انواع شکستگی لگن و درمان آن

لگن یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان به حساب می‌آید که بین اندام‌های پایین یا قسمت بالای بدن ما ارتباط ایجاد می‌کند. لگن در قسمت تحتانی بدن قرار گرفته است و بخش‌های مهمی از بدن همچون اعضای گوارشی و اعضای مرتبط با تولید مثل، بافت‌های عصبی و عروق بدن از آن عبور می‌کنند. با توجه به محل قرار‌گیری لگن و بخش‌های مهمی که در آن قرار گرفته است، به راحتی می‌توان حدس زد که آسیب به این بخش از بدن تا چه حد می‌تواند دردناک و خطر‌آفرین باشد. در این مطلب قصد داریم تا درباره شکستگی لگن صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این باره در اختیارتان قرار دهیم.

فهرست مطالب

علائم شکستگی لگن

اگر از قسمت لگن آسیب دیدید یا ضربه خوردید، در صورت وجود علائم زیر ممکن است شکستگی در این ناحیه به وجود آمده باشد:

☑️ بلافاصله پس از بروز آسیب توانایی حرکت کردن و تکان خوردن نداشته باشید.
☑️ درد شدیدی را در ناحیه کمر یا کشاله ران خود احساس کنید.
☑️ قسمتی از لگن که ضرب دیده است کبود شود یا ورم کند.
☑️ در مواردی همچون بلند شدن، نشستن، ایستادن، راه رفتن و دفع ادرار و مدفوع دچار نا‌توانی شوید.
☑️ دچار گزگز در ناحیه تناسلی و یا کشاله ران خود شوید.
☑️ در برخی موارد در ادرار یا مدفوع فرد آسیب دیده خون دیده می‌شود.
☑️ به ندرت در بانوان خونریزی واژن و در آقایان کبودی در ناحیه کیسه بیضه پدید می‌آید.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و جراح در مشهد می باشند، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

علائم شکستگی لگن

عمل شکستگی لگن

در برخی موارد برای بهبود شکستگی در ناحیه لگن باید عمل جراحی صورت بگیرد که این مورد بستگی به نظر پزشک متخصص شما دارد. در شکستگی‌های نا‌پایداری که برای لگن به وجود می‌آید، معمولا پزشکان عمل جراحی را راه بهبود بیمار می‌دانند، اما در مواردی که شکستگی در این قسمت پایدار است، استراحت و مصرف دارو را برای بیمار تجویز می‌کنند.

معمولا برای اینکه شکستگی در ناحیه لگن بهبود پیدا کند، مفاصل این ناحیه باید تعویض گردد. بنابراین برای تعویض مفاصل نیاز است عمل جراحی صورت بگیرد تا پزشک بتواند به قسمت آسیب دیده دسترسی پیدا کند. در واقع عمل برای افرادی تجویز می‌شود که احتمال جوش خوردن استخوان‌شان کم است.

برای انجام عمل جراحی برای بهبود شکستگی لگن، ابتدا فرد آسیب دیده بیهوشی عمومی و بی حسی ستون فقرات دریافت می‌کند. سپس جراح برای دسترسی به لگن برشی در امتداد قسمت جلو، پهلو و یا پشت لگن ایجاد می‌کند. در شکستگی‌های شدیدی که برای لگن به وجود می‌آید، جراح معمولا مفاصل این بخش را تعویض کرده و از پلاتین، پیچ‌ها و پلیت‌های فلزی برای تثبیت استخوان‌ها در محل اصلی‌شان استفاده می‌کند.

درمان شکستگی لگن بدون جراحی

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، استفاده کردن یا نکردن از روش جراحی برای بهبود شکستگی بستگی به نوع شکستگی شما دارد. در شکستگی‌های پایدار که منظور همان شکستگی‌هایی است که استخوان لگن در آن‌ها جا‌به‌جا نشده است، نیازی به جراحی نیست و با استراحت یا مصرف دارو‌های تجویز شده توسط پزشک می‌توانید بهبود پیدا کنید.

معمولا موارد زیر برای بهبود افرادی که نیاز به جراحی ندارند توصیه می‌شود:

☑️ استراحت اصلی‌ترین کاری است که برای بهبود لگن خود باید انجام دهید. در واقع هیچ فشاری نباید به بدن شما خصوصا این ناحیه وارد شود و باید از استرس تا حد امکان دوری کنید.

☑️پای شما در ماه‌های اولیه شکستگی نباید وزن‌تان را تحمل کند، چرا که به لگن شما فشار زیادی وارد می‌شود. در نتیجه باید از وسایل کمکی همچون عصا، ویلچر، واکر و… برای راه رفتن استفاده کنید. با وجود این وسایل کمکی نیز پیشنهاد می‌کنیم راه رفتن‌تان زیاد نباشد تا به لگن فشار وارد نشود.

☑️ در برخی موارد پزشک شما دارو‌های مسکن و دارو‌ها ضد انعقاد خون را برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در ورید‌های پا و لگن تجویز می‌کند که حتما باید به صورت مرتب و به موقع مصرف شوند.

درمان سریع شکستگی لگن

درمان سریع شکستگی لگن از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که شکستگی در این ناحیه می‌تواند مرگبار باشد و با توجه به این موضوع نمی‌توان درمان آن را پشت گوش انداخت. شکستگی در ناحیه لگن از آن جهت مرگبار است که ممکن است مواردی همچون لخته خونی، عفونت و التهاب ریه برای فرد اتفاق بیفتد در نتیجه باید درمانی که پزشک معالج برای شما در نظر گرفته است که می‌تواند عمل یا مصرف دارو باشد را در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز کنید تا دچار عوارض جبران نا‌پذیر شکستگی در این ناحیه نشوید.

انواع شکستگی استخوان

حالت‌های مختلفی برای شکستگی در ناحیه استخوان لگن وجود دارد که به شرح زیر است:

☑️یکی از انواع شکستگی استخوان لگن، شکستگی گردن فمور است که در استخوان ران در حدود 1 الی 2 اینچ اتفاق می‌افتد. شکستگی گردن فمورال در جایی اتفاق می‌افتد که سر استخوان به سوکت متصل می‌شود.
☑️شکستگی باز ناحیه لگن که در آن استخوان پس از شکستن پوست را می‌شکافد و قابل رویت است.
☑️شکستگی بسته که در آن استخوان پس از شکستن، پوست را نمی‌شکافد و قابل رویت نیست.

مراقبت بعد از شکستگی لگن

برای مراقبت بعد از شکستگی در این ناحیه باید موارد زیر را رعایت کنید:

☑️دارو‌هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را به دقت و بر طبق دستور پزشک مصرف کنید.
☑️تا حد امکان استراحت کنید و از هرگونه فعالیت سنگینی که به لگن شما فشار وارد می‌کند دوری کنید.
☑️هر روز پانزده الی بیست دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.
☑️از وسایل کمکی همچون واکر و عصا برای راه رفتن استفاده کنید تا کمترین فشار به لگن شما وارد شود.
☑️فیزیوتراپی را در طول درمان شکستگی لگن به شدت جدی بگیرید، چرا که سبب می‌شود عضلات شما تقویت شود و بتوانید قوای حرکتی خود را مجددا به دست آورید. همچنین فیزیوتراپی در تسکین درد نیز بسیار موثر است.

شکستگی لگن چه مدت خوب میشود؟

اینکه چقدر زمان می‌برد تا شکستگی شما بهبود پیدا کند به موارد مختلفی وابسته است. روش درمان شما، شدت شکستگی و آسیب به وجود آمده، رعایت نکاتی که توسط پزشک به شما توصیه شده است همه و همه در زیاد یا کم شدن مدت زمان بهبود شما تاثیر‌گذارند. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنیم حتما دارو‌های خود را به موقع و طبق تجویز پزشک مصرف کنید و فیزیوتراپی را برای بهبود هرچه سریع‌‎تر خود جدی بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *