علل و درمان دردهای مزمن شانه

شانه از مفاصل پر تحرک و ناپایدار بدن است که دارای سه استخوان اصلی است: استخوان بازو (استخوان بازوی بلند)، ترقوه (استخوان ترقوه) و کتف (همچنین به عنوان تیغه شانه شناخته می‌شود).
این استخوان ها توسط لایه ای از غضروف محافظت می شوند. دو مفصل اصلی وجود دارد. مفصل آکرومیوکلاویکولار بین بالاترین قسمت کتف و ترقوه قرار دارد.

مفصل گلنوهومرال از قسمت بالایی و توپی شکل استخوان بازو و لبه بیرونی استخوان کتف تشکیل شده است. این مفصل به نام مفصل شانه نیز شناخته می شود.
مفصل شانه متحرک ترین مفصل بدن است. شانه را به جلو و عقب حرکت می دهد. همچنین به بازو اجازه می دهد تا در یک حرکت دایره ای حرکت کند و به سمت بالا و دور از بدن حرکت کند.
علل احتمالی درد شانه شامل شکستگی، التهاب یا پارگی بافت، بی‌ثباتی مفصل یا رباط، و آرتریت است. همچنین می تواند ناشی از شرایطی باشد که به طور مستقیم شانه را درگیر نمی کند.

درمان شانه درد بسته به شرایط خاص متفاوت خواهد بود. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل استراحت، دارو، و فیزیوتراپی باشد. در برخی موارد جدی، ممکن است جراحی توصیه شود.

علت درد شانه چیست؟

با توجه به آناتومی پیچیده مفصل شانه، دلایل بالقوه زیادی برای درد شانه وجود دارد، از پارگی عضلات و تاندونیت گرفته تا آرتروز.
محل درد شانه شما می تواند به پزشک کمک کند تا مشخص کند کدام قسمت از مفصل آسیب دیده است.
عوامل و شرایط متعددی می توانند در ایجاد درد شانه نقش داشته باشند. شایع ترین علت تاندونیت روتاتور کاف است.
☑️ درد خارج از شانه
مشکلات متعددی می تواند باعث درد در قسمت خارجی شانه شود. شایع‌ترین علت پارگی روتاتور کاف است که به بلند کردن و چرخاندن بازو کمک می‌کند.
تاندونیت روتاتورکاف وضعیتی است که با تاندون های متورم مشخص می شود.
اختلالات روتاتور کاف:
چهار عضله روتاتور کاف شانه شما را حرکت می دهند، از جمله عضله دلتوئید. سه نوع اصلی از مشکلات روتاتور کاف وجود دارد:
☑️ تاندونیت: التهاب تاندون ها
☑️ پارگی روتاتور کاف :درد عمیق و دردناک شانه در شب تشدید می‌شود. می تواند به راحتی شما را از خواب بیدار کند یا خوابیدن را سخت کند.
مشکلات روتاتور کاف را می توان با دامنه حرکت فعال محدود مرتبط دانست. از آنجایی که حرکت دادن داوطلبانه عضله آسیب دیده یا ملتهب دشوار است، ممکن است شانه شما سفت شود.
اما اگر کسی با بلند کردن بازو (حرکت غیرفعال) کار را برای شما انجام دهد، احتمالاً شانه شما به طور طبیعی حرکت می کند.
☑️ شانه ی یخ زده:
که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، شانه یخ زده یک بیماری شایع است که منجر به سفتی و درد مفاصل می شود که می تواند ثابت باشد. همچنین کاهش دامنه حرکتی فعال و غیرفعال وجود دارد.
در حالی که بسیاری از بیماری های شانه، از جمله تاندونیت روتاتور کاف، می تواند با شانه یخ زده همراه باشد، علت اغلب ناشناخته است. عوامل خطر عبارتند از دیابت، مشکلات تیروئید، جراحی شانه، بیماری قلبی یا بیماری پارکینسون.
☑️ تاندونیت کلسیفیک:
تاندونیت کلسیفیک زمانی رخ می‌دهد که کریستال‌های کلسیم در داخل تاندون، معمولاً در تاندون‌های روتاتور کاف، رسوب کند. این وضعیت به طور معمول باعث درد پیشرونده شانه می شود که در شب و با حرکات بالای سر، مانند پوشیدن یک سویشرت، بدتر می شود.
برخی از افراد به یک مورد مزمن این شکل از تاندونیت مبتلا می شوند. بسیاری دیگر متوجه می شوند که علائم به خودی خود طی سه تا شش ماه برطرف می شوند
☑️ درد جلوی شانه:
درد در جلوی شانه بیشتر مربوط به تاندون دوسر بازو است – تاندونی که در عمق شانه چسبیده است. شرایطی شامل تاندونیت دوسر، پارگی تاندون دوسر و آرتروز است.
☑️ تاندونیت دوسر بازو
مشکلات تاندون عضله دوسر معمولاً باعث درد تدریجی در جلوی شانه می‌شود که می‌تواند روی عضله عضله دوسر بازو ادامه پیدا کند. درد اغلب پس از بلند کردن های مکرر، حمل کیف‌های سنگین یا فعالیت‌های بالای سر بدتر می‌شودکه می تواند در شب تشدید شود.
مشکلات مربوط به تاندون عضله دوسر نیز ممکن است باعث ایجاد صدای کلیک در هنگام چرخش شانه به صورت قوس شود.
☑️ پارگی تاندون دوسر بازو:
اگر عضله دوسر در نزدیکی مفصل آزاد شود، ممکن است پارگی تاندون دوسر باز شود. علائم پارگی تاندون عضله دوسر عبارتند از صدای “پوپ” ناگهانی، همراه با درد حاد، کبودی، تورم، و اغلب یک توده درست در بالای حفره انته کوبیتال (در جلوی آرنج).
☑️استئوآرتریت شانه:
در اثر آرتروز شانه، می‌توانید درد عمیق شانه یا درد در جلوی شانه همراه با سفتی داشته باشید. به طور کلی دامنه حرکتی فعال و غیرفعال کاهش می یابد.
یکی دیگر از علل شایع درد شانه، سندرم گیرافتادگی است که در آن روتاتور کاف بین آکرومیوم (بخشی از کتف ) و سر بازو (بخش توپی استخوان بازو) گیر می کند.
گاهی اوقات درد شانه نتیجه آسیب به محل دیگری در بدن شما است، معمولاً گردن یا عضله دوسربازو که به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود. درد ارجاعی معمولاً با حرکت دادن شانه بدتر نمی شود.

علت شانه درد چگونه تشخیص داده می شود؟

ابتدا پزشک شرح حال گرفته و سابقه پزشکی شما را می خواهد و سپس معاینه فیزیکی انجام می دهند.
پزشک حساسیت و تورم را بررسی و همچنین دامنه حرکتی و ثبات مفصل شما را ارزیابی می کنند. تصویربرداری، مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس یا MRI، می‌تواند تصاویر دقیقی از شانه شما برای کمک به تشخیص ایجاد کند.
پزشک شما همچنین ممکن است سوالاتی را برای تعیین علت بپرسد.

تشخیص

از آنجایی که دلایل بالقوه زیادی برای درد شانه وجود دارد، پزشک شما بررسی دقیق علائم، معاینه فیزیکی و گاهی اوقات آزمایش های تصویربرداری را برای تشخیص صحیح انجام می دهد.
☑️ معاینه جسمی:
پس از بررسی علائم و سابقه پزشکی شما، پزشک یک معاینه کامل از شانه شما انجام می دهد. آنها بر روی نواحی مختلف شانه شما فشار می آورند تا آن را از نظر حساسیت یا بدشکلی ارزیابی کنند. آنها همچنین قدرت بازو و دامنه حرکتی شانه شما را آزمایش خواهند کرد.
پزشک ممکن است نواحی دیگر بدن شما مانند گردن یا شکم را نیز بررسی کند تا دلایل غیر مرتبط با شانه درد شما را رد کند.
☑️ تصویربرداری:
ممکن است به یک یا چند مورد از موارد زیر نیاز داشته باشید:
اشعه ایکس: عکس‌برداری با اشعه ایکس شانه می‌تواند آسیب‌های استخوانی یا مشکلات ظریف، مانند خار استخوان را که می‌تواند تشخیص آرتروز را پیشنهاد کند، تجسم کند.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این آزمایش تصاویر دقیقی از تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌هایی که مفصل شانه را احاطه کرده‌اند ارائه می‌کند. به عنوان مثال، MRI می تواند اطلاعاتی در مورد محل، اندازه و سن نسبی پارگی روتاتور کاف ارائه دهد.
☑️ تشخیص های افتراقی
در حالی که منطقی به نظر می رسد که درد شانه از شانه نشات می گیرد، اما همیشه اینطور نیست. درد در ناحیه کلی شانه که تشخیص دقیق آن اغلب دشوار است، گاهی اوقات می‌تواند به فتق دیسک گردن یا بیماری کیسه صفرا مربوط باشد.
در موارد نادر، درد شانه می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی یا خونریزی از کبد یا طحال باشد.
اگر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در مورد علت دیگری که خارج از مفصل شانه شما است نگرانی هایی دارد، ممکن است بر روی آن تشخیص تمرکز کند.
برای مثال، الکتروکاردیوگرام (ECG) ممکن است برای حمله قلبی مشکوک درخواست شود. ممکن است برای شک به بیماری کیسه صفرا، سونوگرافی شکم تجویز شود.
شناسایی علت اصلی شانه درد ممکن است دشوار باشد و ممکن است زمان ببرد.

درمان

قبل از استفاده از یخ یا گرما، با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید. ایجاد یک برنامه خاص برای زمان و مدت هر درمان مهم است تا شما به درستی بهبود پیدا کنید.

☑️درمان شانه ی منجمد شده با سلول بنیادی ( stem cell therapy)
بطور کل شانه ی یخ زده یا همان شانه ی منجمد شده درمان بسیار مشکل و زمانبری دارد. همانطور که پیشتر گفته شد این زمان می‌تواند تا ۱۸ ماه بطول بیانجامد. امروزه روش های مفیدی در مورد درمان بیماری شانه منجمد شده توضیح داده شده که از جمله می‌توان به درمان توسط سلول های بنیادی و تزریق این سلول های بنیادی (که از بند ناف جنین تهیه می‌شود ) در مفصل شانه اشاره کرد. در مطالعات اخیر اثرات بسیار مثبتی در مورد تاثیر این روش توضیح داده شده است. به این صورت که تزریق سلول های بنیادی در مفصل شانه ی منجمد شده با مهار آنزیم TGF BR1 می‌تواند روند ایجاد بافت فیبروز را کند و یا مهار کامل کرده و به درمان شانه ی منجمد شده توسط سلول بنیادی کمک کند.

برای مطالعه بیشتر درمان شانه ی منجمد شده با سلول بنیادی کلیک کنید.

☑️ درمان شانه منجمد شده با PRP
در درمان شانه ی یخ زده یا شانه ی منجمد شده (frozen shoulder) مقالات معتبری چاپ شده اند که در آنها تاثیرات مثبت prp بر درمان بیماری شانه منجمد شده گزارش شده است .

برای مطالعه بیشتر درمان شانه منجمد شده با PRP کلیک کنید

☑️ فیزیوتراپی
فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان درد شانه دارد. فیزیوتراپیست شما ممکن است از روش های مختلفی برای افزایش قدرت شما، بازگرداندن تحرک و کمک به بازگشت به سطح فعالیت قبل از آسیب استفاده کند.
☑️ داروها
دو رایج‌ترین دارویی که برای کاهش درد و تورم شانه استفاده می‌شود،داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و تزریق‌های استروئیدی هستند.
برخی از NSAID ها بدون نسخه در دسترس هستند (به عنوان مثال، ایبوپروفن)، و برخی دیگر مانند (دیکلوفناک) تجویز می شوند. اینها معمولاً برای درمان مشکلات شانه مانند آرتریت، بورسیت و تاندونیت استفاده می شوند.
مهم است که از آنها فقط برای مدت کوتاهی و فقط تحت راهنمایی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود استفاده کنید. NSAID ها خطراتی دارند، بنابراین اگر باردار هستید یا مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، آسم، یا سابقه بیماری کلیوی، بیماری کبد یا زخم معده دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
☑️ تزریق استروئید
با تزریق استروئید، پزشک شما یک داروی استروئیدی قوی که التهاب را کاهش می‌دهد – به شانه شما می‌دهد. تزریق می تواند به کاهش درد کمک کند و به شما کمک کند تا راحت تر در جلسات فیزیوتراپی شرکت کنید.
☑️ عمل جراحی
در برخی موارد و احتمالاً به عنوان آخرین راه حل، در صورتی که اقدامات محافظه کارانه مؤثر نباشد یا آسیب شانه شما از همان ابتدا شدید باشد، ممکن است به جراحی نیاز باشد. جراحی شانه نیاز به خدمات جراح ارتوپد دارد.

یک پاسخ