوفن و داروهای ضد التهاب برای تسکین درد و تورم
☑️ انجام حرکات ورزشی در خانه
☑️ پزشک توصیه‌هایی به بیمار می‌کند تا بتواند از شانه‌های خود ایمن‌تر و راحت‌تر در زندگی روزمره استفاده کند.
☑️ استراحت برای کمک به بهبود روتاتور کاف
☑️ تزریق مستقیم داروهای استروئیدی به مفصل شانه برای تسکین موقت درد

اگر این روش‌ها کارساز نباشند، ممکن است نیاز به انجام جراحی برای درمان پارگی روتاتور کاف در شانه باشد، مخصوصاً اگر پارگی کامل روتاتور کاف داشته باشید. ممکن است نیاز باشد که پزشک ناحیه دارای پارگی را بخیه بزند یا تاندون را مجدداً به استخوان بچسباند.

در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد که جراح قطعات کوچک تاندون یا استخوان را که در مفصل شانه گیر کرده‌اند، خارج کند. همچنین، جراح ممکن است قسمت‌های کوچکی از استخوان یا بافت را بردارد و به این ترتیب، تاندون‌ها فضای بیشتری برای حرکت داشته باشند.

انواع روش‌های جراحی روتاتور کاف شانه عبارتند از:

☑️ آرتروسکوپی. در این روش، جراح برش کوچکی در شانه ایجاد کرده و با استفاده از آرتروسکوپ، پارگی روتاتور کاف را رفع می‌کند.
☑️ جراحی باز. در روش جراحی باز، از ابزارهای بزرگی برای نفوذ به عضلات شانه و ترمیم پارگی استفاده می‌شود.
☑️ جراحی مینی باز. در این شیوه، از ترکیبی از آرتروسکوپی و جراحی باز برای رفع پارگی روتاتور کاف استفاده می‌شود.
☑️ انتقال تاندون. چنانچه پارگی تاندون زیاد از حد باشد که امکان چسباندن دوباره آن را غیرممکن می‌کند، از دیگر تاندون‌های مجاور استفاده می‌شود.
☑️ تعویض مفصل شانه. اگر پارگی روتاتور کاف بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است بیمار به تعویض مفصل شانه نیاز پیدا کند.