پارگی منیسک زانو و درمان

پارگی مینیسک یکی از شایع ترین آسیب های زانو است، مینیسک یک دیسک لاستیکی C شکل است که از زانوها در برابر ضربه محافظت می­کند.
بدون مینیسک ، زانو با هر حرکت دچار اصطکاک دردناک می­شود؛ یعنی استخوانها بدون غضروف به هم ساییده شده و فرد احساس درد می­کند.
هر زانو دارای 2 مینیسک است یکی در لبه بیرونی و دیگری در لبه داخلی زانو، مینیسک با توزیع متوازن وزن بدن روی زانوها به ثبات زانو کمک می­کند. با پاره شدن مینیسک عملکرد زانو مختل می­شود.

فهرست مطالب

عوامل خطر پارگی منیسک زانو

انجام فعالیت هایی که شامل چرخش تهاجمی برای زانو می شوند، افراد را در معرض خطر پارگی مینیسک قرار می دهند.
ورزشکاران مخصوصا آنهایی که ورزش های پر برخورد انجام می دهند در معرض پارگی مینیسک هستند. با این وجود هر کسی و در هر سنی ممکن است دچار پارگی منيسک شود.

پارگی منیسک چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به پارگی منیسک زانو باشید، پزشک متخصص ارتوپد پس از گرفتن شرح حال و معاینه دقیق زانو برای تایید تشخیص و ارزیابی بیشتر مفصل زانو از روش های تصویر برداری استفاده می کند.

اشعه ایکس

از آنجایی که منیسک پاره شده از غضروف تشکیل شده است، در اشعه ایکس نشان داده نمی شود. اما اشعه ایکس می تواند به رد سایر مشکلات زانو که باعث علائم مشابه می شوند کمک کند.

ام آر آی

در MRI داخل زانو و بافت نرم قابل مشاهده است و بر اساس نتیجه  MRI، پزشک می­تواند پارگی مینیسک را تشخیص دهد.

علائم پارگی منیسک زانو

اگر منیسک زانو پاره شده باشد ممکن است 24 ساعت یا بیشتر طول بکشد تا درد و تورم شروع شود، به خصوص اگر پارگی کوچک باشد. اما به صورت کلی علائم و نشانه های پارگی منیسک زانو موارد زیر می باشد:

  • احساس ترکیدن زانو که ممکن است صدای آن همیشه قابل شنیدن نباشد.
  • تورم و سفتی در هنگام صاف کردن پا
  • درد، به خصوص هنگام چرخاندن زانو
  • مشکل در صاف کردن کامل زانو
  • احساس عقب افتادن زانوی شما
  • گیر کردن یا قفل شدن زانو 
پارگی منیسک زانو

درمان پارگی مینیسک زانو

عوامل متعددی بر درمان پارگی منیسک زانو تأثیر می گذارد. این عوامل شامل محل پارگی و اندازه آن و همچنین سن، سطح فعالیت و هرگونه آسیب مرتبط با آن است. بنابراین، دوره درمان به صورت جداگانه برای هر بیمار تعیین می شود.

آسیب های جزئی منیسک مانند سایر آسیب های بافت نرم هستند و باید بر اساس آن درمان شوند. این درمان شامل استراحت، استفاده از یخ، فشرده سازی، بالا بردن زانو و مراقبت های پزشکی مناسب است. نکات زیر بسیار مهم است.

دکتر سعید مهاجرزاده بهترین متخصص ارتوپد و درمان پارگی منیسک زانو در مشهد می باشد، برای نوبت دهی آنلاین کلیک کنید.

از اعمال گرما در ناحیه آسیب دیده باید طی 24 تا 72 ساعت پس از آسیب اجتناب شود. این گرما را می توان با لامپ های حرارتی، کرم های حرارتی، آب گرم، جکوزی و سونا تامین کرد. از حرکت دادن و ماساژ دادن ناحیه آسیب دیده باید خودداری شود. همچنین باید از مصرف زیاد الکل خودداری کرد. همه این موارد باعث افزایش خونریزی، التهاب و درد می شود. درمان های دیگر عبارتند از:

دارو درمانی

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند نوروفن و ناپروکسن (Aleve) در صورتی که شخص در خطر خون‌ریزی داخلی و زخم نباشد، می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

فیزیوتراپی

 یک فیزیوتراپیست می تواند تمرینات کششی روزانه را برای بهبود قدرت، انعطاف پذیری، دامنه حرکتی و ثبات عضلات شما تجویز کند.

هدف از انجام چنین تمریناتی تقویت عضلات اطراف زانو مانند عضلات جلوی ران به نام چهار سر ران است. این کار باعث کاهش فشار روی زانوی شما می شود. همچنین به تثبیت تعادل و جلوگیری از آسیب دیدگی زانو کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که ورزش روزانه می تواند به طور قابل توجهی درد و عملکرد زانو را بهبود بخشد.

اوزون‌تراپی

اوزون‌تراپی از طریق افزایش مصرف اکسیژن در نواحی موضعی بافت آسیب‌دیده‌ی همبند عمل می‌کند و در نتیجه امکان بهبودی و بازیابی کامل عملکرد زانو را فراهم می‌کند. این روش شامل تزریق مواد مغذی التیام‌بخش و اوزون در داخل یا اطراف رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف در محل اتصال آنها با استخوان می‌باشد. اوزون تزریق شده سبب افزایش جریان خون و مواد مغذی شده و بافت‌ها آنچه که جهت بهبودی نیاز دارند را دریافت می‌کنند.

پی آر پی

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) فرایند بهبودی را با فراهم کردن غلظت بالاتری از پلاکت‌ها تسریع می‌کند. در این درمان نمونه‌ی کوچکی از خون بیمار در یک سانتریفیوژ قرار داده می‌شود تا پلاکت‌ها از سایر اجزای خون جدا شوند. سپس پی آر پی غلیظ شده به داخل و اطراف ناحیه‌ی آسیب‌دیده تزریق می‌شود که این امر بطور قابل ملاحظه‌ای سبب تقویت روند درمان طبیعی بدن می‌گردد.

آرتروسکوپی زانو

عمل آرتروسکوپی زانو یکی از متداول‌ترین جراحی‌هایی است که برای تشخیص و درمان آسیب دیدگی‌های زانو به کار برده می‌شود. جراحی آرتروسکوپی زانو یک جراحی جزئی است که به وسیله ابزاری به نام آرتروسکوپ انجام می‌شود. با این که اغلب مفصل زانو به وسیله این ابزار دیده و جراحی می‌شود اما مفاصل دیگر مانند شانه‌ها، آرنج، مچ پا، ران و مچ دست نیز می‌تواند به وسیله این ابزار معاینه و درمان شود.

 در طول آرتروسکوپی، یک لوله نوری کوچک (آرتروسکوپ) از طریق یک برش کوچک در مفصل وارد می شود. سپس تصاویری از داخل زانو بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و به ارائه‌دهنده اجازه می‌دهد تا قسمت پاره‌شده منیسک را ترمیم یا اصلاح کند.

جراحی منیسک زانو

برای پارگی منیسک همیشه عمل جراحی ضروری نیست و در برخی موارد افراد مبتلا می توانند بدون عمل جراحی زندگی کاملاً طبیعی داشته باشند. اگر جراحی لازم باشد، دو گزینه وجود دارد: ترمیم مینیسک یا برداشتن منیسک.

بعد از عمل باید حداقل سه هفته از عصا استفاده کرد. بهبودی کامل با یک برنامه جامع توانبخشی معمولاً حدود سه تا چهار ماه طول می کشد و ورزشکاران می توانند در حدود شش تا هشت ماه دیگر به میدان بازگردند.

سخن آخر

مینیسک قسمتی از غضروف زانو است که در میان استخوان ران و استخوان درشت نی باعث ایجاد یک لایه می شود. پارگی و آسیب این قسمت باعث از کار افتادگی زانو و وجود ناتوانی در پیاده روی، نشست و برخاست، خم و کج و چرخش زانو و انجام فعالیت های روزمره و روتین است.

ما در این مقاله به توضیح و معرفی عوارض پارگی مینیسک زانو و مشکلاتی که برای افراد ایجاد می کنند، پرداختیم و آن ها را به طور مفصل برای شما عزیزان شرح دادیم. امیدواریم، با مطالعه این مقاله نسبت به سلامت زانوی خود مراقبت بیشتری به عمل آورید و این مقاله برای شما موثر و مفید واقع شده باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

درخواست مشاوره رایگان

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    من علائم پارگی منیسک پا رو دارم ولی متاسفانه وقت فیزیوتراپی رو ندارم و دارو خوردم
    ولی روش درمانی میخوام که زود نتیجه بده
    سوالم اینه شما چه روشی رو برای درمان پیشنهاد می کنید؟
    خیلی ممنونم

    1. سلام دوست عزیز ممنون که برای ما نظر گذاشتین
      برای پارگی نیسک زانو روش های درمان متعددی وجود دارد ولی متخصص ارتوپد باید حتما این درمان ها رو بر طبق شرح حال بیمار تجویز کند
      پیشنهاد می کنید حتما از طریق نوبت دهی آنلاین وقت رزرو کنید و با دکتر مشورت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *