آرتریت سپتیک (عفونت مفصلی) چیست و چگونه درمان می شود؟

آرتریت سپتیک (عفونی) یک بیماری جدی است که یک یا چند مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم شامل درد شدید، تورم و محدودیت حرکتی در مفصل شما می باشد.
آرتریت سپتیک به عنوان آرتریت عفونی نیز شناخته می شود و معمولاً توسط باکتری ایجاد می شود. همچنین می‌تواند توسط ویروس یا قارچ ایجاد شود. این بیماری التهاب مفصلی است که در اثر عفونت ایجاد می شود. به طور معمول، آرتریت سپتیک یک مفصل بزرگ در بدن، مانند زانو یا لگن را تحت تاثیر قرار می دهد. در موارد کمتر، آرتریت سپتیک می تواند مفاصل متعدد را تحت تاثیر قرار دهد.
آرتریت سپتیک (همچنین به عنوان آرتریت عفونی شناخته می شود) زمانی اتفاق می افتد که عفونت به یک یا چند مفصل شما گسترش یابد و باعث التهاب شود. التهاب در سطح غضروف که مفاصل شما را می پوشاند و مایع سینوویال که مفاصل شما را روان می کند. باکتری، ویروس یا قارچ ممکن است باعث عفونت شود که معمولاً از قسمت دیگری از بدن شما می آید و از طریق خون به مفصل شما سرایت می کند. مفاصل بزرگ مانند لگن و زانو بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند، اما ممکن است در مفاصل دیگر مانند شانه و مچ پا دچار آرتریت سپتیک شوید.
در دنیای پزشکی، آرتریت هر نوع التهاب مفصلی را پوشش می‌دهد. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، از جمله:
☑️ آرتروز.
☑️ روماتیسم مفصلی.
☑️ آرتریت پسوریاتیک.
☑️ نقرس.
ممکن است فکر کنید که فقط افراد مسن به آرتروز مبتلا می شوند، اما هر فردی در هر سنی ممکن است به نوعی آرتریت مبتلا شود. در واقع، کودکان بیشتر از بزرگسالان آرتریت سپتیک را تجربه می کنند.
اگر عفونتی که باعث آرتریت سپتیک شما شده است درمان نشود، عفونت می تواند به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند. این بیماری سپسیس نامیده می شود و تهدید کننده زندگی است.
بیشتر موارد آرتریت سپتیک فقط یک مفصل را درگیر می کند. در موارد نادر، مفاصل متعدد می توانند آرتریت سپتیک داشته باشند. عفونت های استافیلوکوکی شایع ترین علت آرتریت سپتیک هستند و بیشتر موارد فقط یک مفصل را درگیر می کنند. آرتریت سپتیک ناشی از باکتری نایسریا معمولا چندین مفاصل را درگیر می کند.
آرتریت سپتیک بیشتر کودکان را مبتلا می کند، اما بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند.
آرتریت سپتیک یک بیماری جدی است. می تواند باعث آسیب دائمی به مفصل آسیب دیده شما و سایر عوارض شود. همچنین در صورت عدم درمان می تواند باعث مرگ شود. حتماً به پزشک خود مراجعه کنید یا در صورت مشاهده علائم فوراً به نزدیکترین بیمارستان بروید.

فهرست مطالب

چه عواملی باعث ایجاد آرتریت سپتیک می شوند؟

آرتریت سپتیک در اثر عفونت ایجاد می شود. این عفونت می تواند از باکتری ها، قارچ ها، مایکوباکتری ها، ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا باشد. در بیشتر موارد، عفونت در جای دیگری در بدن شروع می شود و سپس از طریق خون به مفصل شما سرایت می کند. به طور خاص، ارگانیسم های زیر می توانند باعث آرتریت سپتیک شوند:
استافیلوکوکوس اورئوس: این باکتری شایع ترین علت آرتریت سپتیک در کودکان و بزرگسالان است.تقریباً 37 تا 56 درصد از موارد آرتریت سپتیک توسط استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود.

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA): MRSA نوعی عفونت استافیلوکوکی است که به برخی آنتی بیوتیک ها مقاوم است. افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به آرتریت سپتیک از MRSA هستند، افرادی هستند که از داروهای HIV (عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی) یا دیابت و به طور کلی از داروهایی که باعث نقص سیستم ایمنی میشود استفاده می کنند و یا مبلا به بیماری هستند که آن بیماری زمینه ساز ضعف سیستم ایمنی فرد میشود.

استرپتوکوک‌های گروه A و B: استرپتوکوک‌ها نوعی باکتری هستند. افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و سیروز در معرض خطر ابتلا به آرتریت سپتیک ناشی از استرپتوکوک هستند.
☑️نایسریا گونوره: این باکتری باعث سوزاک، یک عفونت مقاربتی (STI) می شود. افرادی که سوزاک دارند ممکن است به آرتریت گنوکوکی مبتلا شوند که نوعی آرتریت سپتیک است.

☑️نایسریا مننژایتیدیس (مننگوکوک): این باکتری باعث ایجاد مننژیت می شود( شرایطی است که شامل التهاب غشاهای محافظ پوشاننده مغز و نخاع می شود.) اگرچه ممکن است اتفاق بیفتد، اما ابتلا به آرتریت سپتیک ناشی از نایسریا مننژایتیدیس نادر است.

آیا آرتریت سپتیک مسری است؟

آرتریت سپتیک مسری نیست. با این حال، باکتری‌هایی که باعث آرتریت سپتیک می‌شوند، مانند استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و نایسریا گونوره، می‌توانند از تماس فردی به فرد دیگر پخش شوند.

عوامل خطر برای ابتلا به آرتریت سپتیک چیست؟

ابتلا به هموفیلی: کودکانی که هموفیلی دارند، یک اختلال خون‌ریزی ارثی که در آن خون آنها به درستی لخته نمی‌شود، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت سپتیک هستند.

داشتن سیستم ایمنی ضعیف: کودکانی که به دلیل بیماری هایی مانند کم خونی سلول داسی شکل و اچ آی وی دچار نقص ایمنی هستند (سیستم ایمنی ضعیفی دارند) در معرض خطر ابتلا به آرتریت سپتیک هستند.
تحت شیمی‌درمانی: شیمی‌درمانی سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کند، که این احتمال را افزایش می‌دهد افرادی که تحت آن قرار می‌گیرند به آرتریت سپتیک مبتلا شوند.

عوامل خطر برای بزرگسالان عبارتند از:

سن: بزرگسالان بالای 80 سال در معرض خطر ابتلا به آرتریت سپتیک هستند

ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) یا استئوآرتریت: افرادی که مفاصل آسیب دیده ناشی از آرتریت روماتوئید یا استئوآرتریت دارند، بیشتر مستعد ابتلا به آرتریت سپتیک هستند. موارد آرتریت سپتیک در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید تا 70 مورد در هر 100000 نفر در سال است.
ابتلا به اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی اکتسابی): HIV سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند، که احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به آرتریت سپتیک شود.

ابتلا به دیابت: داشتن قند خون بالا می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند. افرادی که دیابت دارند و دائماً قند خون بالایی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت و آرتریت سپتیک هستند.
ابتلا به عفونت های پوستی: از آنجایی که آرتریت سپتیک معمولاً به دلیل عفونت در جای دیگری در بدن یا در بدن شما ایجاد می شود، داشتن عفونت پوستی می تواند منجر به آرتریت سپتیک شود.
انجام یک جراحی اخیر مفصل: انجام یک جراحی اخیر مفصل شما را در معرض خطر ابتلا به آرتریت سپتیک قرار می دهد زیرا زخم ناشی از جراحی ممکن است عفونی شود.

داشتن مفصل مصنوعی (پروتز): عفونت در مفاصل مصنوعی بیشتر از مفاصل طبیعی است. داشتن یک مفصل مصنوعی خطر ابتلا به آرتریت سپتیک را افزایش می دهد.
استفاده از داروی تزریقی: مصرف داروی تزریقی شما را در معرض خطر ابتلا به آرتریت سپتیک قرار می دهد، زیرا سوزن می تواند باکتری های مضر و سایر ارگانیسم ها را در هنگام ورود به پوست وارد بدن شما کند.

فعالیت جنسی: فعالیت جنسی، به ویژه رابطه جنسی محافظت نشده، می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به آرتریت سپتیک ناشی از باکتری هایی قرار دهد که باعث سوزاک، یک عفونت مقاربتی (STI) می شود. این باکتری نایسریا گونوره نام دارد.

علائم و نشانه های بیماری آرتریت سپتیک چیست؟

آرتریت سپتیک باعث التهاب شدیدی در مفصل می شود که می تواند بافت مفصل را تجزیه کند. این اتفاق ممکن است منجر به آسیب دائمی به غضروف و استخوان شود.
مانند سایر اشکال آرتریت، علائم اولیه شامل تورم، درد و سفتی در مفصل آسیب دیده است. سایر علائم و نشانه های آرتریت سپتیک عبارتند از:
☑️ دردی که شدیدتر از درد آرتریت التهابی غیر عفونی است
☑️ محدودیت حرکتی در مفصل آسیب دیده
☑️ قرمزی اطراف مفصل آسیب دیده
☑️ تب
☑️ خستگی
☑️ ضعف
☑️ تغییرات در اشتها
☑️ بثورات پوستی
این وضعیت می تواند چندین مفصل را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه که آرتریت سپتیک در زانو نسبت به مفاصل دیگر شایع تر است.
آرتریت سپتیک ممکن است مفاصل دیگر را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله:
☑️ شانه
☑️ مچ دست
☑️ باسن
☑️ آرنج
علائم ممکن است خیلی زود پس از ایجاد عفونت ظاهر شوند و شدید شوند، گاهی اوقات در عرض چند ساعت. افراد بسته به علت عفونت ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و جراح در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

کدام مفاصل بیشتر در معرض آرتریت سپتیک هستند؟

به طور کلی، مفاصل بزرگتر در نیمه پایینی بدن شما، مانند لگن، زانو و مچ پا، بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.
کودکان بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت سپتیک در لگن خود هستند.
بزرگسالان بیشتر به آرتریت سپتیک در زانو مبتلا می شوند.
مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی در مفاصلی که لگن و ستون فقرات شما را به هم متصل می کنند (مفاصل ساکروایلیاک) و در مفصلی که ترقوه را به جناغ سینه (مفصل استرنوکلاویکولار) متصل می کند، بیشتر دچار آرتریت سپتیک می شوند.

آرتریت سپتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از معاینه فیزیکی مفصل، اگر پزشک مشکوک به آرتریت سپتیک باشد، به احتمال زیاد مایع سینوویال (مایع روان کننده مفصل شما) را با سوزن از مفصل آسیب دیده خارج می کند که به این کار آرتروسنتز گفته میشود. در طول آرتروسنتز، یک سوزن به فضای بین مفصلی وارد می شود تا مایع را از مفصل جمع کند. نمونه مایع برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایشگاه شمارش گلبول های سفید روی مایع را انجام می دهد که معمولاً بسیار بالا خواهد بود. آزمایشگاه همچنین سعی خواهد کرد باکتری ها یا میکروارگانیسم های دیگر را کشت دهد. این کار به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا عفونت وجود دارد یا خیر و کدام ارگانیسم باعث عفونت شده است.

آزمایش‌ خون: آزمایش خون کمک کننده است و میتواند نشان دهد که آیا سیستم ایمنی بدن شما به عفونت پاسخ داده است و به عبارتی تعداد سلول های گلبول سفید شخص افزایش داشته است یا خیر و یا برای رد سایر مشکلات احتمالی.

اشعه ایکس:  از اشعه ایکس برای گرفتن عکس از استخوان های شما استفاده می شود. اشعه ایکس می‌تواند فضاهای مفصلی و برآمدگی بافت‌های نرم را نشان دهد که می‌تواند نشانه‌ای از آرتریت سپتیک باشد.

اولتراسوند: سونوگرافی از امواج صوتی برای گرفتن عکس از داخل بدن شما استفاده می کند. سونوگرافی می تواند به پزشک شما کمک کند تا ببیند مفصل شما چقدر متورم است و به او کمک می کند.

MRI: اسکن MRI در ارزیابی تخریب مفصل حساس است اما در مراحل اولیه کمتر مفید است.

درمان آرتریت سپتیک چگونه انجام میشود؟

درمان های زیر برای آرتریت سپتیک استفاده می شود:
درمان‌های آرتریت سپتیک شامل ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌های قوی و همچنین تخلیه مایع سینوویال عفونی از مفصل است.
گزینه های درمان آرتریت سپتیک بسته به اینکه کدام پاتوژن باعث این بیماری شده است می تواند متفاوت باشد.

☑️ آنتی بیوتیک ها: از آنجایی که این وضعیت می‌تواند به سرعت شدید شود، پزشکان به محض مشکوک شدن به آرتریت عفونی، آنتی‌بیوتیک‌های تجربی را تجویز می‌کنند حتی قبل از اینکه آزمایش مایع مفصلی بتواند پاتوژن خاص درگیر در عفونت را شناسایی کند.
اگر آنتی بیوتیک ها موثر باشند، علائم می توانند در عرض 48 ساعت بهبود پیدا کند. با این حال، بسته به شدت بیماری، فرد ممکن است به مدت 2 تا 4 هفته به آنتی بیوتیک IV نیاز داشته باشد.
سپس ممکن است برای 2 تا 6 هفته دیگر آنتی بیوتیک های خوراکی تجویز شود.

☑️ داروهای ضد قارچ: اگر نوعی قارچ عامل عفونت باشد، پزشکان به جای آنتی بیوتیک، آن را با یک داروی ضد قارچ درمان می کنند.

☑️ داروهای ضد ویروسی: بیشتر عوامل ویروسی منجر به آرتریت خود محدود شونده هستند، به این معنی که این بیماری با گذشت زمان برطرف می شود. با این حال، پزشکان ممکن است در برخی موارد از داروهای ضد ویروسی استفاده کنند، مانند موارد خاصی که ویروس هپاتیت C عامل است.

☑️ آرتروسکوپی: با استفاده از آرتروسکوپی، پزشک می‌تواند مفصل را شستشو داده و بافت عفونی را خارج کند. اگر تخلیه با آسپیراسیون مفصل یا آرتروسکوپی قابل انجام نباشد، جراحی مفصل باز اغلب برای تخلیه مفصل ضروری است. اگر تجمع مایع قابل توجه باشد، درن ها در جای خود رها می شوند تا مایع اضافی که ممکن است پس از جراحی جمع شود خارج شود.

☑️ تمرینات: افراد مبتلا به آرتریت عفونی ممکن است برای کمک به کاهش علائم و حفظ دامنه حرکتی و عملکرد مفصل از فیزیوتراپی کمک گرفته شود.

☑️ برداشتن مفصل مصنوعی: اگر به آرتریت سپتیک در یک مفصل مصنوعی (پروتز) مبتلا شوید، احتمالاً باید مفصل مصنوعی  برداشته شود. پس از چند ماه، پزشک مفصل مصنوعی شما را جایگزین می کند.
همچنین ممکن است پزشک استفاده از آتل را برای حمایت از مفصل آسیب دیده توصیه کند.
برای افرادی که از آتل استفاده می کنند، انجام تمرینات دامنه حرکتی برای جلوگیری از کوتاه شدن عضلات مفصل ضروری است. همچنین فرد نباید به طور مداوم از آتل استفاده کند.

چه مدت طول می کشد تا آرتریت سپتیک بهبود یابد؟

مدت زمانی که طول می کشد تا آرتریت سپتیک به طور کامل بهبود یابد بستگی به عامل ایجاد عفونت و سلامت کلی شما دارد. ممکن است مجبور شوید چند هفته آنتی بیوتیک مصرف کنید. اگر عفونت باعث آسیب به مفصل و بافت های نرم اطراف شود، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا مفصل شما به طور کامل بهبود یابد.

آیا آرتریت سپتیک به خودی خود از بین می رود؟

آرتریت سپتیک به خودی خود از بین نمی رود زیرا یک عفونت است. عفونت های باکتریایی باید با آنتی بیوتیک درمان شوند. اگر علائم و نشانه‌های آرتریت سپتیک را تجربه می‌کنید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بیمارستان بروید. آرتریت سپتیک می تواند منجر به عوارض جدی شود و در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

چگونه می توانم از آرتریت سپتیک پیشگیری کنم؟

در حالی که همه موارد آرتریت سپتیک قابل پیشگیری نیستند، چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ابتلا به آن انجام دهید، از جمله:
اطمینان حاصل کنید که بریدگی ها و زخم ها عفونی نمی شوند: اگر بریدگی یا زخم روی پوست خود دارید، آن را تمیز نگه دارید تا از عفونت جلوگیری شود. اگر علائم عفونت را تجربه می کنید – مانند قرمزی، گرما ویا چرک در داخل یا اطراف زخم خود – بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
سعی کنید بیماری(های) مزمن سلامتی خود را به خوبی مدیریت کنید: اگر یک بیماری مزمن سلامتی مانند دیابت یا ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) دارید، سعی کنید تا آنجا که می توانید وضعیت بیماری خود را مدیریت کنید تا سالم بمانید.
مصرف داروهای تزریقی می تواند باعث عفونت شود. فقط داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کنید.

آیا آرتریت سپتیک می تواند کشنده باشد؟
علیرغم استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان، 7 تا 15 درصد مرگ و میر برای آرتریت سپتیک وجود دارد. اگر علائم آرتریت سپتیک را تجربه می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید یا در اسرع وقت به نزدیکترین بیمارستان بروید.

آیا آرتریت سپتیک عوارضی دارد؟
آرتریت سپتیک یک بیماری جدی است. عوارض آرتریت سپتیک می تواند شامل موارد زیر باشد:
☑️ درد مزمن
☑️ استئومیلیت (التهاب یا تورم در استخوان).
☑️ استئونکروز (بافت استخوان به دلیل کمبود جریان خون می میرد).
☑️ تفاوت در طول پا
☑️ سپسیس (التهاب گسترده در بدن).
☑️ مرگ.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنیم؟
اگر علائم آرتریت سپتیک مانند درد، تب، گرمی شدید، قرمزی یا حساسیت در مفصل خود را تجربه می کنید و محدودیت حرکتی در مفصل خود دارید، با پزشک خود تماس بگیرید یا فورا به نزدیکترین بیمارستان بروید. آرتریت سپتیک یک بیماری جدی است که باید با آنتی بیوتیک درمان شود. اگر درمان نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *